ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד התייחס בצהרים (יום רביעי) לסערה הציבורית שעוררה ביקורתו הפומבית והחריפה של שותפו הפוליטי, ראש הממשלה נפתלי בנט, נגד מומחי משרד הבריאות שקראו להחמרת ההגבלות.
לפיד מסר כי בישיבה שערכו שרי מפלגת יש עתיד הוא הבהיר כי "לא אתן שיתקיימו מלחמות ומאבקי קרדיט בין גורמי המקצוע והממשלה. הגורמים המקצועיים בבריאות, בכלכלה ובחינוך, יגישו המלצות והממשלה תחליט. זו ההיררכיה ואין אחרת. עוד לא ניצחנו את המחלה. יש לכולנו אויב אחד – נגיף הקורונה".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
בנט ולפיד בכנסת. גיבוי מיש עתיד לראש הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בתוך כך, מלשכתו של לפיד נמסר כי ביום חמישי הוא ימריא לבחריין בהזמנת שר החוץ של הממלכה המפרצית, עבד א-לטיף א-זיאני. מדובר בביקור הרשמי הראשון של שר ישראלי שם, ובמהלך הביקור לפיד ועמיתו הבחרייני יחנכו את שגרירות ישראל במנאמה ויחתמו על שורה של הסכמים בילטראליים. אל הביקור יצטרפו מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וסמנכ"ל מזרח תיכון במשרד החוץ עודד יוסף.
שר אחר מיש עתיד, שר התיירות יואל רזבוזוב, גיבה הבוקר את בנט באופן נחרץ אף יותר – ואמר כי הוא "לא לכלך" על מומחי משרד הבריאות. "מה שראש הממשלה אמר, ואני חושב שזה יצא מכל הפרופורציות כאן, זה דבר נכון – תפקידם של אנשי המקצוע במשרד הבריאות זה לבוא ולייעץ ותפקידנו לקבל החלטות וקיבלנו החלטות", אמר רזבוזוב בריאיון באולפן ynet.
בנט, נזכיר, עקץ בנאומו שלשום בעצרת האו"ם בניו יורק את הדרג המקצועי במשרד הבריאות, ואמר אז כי "ניהול מדינה בעת מגפה זה לא רק עניין של בריאות". בתדרוך לתקשורת שערך לאחר הנאום היה בנט חריף הרבה יותר בביקורת שלו כלפי המומחים, וטען כי "כששאלתי אותם למה צריך לסגור הופעה של שלמה ארצי בגלל מגזר כזה או אחר – הם גמגמו".
הדברים הללו עוררו סערה ומחאה בקרב מומחי הבריאות, וגורם במערכת טען כי מדובר ב"התנהגות ילדותית". שר הבריאות ניצן הורוביץ מיהר כבר בערב החג להתייצב לימינם של מומחי משרדו, והבוקר אמר פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא בריאיון לאולפן ynet כי התפלא מהדברים: "האמת, הופתעתי. ישבתי כמו רבים מול המסך לראות את הנאום באו"ם, וכשהנושא שעלה היה קורונה, חשבתי שראש הממשלה יעביר את המסר שממדינת ישראל כל העולם לומד וכל העולם יכול ללמוד... אני חושב שהיה בהחלט מקום לפרגן למערכת כי מגיע לה, זה פרגון בזכות, זה לא מה שקרה".


בעקבות הסערה הבהיר הבוקר בנט, לפני המראתו חזרה לישראל, כי הוא מכבד את המומחים – אך לא חזר בו מטענתו המרכזית ולפיה אינו סבור שיש מקום להחמיר את ההגבלות. "אני מכבד מאוד את מומחי הבריאות ומוקיר את עבודתם המקצועית", אמר בנט. "עם זאת הטלת עוד ועוד מגבלות גורפות על כלל אזרחי מדינת ישראל זאת לא המדיניות של הממשלה. המדיניות של הממשלה היא ישראל פתוחה ככל האפשר, כלכלה פתוחה ככל האפשר, לצד עבודה ממוקדמת על הלא מחוסנים ועל מוקדי התחלואה".
ראש הממשלה הוסיף: "כרגע מבחינת הנתונים, 40 היישובים בעלי התחלואה או היישובים האדומים ביותר בישראל הם בחברה הערבית, ומעל 90% מהאנשים שמאושפזים במצב קשה בבתי החולים זה אנשים לא מחוסנים". הוא הבהיר כי "למרות הלחצים, אנחנו נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כלל האוכלוסייה".
בנט הסביר כי "סגירת קונצרט של שלמה ארצי בראשון או סגירת חתונה במודיעין, היא לא תעזור לתושבי טייבה או אום אל פחם לצמצם את התחלואה. מה שכן יעזור זה שנגיע לאום אל פחם, נגיע לחברה הערבית, נשכנע, נגיע עם מבצעים ועם מוקדים ועם תחנות, ואת זה אנחנו עושים". עוד אמר בנט: "בכלל אנחנו נשתדל להימנע מפעולות עם תועלת נמוכה ועם נזק אגבי גבוה. כי צריך להבין, פעולות גורפות כאלה, המשמעות זה אובדן מיידי של אלפי מקומות עבודה של אזרחי מדינת ישראל".

בביקורת שלו מניו יורק, בנט רמז באופן ספציפי לראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, כאשר ציין כי חלק ממומחי הבריאות התנגדו לבוסטר בזמן אמת: אלרעי-פרייס התנגדה בהצבעה הראשונה על מתן חיסוני הבוסטר לבני פחות מ-60, והסבירה שלא היה אז מספיק מידע.
לביקורת הזו השיבה בצהריים אלרעי-פרייס, במהלך דיון של ועדת החוקה על הרחבת תקנות התו הירוק. "במשרד הבריאות עובדים במקצועיות ובמסירות, וזה שבוועדה בכנסת אנשים לא מערערים על המקצועיות של בכירי משרד הבריאות ובכירי מערכת הבריאות, זה מאוד חשוב", אמרה ד"ר אלרעי פרייס – רגע לפני שסיימה את השתתפותה בדיון דרך הזום.