צה"ל חיסל אמש (יום ה') בג'נין את המחבל יאסר חנון בהפצצת כטב"ם, שלפי הדיווחים הפלסטיניים פגעה במכונית שבה שהה. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי לצד חנון נפצעו בתקיפה עוד שלושה בני אדם, בהם אחד שמצבו קשה.
המחבל שחוסל ירה מספר פעמים בשבועות האחרונים לעבר קיבוץ מירב שבגלבוע ולמבוא דותן שבשומרון. לפי החשד הוא היה בדרכו לפיגוע נוסף – ולכן הוגדר כ"פצצה מתקתקת". לצידו היו כנראה מחבלים נוספים.
3 צפייה בגלריה
המחבל שחוסל בג'נין מוג'אהיד יאסר אל-חאנון
המחבל שחוסל בג'נין מוג'אהיד יאסר אל-חאנון
המחבל שחוסל יאסר חנון והרכב שהופצץ בג'נין. היה בדרך לעוד פיגוע

חנון מגיע מ"משפחת טרור": הוא אחיו של המחבל עמאר חנון שחוסל על ידי צה"ל עוד בשנת 2000, והוא גם בן דודם של שני המחבלים המחוסלים וויאם וויסאם חנון. לפני כשבוע פרסם בפייסבוק פוסט אחרון, שבו נראה כי הבין שסופו קרב. "איננו אלא הלוויה נדחית, לכן נשמה תהיי זקופה, אולי העזיבה תהיה בקרוב", כתב בפוסט בערבית.
עד השנה שעברה, יצוין, חיסולים מהאוויר ביהודה ושומרון היו נדירים ביותר – ולמעשה לא התרחשו כלל מאז תקופת האינתיפאדה השנייה ומבצע "חומת מגן". עוד לפני פרוץ המלחמה נרשם שינוי במדיניות צה"ל והוא חיסל מהאוויר מחבלים במהלך ההסלמה שנרשמה שם אשתקד, אבל מאז המלחמה השימוש בחיסולים מהאוויר גבר באופן דרמטי: לפי נתונים שחיל האוויר פרסם השבוע, מפרוץ המלחמה בוצעו כבר יותר מ-30 תקיפות אוויריות ביו"ש.
בחודשים האחרונים צה"ל פועל ביתר שאת לסיכול טרור ביו"ש, ומדי יום מדווח על שלל מעצרים ופעולות שונות ברחבי האזור – כשלעתים קרובות יוצאים הכוחות גם למבצעים בעומקי מחנות הפליטים. מתחילת המלחמה נעצרו כ-3,200 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, בהם יותר מ-1,350 שמזוהים עם חמאס.

3 צפייה בגלריה
 פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים בלאטה
 פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים בלאטה
כוחות צה"ל באזור שכם, ארכיון. יותר מ-3,200 מבוקשים נעצרו ביו"ש מפרוץ המלחמה
(צילום: AP Photo/ Majdi Mohammed)
ברקע לפעילות הזו עומד כעת החשש הגובר מהסלמה ביו"ש לקראת הרמדאן. רק אתמול התרחש הפיגוע הקטלני בכביש 1 ליד מעלה אדומים, שבו נרצח מתן אלמליח ז"ל. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, והשנה ביתר שאת – בעקבות המלחמה ברצועת עזה.
גורמי ביטחון אף העבירו אזהרה חמורה לדרג המדיני, שלפיה סוגיית מסגד אל-אקצא עלולה לאחד את המוסלמים נגד ישראל בשני צידי הקו הירוק ובמזרח התיכון כולו. האזהרה הועברה על רקע השאלה אם להגביל כניסת מוסלמים לעלייה להר הבית: במערכת הביטחון המליצו שלא להגביל כניסת ערבים-ישראלים, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל בהקשר זה את עמדתם העקרונית של המשטרה ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שדרשו להגביל את כניסתם.
3 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
מוסלמים מתפללים בהר הבית ברמדאן. חשש מהסלמה בחודש הזה
(צילום: AP)
טרם סוכם מאיזה גיל בדיוק תוגבל עליית ערבים-ישראלים, וגם לא ברור בדיוק מה תהיה ההגבלה בנוגע לפלסטינים מיו"ש: במשטרה הציעו להגביל כניסת פלסטינים לאזור גיל 60 ומעלה, ואילו עמדת מערכת הביטחון הייתה כי יש להגביל את העלייה מגיל 55 ומעלה. הרמדאן צפוי לחול בין 10 במרץ ל-9 באפריל, ולאורכו ארבעה ימי שישי שבהם עלייה מרכזית להר הבית. השישי הראשון של הרמדאן יחול ב-15 במרץ, והאחרון ב-5 באפריל.
פורסם לראשונה: 23:37, 22.02.24