צפו במשדר הבוקר

אחרי שהאופוזיציה החליטה להחרים את ועדות הכנסת מיום הקמת הממשלה, והפכה למעשה את הכנסת לכמעט מיותרת, כעת, בחסות אובדן הרוב של הקואליציה, הפכה גם המליאה לבעיה בפני עצמה. בקואליציה שוברים את הראש כיצד לסנכרן בין עבודת הממשלה לבין מליאת הכנסת. בעוד שעבודת הממשלה מתבצעת באופן טוב וחלק, במליאת הכנסת אין רוב, הצעות חוק נופלות על בסיס קבוע, ולעיתים היא אף מסתיימת מוקדם מהמתוכנן בשל רצונה של הקואליציה לא להפסיד בהצבעות.
ענייני הרוב, שנוגעים בין היתר לסירובם של חברי הכנסת מאזן גנאים (רע"מ), ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ), מיכאל ביטון (כחול לבן) וניר אורבך (ימינה) להצביע עם הקואליציה, לא משבשים רק את העבודה השוטפת, אלא תוקעים גם יוזמות חקיקה חשובות אחרות. כך לדוגמה, קיווה השבוע שר המשפטים גדעון סער להעלות להצבעה את חוק תקנות יו"ש ולא עשה זאת, וגם לא ברור אם יצליח לגייס רוב עד סוף חודש יוני.
חקיקה נוספת שלא עלתה אתמול מחשש שלא תעבור, הייתה תיקון להצעת חוק איסור צריכת זנות שאושרה בכנסת ב-2018, שהעלו חברות הכנסת יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד) ואבתסיאם מראענה (העבודה). בתיקון הן ביקשו למחוק את הרישום הפלילי שחל על נשים שעוסקות בזנות, מה שלטענתן מקשה על שיקום אותן נשים, וזאת בהמשך למגמה שמטילה את האחריות על הלקוח.
2 צפייה בגלריה
סירובם להצביע עם הקואליציה תוקע יוזמות חקיקה חשובות. רינאווי זועבי, גנאים ואורבך
סירובם להצביע עם הקואליציה תוקע יוזמות חקיקה חשובות. רינאווי זועבי, גנאים ואורבך
סירובם להצביע עם הקואליציה תוקע יוזמות חקיקה חשובות. רינאווי זועבי, גנאים ואורבך
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת
נפתלי בנט במליאת הכנסת
בקואליציה מתלבטים אם להפריש את זועבי וגנאים כדי לאפשר לאורבך לחזור לקואליציה. בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
הצעת החוק נמשכה על-ידי הקואליציה מחשש שלא תעבור, מאחר וברע"מ לא מתכוונים להצביע בעדה. הם טענו בפני היוזמות כי הצעה זו מנוגדת לדת האסלאם, אך מנגד, חלק מחברי הרשימה המשותפת הביעו כוונה לתמוך בהצעה. "אני לא מוותרת, אעשה מאמצים להעלות את החוק החשוב הזה. נשים במעגל הזנות הן לא עברייניות, ובאחריותנו לשקם אותן", אמרה ח"כ מראענה לאחר שהחוק לא עלה להצבעה. סאקס פרידמן הדגישה כי "לא פשוט לתקן עוול היסטורי. לא אנוח עד שאשכנע את חבריי לשנות את עמדתם".
עדות נוספת לכך שהקואליציה לא יכולה לעבוד במליאת הכנסת הגיעה אמש, במסגרת הצעת הקואליציה לביטול צווים הנוגעים לרפורמת החקלאות. 47 חברי אופוזיציה הצביעו בעד ביטול הצווים בקריאה ראשונה, בעוד ש-46 הצביעו נגד הביטול, בהם ח"כ רינאווי זועבי. במקביל, שר החקלאות עודד פורר הודיע כי הצליח להגיע לסיכום על רפורמה בענף ההטלה. הרפורמה בענף יצאה מחוק ההסדרים בעקבות לחץ בקואליציה, ובמסגרת ההסכם החדש נקבע כי יהיה תכנון בענף ההטלה למשך כמה שנים קדימה, יושקעו מאות מיליונים בענף, ייחתם הסכם פיצויים עם חקלאים שיחליטו לפרוש, ומחירי הביצים יעודכנו בנוהל מהיר ויעיל.
בתוך כך, ח"כ אורבך נתן לרה"מ נפתלי בנט פרק זמן של שבועיים לסדר את האירועים הפוליטיים, ובינתיים יצא לנפוש בצפון. בקואליציה מתלבטים האם להפריש את חברי הכנסת זועבי וגנאים כדי לאפשר לאורבך לחזור לתפקד עם הקואליציה. גם בשבוע הבא ובזה שאחריו לא ברור איך מתכוונת הקואליציה לייצב את מצבה, לאור העבודה שללא היעדרויות יחסי הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה עומדים כרגע על 60:60.
פורסם לראשונה: 22:55, 15.06.22