2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי ואמיר כהן מגיעים לביקור בבית החולים רמב''ם, חיפה
יעקב שבתאי ואמיר כהן מגיעים לביקור בבית החולים רמב''ם, חיפה
עמד לצדו של המפכ"ל בעת סערת הדחת ניצב עמי אשד. שבתאי וכהן
(צילום: שרון צור)
חילופי תפקידים במשטרה: מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן נחשב מועמד מוביל להחליף את מפקד משטרת מחוז תל אביב המודח, ניצב עמי אשד, שהוצע לו לעבור לראשות אגף ההדרכה. המפכ"ל קובי שבתאי בחר בזמנו את ניצב כהן לתפקיד מפקד מג"ב על פני מועמדים מובילים לתפקיד, וכהן עמד לצידו של המפכ"ל בסערת ההדחה של מפקד מחוז תל אביב. ניצב כהן נחשב כמי שבתקופתו הוביל בהצלחה את התעצמות הזרוע המבצעית של המשטרה, והוא מקובל גם על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
מועמד נוסף הוא מפקד מחוז המרכז ניצב אבי ביטון, שנחשב לקצין מוכשר שניהל וניווט בהצלחה את אחד מהמחוזות הקשים בישראל מבחינת פשיעה, באזור הגיאוגרפי שבין גדרה לחדרה. ניצב ביטון נחשב לאיש מקצוע שמבצע את מלאכתו בשקט, ומאוד אהוד על השוטרים שתחת פיקודו, וגם על המפכ"ל. אפשרות נוספת היא העברת מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, לפקד על מחוז תל אביב. ניצב תורג'מן עבר בהצלחה את תפקיד הניצב הראשון שלו במקום הקשה ביותר מבחינה ביטחונית ומבחינת המתח הדתי-לאומי, כשפיקד על אזור העיר העתיקה והר הבית בעיר.
מועמדת ששמה צץ, ומינויה עשוי להיות הפתעה גדולה, היא ראש אג"מ ניצב סיגל בר צבי - האישה הראשונה שמונתה במשטרה לסגל הפיקוד הבכיר בתפקיד מבצעי.
בכל מקרה, דיון השיבוצים ייערך הפעם בצורה מסודרת, וכל מינוי של ניצב למשטרת מחוז תל אביב יגרור אחריו מינויים וסבב של תפקידים שיתפנו. הסבב אמור להיות מקובל על השר בן גביר, שכעסו על מפקד מחוז תל אביב ניצב אשד השפיע על הדחתו מהתפקיד - לאחר שזה ניהל בעצמאות יתרה את ההפגנות בעיר, והכיל את חסימת נתיבי איילון בניגוד לדרישת השר לפנות מפגינים. ההערכה שהיכולת לשלוט בניצב שלא ייפתח עצמאות יתרה יהיו אחד מהשיקולים של השר בן גביר לקבל את המלצת המפכ"ל לסבב מינויים.
2 צפייה בגלריה
 המינוי יצטרך להיות מוסכם על השר, שכעס על עצמאות היתר שגילה המפקד המודח. בן גביר ואשד
 המינוי יצטרך להיות מוסכם על השר, שכעס על עצמאות היתר שגילה המפקד המודח. בן גביר ואשד
המינוי יצטרך להיות מוסכם על השר, שכעס על עצמאות היתר שגילה המפקד המודח. בן גביר ואשד
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
אתמול, ובצל סערת ההדחה, מונה ניצב אבשלום פלד, ראש אגף ההדרכה, לתפקיד השוטר מספר 2 בארגון - הסמפכ"ל. פלד קודם לתפקיד זה אף שמעולם, כמו שבתאי עצמו, לא כיהן כמפקד מחוז. לעומתו, אשד היה מפקד מחוז מרכז לפני תפקידו הנוכחי, מפקד מחוז תל אביב.
ההדחה של ניצב אשד ביום חמישי האחרון, על רקע ההפגנות נגד המהפכה המשפטית וחסימת נתיבי איילון, נעטפה בצמד המילים "סבב מינויים", כשהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי הוא מקבל את המלצת המפכ"ל לקדם את ראש אגף ההדרכה לתפקיד סגן המפכ"ל - ומי שיחליפו הוא ניצב אשד. פלד בן ה-62, המכונה "אבשי" במשטרה, "קופץ כיתה" היישר ללשכת סגן המפכ"ל קובי שבתאי, מתפקיד ניצב ראשון שנמשך כמעט שש שנים, ומדלג מעל לראשם של ניצבים שעשו כמה תפקידים בפיקוד על מחוזות ואגפים משמעותיים.
שלושם אמר המפכ"ל שבתאי כי טעה בעיתוי ובדרך שבה הוחלט להזיז את ניצב אשד מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב, אולם הודיע שההחלטה עומדת בעינה, למרות שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הקפיאה את ההחלטה, ושהוא יעבור מתפקידו בתום חודש הרמדאן. המפכ"ל שבתאי וניצב אשד אינם ביחסים טובים וקיימת ביניהם מתיחות זה חודשים רבים, כך שהזזתו לאגף ההדרכה שהתפנה - תפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב - למעשה מראה לו את הדרך החוצה מהמשטרה.
פורסם לראשונה: 21:45, 12.03.23