יש נושא אחד שמעסיק כרגע את צה"ל ושב"כ יותר מהסכם הגרעין עם איראן, ואפילו יותר מאיומי נסראללה. "אנחנו מזהים תסיסה שהולכת ומתגברת ביהודה ושומרון, בעיקר בצפון השומרון, שעלולה להסלים ולהפוך להתקוממות עממית אלימה", אמר גורם ביטחוני בכיר שעוקב מקרוב אחרי הנעשה בכל זירות הפעולה של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. לדבריו, ולדברי גורמים אחרים בממסד הביטחוני, מערכת הביטחון צריכה להיערך כעת להתפתחות כזו ובעיקר לנסות למנוע אותה.
התסיסה שבה מדובר מתבטאת בכמות הולכת וגוברת של פיגועי ירי וידויי אבנים ובקבוקי תבערה כמעט מדי לילה. היא עלולה להסלים בגלל אירוע מקרי שיצא משליטה כמו למשל זה שהיה הלילה כשיהודים נכנסו לשכם בלי תיאום ובלי אישור של צה"ל כדי להתפלל בקבר יוסף.
צה"ל נאלץ להיכנס כדי לחלץ בחיפוי אש את החמישה ששניים מהם נפצעו קשה, והפעם לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל. אבל הנפץ הרגיש ביותר נמצא בהר הבית ובסביבתו. חגי תשרי המתקרבים הופכים את האזור לנפיץ במיוחד, וההערכה היא שאם הר הבית יידלק עקב טענות של הווקף על הפרת הסטטוס קוו, הדבר עלול לגלוש להתפרעויות המונים ושימוש בנשק חם שזמין היום ביהודה ושומרון יותר מאשר אי פעם בעבר.
5 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
גם פייק ניוז על הפרת סטטוס קוו יוכל להדליק את הר הבית
(צילום: AFP)
רוב פיגועי הירי וידויי בקבוקי התבערה שמתבצעים בתקופה הנוכחית כמעט מדי לילה, מכוונים נגד מטרות צבאיות, בעיקר עמדות פילבוקס, מוצבים ומחסומים של צה"ל בכבישי יהודה ושומרון. לרוב אין נפגעים בפיגועים אלו מהירי הספורדי, ובקהיליית המודיעין מעריכים שהמפגעים הם בעיקר צעירים לא מיומנים שאינם משתייכים לאחד מארגוני הטרור הפלסטיניים הממוסדים.
בדרך כלל מדובר בהתארגנות מקומית של צעירים בשנות ה-20 לחייהם, כאלה שלא חוו את אירועי האינתיפאדה השנייה ואת הסבל שנגרם אז לפלסטינים ולישראלים כאחד, והם אלה שיוצאים לגלות התנגדות לכוחות הישראליים, בעיקר כדי לפרוק תסכול וזעם שהצטברו על רקע חוסר תקווה ואובדן אמון בהנהגה ובמשילות של הרשות הפלסטינית. הירי לעבר אזרחים ישראלים הוא נדיר, והפגיעה בהם מתבצעת בעשרות מקרים של יידויי אבנים ובקבוקי תבערה, כמעט מדי יום, בדרך כלל על-ידי נערים מתחת לגיל 20.
תופעה נוספת שמעידה על התסיסה הגוברת היא ההתנגדות באש שבה נתקלים כוחות צה"ל שמבצעים מעצרים בכפרי ובערי יהודה ושומרון. זה לא היה כך בעבר. עד לפני כשנתיים, המעצרים היו עוברים בדרך כלל ללא שימוש מצד הפלסטינים או מצד צה"ל באש חיה. כעת, חלק גדול מהכניסות של יחידות צה"ל ליישובים הפלסטינים נתקל בירי מנשק קל, בנוסף כמובן ליידויי האבנים ובקבוקי התבערה. ניכר שהצעירים במקומות האלה, אפילו הנידחים שבהם, מתארגנים מראש כדי להתנגד לצה"ל.
