פחות מיממה חלפה מאז הצביעו חברי הכנסת מאזן גנאים וג'ידא רינאווי זועבי נגד הארכת התקנות ביהודה ושומרון אמש (שני) והביכו את הקואליציה, וכעת הם מסומנים כמוקשים שחייבים לנטרל. לחץ מאסיבי מופעל על רינאווי זועבי ממרצ להתפטר מהכנסת, שבועיים וחצי בלבד לאחר שהודיעה על פרישתה מהקואליציה - ואז חזרה בה והצהירה שתצביע עם הקואליציה.
מהלכים דומים נעשים סביב ח"כ גנאים מרע"מ. גנאים, נציין, מעוניין להתמודד על ראשות העיר סכנין ולכן במקרה שלו מנופי הלחץ שמופעלים מעט יותר אפקטיביים. במקביל, בקואליציה דנים האם להזיז את חברת הכנסת הפורשת עידית סילמן מראשות ועדת הבריאות - לאחר שהלילה הצביעה לראשונה באופן אקטיבי נגד עמדת הקואליציה.
2 צפייה בגלריה
לחץ כבד על שני חברי הכנסת הסוררים
לחץ כבד על שני חברי הכנסת הסוררים
לחץ כבד על שני חברי הכנסת הסוררים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראשות ועדת הבריאות תילקח ממנה? בקואליציה שוקלים צעדים נגד סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
אתמול החליטה הקואליציה לקדם את הצעת החוק להארכת התקנות ללא רוב מוצק, והאופוזיציה ניצלו זאת והפילה אותה בסיוע שני חברי קואליציה שהתנגדו ושורת ח"כים שנעדרו מההצבעה. כעת יצטרך שר המשפטים גדעון סער להעלות את ההצעה פעם נוספת לקריאה ראשונה כדי שהחוק הישראלי - ובעיקר הפלילי - ימשיך לחול על האזור.
58 ח"כים הצביעו נגד הארכת התקנות, בהם גנאים ורינאווי זועבי, ו-52 תמכו. חברי הקואליציה התנפלו על גנאים בצעקות של ממש לאחר הצבעתו - אך לפי גורמים ברע"מ, חברי המפלגה ידעו על המהלך ולא התכוונו לפעול נגדו. חברי הכנסת מנסור עבאס (רע"מ), עידית סילמן (ימינה), וליד טאהא (רע"מ) ואימאן חטיב יאסין (רע"מ) לא הצביעו בעד החוק, ונעדרו מהמליאה. ניר אורבך (ימינה) קרא לעבר חברי רע"מ: "אתם לא רוצים להיות שותפים, הניסוי איתכם נכשל".
וזו לא הייתה הנפילה המשמעותית היחידה של הקואליציה ביממה האחרונה במשכן. הלילה טורפד מינויו של סגן השר וחבר הכנסת מתן כהנא לשר הדתות, לאחר שלא הושג רוב בהצבעת אמון במליאת הכנסת. 55 ח"כים הצביעו בעד ו-55 ח"כים, בהם סילמן מימינה, הצביעו נגד. רה"מ בנט ביקש להכריז על ההצבעה זו כהצבעת אמון כדי להעמיד את סילמן במבחן, שכן בעקבות התנגדותה יוכלו להכריז עליה כפורשת. בינתיים, כאמור, ייתכן ויסתפקו בהזזתה מראשות ועדת הבריאות.