1 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מיום ראשון - חיסון שלישי לבני 60 ומעלה
(צילום: AFP)
משרד הבריאות הודיע בצהריים (יום חמישי) בתום פגישה עם מנהלי קופות החולים כי מהשבוע הבא, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", תינתן מנה שלישית של החיסון נגד קורונה לבני 60 ומעלה החל מיום ראשון, בתנאי שחלפו חמישה חודשים לפחות מקבלת המנה השנייה. כך עדכן מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש. ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים בנושא.

גל רביעי בישראל - עוד עדכונים:

במשרד הבריאות הדגישו אתמול כי כל המחוסנים שקיבלו שתי מנות של חברת פייזר יקבלו מנה שלישית של החברה. יש לציין כי במשרד מאמצים את ההחלטה גם מבלי שניתן אישור רגולטורי מהעולם, ובהיעדר נתונים מהימנים ומקיפים בנושא - מה שכבר כעת גורר ביקורת על הצעד.
בקופת החולים כללית הודיעו כי כבר ממחר בבוקר, בכפוף להוראה הסופית של משרד הבריאות, יהיה ניתן להזמין תורים לחיסון ביישומון ובאתר הקופה. בקופה ציינו כי בשעות אלו מוקמים אתרי חיסון נוספים שיצטרפו לכ-120 מתחמים שפעלו עד כה. גם בקופת החולים מאוחדת ומכבי מסרו הודעה דומה.
הבוקר כינס ראש הממשלה בנט דיון על מתן החיסון השלישי יחד עם שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש. בתום הדיון בקריה אמר בנט: "במהלך הבוקר הוצגו לי על-ידי שר הבריאות ומנכ"ל משרדו השיקולים וההמלצות של ועדת החיסונים. המלצות אלה, של ועדת המומחים, הן כבדות משקל. אני מבקש להודות לכל חברי הוועדה על עבודה מאוד יסודית ומקיפה".
"האסטרטגיה שלנו ברורה: לשמור על החיים, ולשמור על שגרת החיים של מדינת ישראל", הוסיף בנט. "התוכנית שלנו מעניקה לכם, לאזרחי ישראל, שלוש שכבות הגנה: הגנה על המבוגרים ועל הפגיעים ביותר באמצעות מגן אבות, הגנה עליכם באמצעות עטיית מסכות והגנה כוללת באמצעות החיסונים".
"אני קורא למי שעוד לא עשה זאת: צאו להתחסן", הוא המשיך. "במהלך היום אנחנו נשלים את עבודת המטה לגיבוש תכנית הפעולה ואנחנו נציג זאת בפניכם בהקדם האפשרי. אנחנו נמשיך בטיפול במגפה ובהתפרצות הדלתא בצורה יסודית ואחראית - ביחד".
במשרד הבריאות התלבטו בשבועות האחרונים אם ללכת על המהלך על רקע החשש להיענות חלקית מצד הציבור, מאחר שישראל תהיה הראשונה להעניק מנת חיסון שלישית. מהלך הסברה נלווה בנושא נרקם בימים אלו - ומטרתו תהיה לעודד את ההתחסנות. עם זאת, ייתכן כי לצורך הקמת מוקדי החיסון של הקופות, מבצע החיסונים של מנת החיסון השלישית יתעכב בכמה ימים.
הממשלה הנוכחית מסתמכת במידה רבה על החיסונים. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ מאמינים כי לצד הבדיקות המהירות, שעדיין אינן בשימוש נפוץ, והבדיקות הביתיות, נתיב היציאה של ישראל מהגל הרביעי יעבור דרך החיסונים: בין אם בעידוד התחסנות של מי שעדיין לא התחסן, ובין אם במתן מנה שלישית. זו לא החלטה קלה כאמור, ואף שנויה במחלוקת גם בקהילה הרפואית: אף מדינה בעולם עוד לא פעלה כך.

ההתלבטות המרכזית במערכת הבריאות בתקופה האחרונה הייתה אם להמתין כמה חודשים עד לקבלת גרסה חדשה של החיסון שתהיה מותאמת לזנים נוספים, ובהם זן הדלתא, או לחסן במנה שלישית כבר עכשיו. בינתיים בוצעה שורת מחקרים שמצביעים על כך שהמתחסנים הראשונים ככל הנראה חשופים יותר להדבקות בשל ירידת כמות הנוגדנים, אם כי יש להבהיר כי לא רק הנוגדנים מספקים הגנה מפני הידבקות.

2,165 אובחנו אתמול, באמ"ן מזהירים: "ללא פעולות נוספות - מספר החולים קשה יאמיר"

בינתיים, 2,165 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-96 אלף בדיקות ושיעור החיוביים, בבדיקות שאינן בדיקות סקר, עמד על 2.35%.
בדו"ח אמ"ן הזהירו גם הבוקר: "מספר החולים במצב קשה מתאר באופן ברור ואובייקטיבי את התפשטות המגפה בארץ, ללא תלות בהיקף הבדיקות. מקדם ההדבקה עודנו גבוה ומשקף הכפלה של מספר המאומתים והחולים מתוכם כל 10-7 ימים בקירוב. ללא פעולות נוספות והתחסנות נרחבת של הציבור, צפוי מספר המאומתים ומספר החולים במצב קשה להאמיר, באופן שעלול להוביל בתוך שבועות לעומסים - הן במרפאות הקהילה והן בבתי החולים".
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 275 חולי קורונה, 159 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת מספר החולים הקשים אתמול בבוקר. 26 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,463 חולי קורונה – שלושה מהם אתמול.
בישראל 15,292 חולי קורונה פעילים. 1,282 מהם מתגוררים בתל אביב, 891 בנתניה, 602 בראשון לציון, 579 בפתח תקווה, 543 בחולון, 444 ברמת גן, 428 בבת ים, 402 בירושלים, 376 בחיפה, 365 בבאר שבע, 348 בחדרה, 306 באשדוד, 277 ברחובות, 262 בהרצליה, 261 בפרדס חנה כרכור, 213 בכפר סבא, 207 באשקלון, 189 בעפולה, 176 במודיעין מכבים רעות, 174 ברעננה, 162 בהוד השרון, 158 ברמלה, 154 בלוד, 141 ברעננה, 138 בבני ברק, 119 ביבנה, 115 בראש העין, 114 בגבעתיים, 113 ברמת השרון, 109 בקריית מוצקין ו-101 באור יהודה.