5 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בפעילות סמוך לשכם
כוחות הביטחון בפעילות סמוך לשכם
ההתפרעויות ליד שכם, אתמול
(צילום: AFP)
אחרי גל הטרור שגאה במרץ השנה ודעך במאי, לא הצליחו בחמאס ובג'יהאד האיסאלמי להוציא פיגועים ביוזמתם. הפיגוע האחרון שחמאס קיבל עליו אחריות היה רצח המאבטח בכניסה לאריאל במרץ השנה. אין ספק שהפעילות של שב"כ, צה"ל והמשטרה במסגרת מבצע "שובר גלים" הצליחה - ועדיין מצליחה - למנוע בעד חמאס והג'יהאד ליזום ולהוציא לפועל פיגועים קטלניים. אבל את פיגועי הירי, יידויי האבנים ובקבוקי התבערה כוחות הביטחון מתקשים למנוע. אם המגמה תימשך ולא נצליח לבלום אותה, במערכת הביטחון אומרים כי אנו עלולים לעמוד בפני התקוממות עממית.
עם זאת, בשב"כ מעריכים שההסתה וניסיונות הפיגוע מצד חמאס נמשכים. חמאס רוצה להמשיך ולפעול כארגון התנגדות, אך אינו רוצה להמיט מצוקה וסבל נוספים על הפלסטינים ברצועת עזה, שם הוא הריבון וחייב לדאוג לאוכלוסייה.
5 צפייה בגלריה
מהומות בחברון
מהומות בחברון
ההערכה המודיעינית: מרבית המפגעים אינם משויכים לארגוני טרור
(צילום: רויטרס)
לעומת זאת, ביהודה ושומרון, חמאס וגם הג'יהאד יכולים לפעול בלי לחוש אחריות ועל-ידי כך להשיג מטרה כפולה: למלא את ייעודם כארגוני התנגדות איסאלמיסטיים הנלחמים בכובש הישראלי, ובה בשעה לערער את שליטת הרשות הפלסטינית ולגרום לה להתעמת עם ישראל כדי להחלישה עוד יותר לקראת הסתלקותו של אבו מאזן בן ה-87 מהשלטון.
אולם בצה"ל סבורים שהסיבה העיקרית לתסיסה שאנו עדים לה בשטח אינה מעשה ידיהם של חמאס וגא"פ, אלא תופעה אותנטית של צעירים מתוסכלים שפשוט מאסו במצב הקיים שהוא חסר תקווה ותוחלת מבחינתם, ומפני שהם בזים לרשות הפלסטינית ובכיריה שנחשבים למושחתים ומשתפי פעולה עם השלטון הישראלי, והזעם המצטבר מוצא פורקן בצורת טרור ספורדי.
הצעירים מתארגנים עם כמה קרובי משפחה או עם בני אותו כפר, מצליחים לשים יד על נשק ומחפשים הזדמנות להשתמש בו. בהקשר הזה צריך להעיר שהמצב הכלכלי ביהודה ושומרון, וגם בצפון השומרון, הוא טוב יותר מאשר במרבית מדינות ערב - ובוודאי טוב יותר מאשר בעזה. כך שהמניע לתסכול של הצעירים בגדה איננו כלכלי, אלא זעם לאומני מצטבר שמחפש לו פורקן. אנשי פתח, כן, דווקא הם, אנשי ארגונו של אבו מאזן, משתדלים כעת להפיח וללבות את הלהבות האלה כחלק ממאבק הירושה לקראת היום שבו אבו מאזן יסתלק או יחדל להנהיג את הרשות הפלסטינית.
