הרשויות בארצות הברית הצליחו לפענח פרשת רצח בת כמעט 34 שנה, בזכות מכתב מתרברב ששלח הרוצח לעיתון מקומי – ושבמעטפה שבה נשלח הותיר העבריין הנמלט רוק, שממנו הופקה דגימת DNA. זהו עוד מקרה בשורה של מקרים בארה"ב לאחרונה שבהם אפשרה ההתקדמות בטכנולוגיית ה-DNA ובחקר אילנות היוחסין לפענח תעלומות רצח שנדמה היה כי לא ייפתרו לעולם.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב אנה קיין נרצחה 1988 הרוצח נתפס אחרי 34 שנה DNA
ארה"ב אנה קיין נרצחה 1988 הרוצח נתפס אחרי 34 שנה DNA
אנה קיין, שנרצחה ב-1988. לא נמצא מי שיעיד על קשר בין השניים
ראשיתה של הפרשה ב-23 באוקטובר 1988, אז נמצאה גופתה של אנה קיין, אם לשלושה, בפנסילבניה. היא הוכתה ונחנקה למוות, והייתה בת 26 במותה. כשנה וחצי אחר כך פרסם העיתון המקומי Reading Eagle כתבת שער על הרצח, ובה ביקש מהציבור לנדב מידע נוסף על המוות המסתורי. ימים לאחר מכן התקבל במערכת מכתב מאדם לא מזוהה, והוא סיפק בו פרטים שהוגדרו כ"אינטימיים" על קיין ועל מותה.
החוקרים העריכו כבר אז כי הרוצח של קיין הוא שחיבר את המכתב. המכתב נשלח במעטפה שנחתמה ברוק, וצוות החקירה הפיק ממנה דגימת DNA – שנמצאה תואמת ל-DNA שנלקח מבגדי הנרצחת. בבדיקות עלה כי מדובר בגבר כלשהו, אך המשטרה לא הצליחה לברר את זהותו.
התפנית, כך נחשף בסוף השבוע, הגיעה בחודשים האחרונים: בדיקות גנטיות בשילוב חקירה יסודית במאגרים של אילנות יוחסין, שנערכו במעבדה בווירג'יניה, העלו כי הרוצח הוא כנראה אדם בשם סקוט גרים, שבזמן הרצח היה גם הוא בן 26. כשהחוקרים ניסו ליצור איתו קשר הם גילו שהגיעו מאוחר מדי: גרים מת בשנת 2018, בגיל 58.
2 צפייה בגלריה
מעטפה
מעטפה
המעטפה נחתמה ברוק - ואפשרה, באיחור, לחתום גם את הפרשה
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אף שלא ניתן עוד להענישו, כדי לחתום את הפרשה ולסייע למשפחתה של קיין לסגור מעגל הוחלט להשלים את הבירור. החוקרים השיגו דגימת DNA "ישירה" של גרים – לא נמסר כיצד בדיוק – והיא הושוותה לדגימות שניטלו מהמעטפה ומבגדיה של קיין. בין כל הבדיקות נמצאה התאמה.
אף שזהות הרוצח התבררה, החוקרים אינם מתכוונים לסגור את התיק. הם עדיין מנסים להבין מה היה טיב היחסים בין קיין לגרים, ומה היה המניע לרצח. לפי שעה לא נמצא אדם שיוכל להעיד כי השניים הכירו קודם לכן. החוקרים אישרו כי יש טענות שקיין עבדה בזנות ושגרים היה לקוח שלה, אך המידע הזה טרם אומת.
החוקרים שהצליחו לפענח את התעלומה חלקו שבחים גם למי שקדמו להם וניסו לפצח את התיק לפני 34 שנה: לדבריהם, התושייה שגילו כשהחליטו ליטול דגימות DNA מהגופה ומהמכתב ולשמרן, היא שסללה את הדרך לפתרון.