מזכיר המדינה אנתוני בלינקן עזב אתמול (חמישי) את ישראל אחרי ביקור נוסף במסגרת המלחמה, שבו עלתה בשיחות איתו גם תשובת חמאס בעניין עסקת החטופים שגובשה בפסגת פריז. גורמים אמריקנים אמרו כי מזכיר המדינה חש מזועזע מכך שנתניהו מערב שיקולים פוליטיים בעניין החטופים, והוסיפו כי בלינקן חש שהוא עצמו מחויב יותר לעניין החטופים מאשר נתניהו עצמו.
2 צפייה בגלריה
מרוחיןראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מרוחיןראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
בלינקן ונתניהו בפגישתם. ביקורת בעניין החטופים, ולא בפעם הראשונה
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)

זו לא הפעם הראשונה שבה גורמים אמריקנים מבקרים את האופן שבו נתניהו מתייחס לחטופים בעיניהם. ביום ה-100 למלחמה אמרו גורמים בסביבת הנשיא ביידן כי בממשל בארה"ב גוברת התחושה שנתניהו גורר את המלחמה בעזה מסיבות פוליטיות אישיות - ואינו שם את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות.
שלשום כינס נתניהו מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים, שבה חזר שוב ושוב על צמד המילים "ניצחון מוחלט", וטען כי הוא "במרחק נגיעה" ויושג "תוך חודשים". לאחר מכן הבהיר כי "ניצחון מוחלט", לתפיסתו, כולל גם את שחרור החטופים. הוא אמר כי דרישות חמאס "הזויות", וכי "המשך הלחץ הצבאי הוא תנאי הכרחי לשחרור החטופים". לדברי נתניהו, "כניעה לדרישות ההזויות של החמאס לא רק שלא תביא לשחרור שלהם, אלא תביא לטבח נוסף".
הגורמים האמריקנים אמרו כי בלינקן חש שנתניהו מחפש עם ארה"ב עימות בעניין הפלסטיני - ולכן החליטו לדחוף זאת קדימה, בזווית אחרת: להבהיר שבגלל נתניהו אין עסקה עם סעודיה.
2 צפייה בגלריה
מיצג להחזרת חטופים בגשר הקריה בתל אביב
מיצג להחזרת חטופים בגשר הקריה בתל אביב
מיצג בקריאה להחזרת החטופים. נתניהו אמר שלשום: "לחץ צבאי הוא תנאי הכרחי"
(צילום: עידו ארז)
אתמול דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי ארה"ב עשויה לאפשר בקרוב מהלך להכרה במדינה פלסטינית. אפשרות למהלך כזה, דיווח העיתון האמריקני, היא דרך החלטה באו"ם - בלי החלטה לגבי גבולות המדינה או סוגיות אחרות שקשורות בכך.
ולמרות זאת, גורמים ישראלים ששוחחו עם בכירים אמריקנים התרשמו שממשל ביידן אינו מתכוון להכיר במדינה פלסטינית בלי שתעבור רפורמה משמעותית ברשות הפלסטינית. למרות זאת, הם בהחלט צפויים לדבר בעד מדינה פלסטינית - כפי שהיה במסיבת העיתונאים של מזכיר המדינה בלינקן עם סיכום ביקורו כאן בישראל - שבה חזר שוב ושוב על רצון ארה"ב לסלול דרך דיפלומטית למדינה פלסטינית.

סוגייה אחרת שמטרידה את ארה"ב - כפי שהשתקף גם בדבריו של דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, היא מפעולה צבאית ברפיח. האמריקנים חוששים מאוד ממבצע צבאי ברפיח, שם מרוכזים יותר ממיליון פלסטינים - שכבר נעקרו מבתיהם בחלקים אחרים. ארה"ב ביקשה לוודא שלא יפגעו בהם - וישראל הבהירה שמבצע באזור לא יתקיים לפני שהאוכלוסייה האזרחית תפונה ממנו, כפי שהיה במבצעים קודמים.
בתוך כך, וברקע פגישתו של בלינקן עם השר בני גנץ, גורמים ששוחחו עם האמריקנים התרשמו שארה"ב לא מפעילה לחץ על בני גנץ ומפלגתו להישאר בממשלה - נוכח התובנה לגבי המקום שאליו נתניהו מוביל. בימים האחרונים תוקף גנץ שוב ושוב את נתניהו מבלי להזכיר אותו - כפי שעשה גם בשלישי בהצהרה שמסר.
פורסם לראשונה: 22:48, 08.02.24