5 צפייה בגלריה
מפגינים פלסטיניים בגדה המערבית
מפגינים פלסטיניים בגדה המערבית
זעם מצטבר מצד צעירים שלא הכירו את האינתיפאדה
(צילום: רויטרס)
כבר עתה מחלישים מאבקי הירושה האלו את הרשות הפלסטינית ואת יכולתה למשול בגדה, וזה הביא למצב של אין דין ואין דיין, והסחר בנשק וייצורו פורחים. מנגנוני הביטחון של אבו מאזן כמעט שאינם מנסים לסכל יותר פיגועי טרור, אלא במקרים שבהם נשקפת סכנה ממשית לאבו מאזן או לבכירי הרשות הפלסטינית. כאמור, קרבות הירושה כבר החלו וכרגע מסתמן חוסיין א-שייח כיורש שאבו מאזן סומך עליו ומעניק לו סמכויות, מה שמעורר כנראה הרבה חששות ותרעומת בקרב יורשים אפשריים אחרים, כמו ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג', תאופיק טיראווי ואישים נוספים שרואים את עצמם כיורשים למחמוד עבאס.
גורם נוסף שמלווה את התסיסה העממית הוא הזמינות של הנשק. "הרובה היום הוא האבן של אתמול", אמר הגורם הביטחוני הבכיר שמכיר היטב את מה שקורה בשטחים. הנשק, בעיקר רובים ואקדחים, מוברח מירדן ומלבנון או נגנב מצה"ל. מחיריו אינם בשמיים, וקבוצת צעירים שרוצה בכך יכולה להשיג קרלו מתוצרת בית, או נשק אחר מתוצרת בית, ומי שידו משגת לא יתקשה למצוא M-16 תקני או אקדח מתוצרת אירופית. עדות לכך הם אירועי הירי שמתרבים והולכים בצירי התנועה, בעיקר בלילות.
5 צפייה בגלריה
הנשקים שנתפסו
הנשקים שנתפסו
זמינות הנשק בשטחים גבוהה מתמיד
(צילום: דוברות המשטרה)
כאמור, הר הבית עשוי להיות הנפץ שידליק או שיגרום להסלמה ההולכת ומתהווה ביישובים הפלסטינים ביהודה ושומרון. כל הפרת סטטוס קוו שעליה מדווח הווקף, אפילו אם הדיווח הוא שקרי, מעוררת זעם דתי בקרב הפלסטינים וערביי ישראל שאינם מוסלמים אדוקים. התגובה הרגשית לכל מה שמופץ ברשתות החברתיות לגבי הר הבית, בין אם הוא אמת או שקר, היא עוצמתית ומסוכנת.
צה"ל ושב"כ עושים כמיטב יכולתם כדי לנטר את הרשתות החברתיות ולנטרל את המסיתים, אבל מספיק שיהיה דיווח בתקשורת הישראלית על עלייה של מאות אחוזים במספר היהודים שמבקרים בהר הבית כדי לחולל סערה לא רק בישראל ובשטחים, אלא גם בירדן ובמדינות ערב.
מה שמכונה "הפרות הסטטוס קוו בהר הבית" הוא הדבר שמסוכן במיוחד, ובתקופה זו על אחת כמה וכמה. לכן בכירים במערכת הביטחון מציעים כעת בדיונים סגורים לממשלה לפעול מיד, עוד בטרם ההתפרצות, כדי להסדיר את עניין הסטטוס קוו בהר הבית בשיתוף ירדן, סעודיה, הווקף והרש"פ, ואולי גם מצרים.
"צריך להגיע להסכמות כבר עכשיו, לפני חגי תשרי, כדי שהעניין לא יתפוצץ לנו בפנים", אמר איש בעל ניסיון ביטחוני ומודיעיני רב. לדבריו, נטרול הפצצה המתקתקת בהר הבית באמצעות הסכמות מראש עם מלך ירדן, הסעודים ובאמצעותם עם הווקף והרשות הפלסטינית, הם חשובים ודחופים יותר מהמאמצים שהממשלה משקיעה בתחומים ביטחוניים אחרים.
פורסם לראשונה: 21:25, 30.08.22