לאחר ירי 36 הרקטות מלבנון לשטח ישראל, ואלה ששוגרו מעזה בליל הסדר בעקבות העימותים בהר הבית - צה"ל תקף הלילה (בין חמישי לשישי) בלבנון וברצועת עזה. במקביל, מעזה שוגרו רקטות לעבר ישראל ואזעקות הופעלו באשקלון, שדרות ויישובי עוטף עזה. באחד המטחים הבוקר נפגע בית בשדרות מחלק של רקטה, נזק קל נגרם ולא היו נפגעים. בצה"ל הורו לתושבי עוטף עזה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים עד להודעה חדשה.
התקיפה בלבנון החלה מעט אחרי השעה 04:00, ומדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל תקף הלילה מטרות תשתית ומטרות של ארגון הטרור חמאס בשטח דרום לבנון. צה"ל לא יאפשר לארגון הטרור חמאס לפעול מלבנון ורואה במדינת לבנון אחראית לכל אש הנורית משטחה".
במקביל, הורגשה אווירה מתוחה מאוד בהר הבית. אחרי תפילת השחר, המונים קראו ברחבת המסגד קריאות תמיכה בחמאס, בעזה וב"התנגדות הפלסטינית". לפחות אדם אחד נראה מנופף בדגל חמאס. במקום פרצו עימותים והמשטרה החלה לבצע מעצרים.
12 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל באזור צור בדרום לבנון
תקיפת צה"ל באזור צור בדרום לבנון
תקיפת צה"ל בדרום לבנון, הלילה
לפי דיווחים בלבנון, צה"ל תקף במחנה הפליטים אל רשידיה שליד העיר צור ושישה טילים נורו לעבר מטרות פלסטיניות. לפי הדיווחים, בתים ניזוקו אך לא היו נפגעים. הדי פיצוצים נשמעו באזור, ולפי הדיווחים התקיפה הישראלית הייתה באזור הכפר קליילה שממנו בוצעו השיגורים לישראל אתמול בצהריים. עוד דווח כי לא בוצעה תקיפה לאתרים של חיזבאללה או צבא לבנון. ערוץ הטלוויזיה "אל מיאדין" שמזוהה עם חיזבאללה דיווח שהאזורים שהותקפו הם שטחים חקלאיים ללא נוכחות צבאית.
ארגון יוניפי"ל התייחס לתקיפה הישראלית בדרום לבנון והודיע כי צה"ל עדכן את הארגון על הפעולה המתוכננת. בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של יוניפי"ל נכתב: "בשעות הבוקר המוקדמות צה"ל הודיע לנו כי בקרוב תחל מתקפת ארטילריה בתגובה לירי הרקטות אמש משטח לבנון. מיד לאחר מכן, כוחות יוניפי"ל שמעו הדי פיצוצים באזור העיר צור". עוד נכתב כי "פעולות היממה האחרונה הן מסוכנות ומהוות איום ממשי להסלמה משמעותית. שני הצדדים הודיעו שהם לא מעוניינים במלחמה".
חמאס גינה את תקיפת צה"ל בדרום לבנון, ומארגון הטרור נמסר: "אנו מגנים את התוקפנות הציונית הבוטה נגד לבנון, ומאשרים את עמדתנו והסולידריות שלנו עם העם הלבנוני היקר". מהג'יהאד האיסלאמי נמסר: "כיום, ההתנגדות מתרגמת את התחייבותה לירושלים ולירושלמים, ממשיכה בתגובתה המבורכת לתוקפנות ומאשרת כי חרב ירושלים תישאר פתוחה בכל הזירות. הג'יהאד שלנו נמשך ללא נסיגה בעזרת האל הכול יכול".
(צילום: יפעת פריידין)
12 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל במרכז הרצועה בתגובה לירי הרקטות
תקיפת צה"ל במרכז הרצועה בתגובה לירי הרקטות
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הלילה
(AP)
12 צפייה בגלריה
תיעוד היירוטים של כיפת ברזל בשמי עוטף עזה
תיעוד היירוטים של כיפת ברזל בשמי עוטף עזה
יירוטים בשמי עוטף עזה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
אלפי מתפללים מוסלמים מחוץ לאל-אקצא קראו קריאות תמיכה בחמאס ובעזה
אלפי מתפללים מוסלמים מחוץ לאל-אקצא קראו קריאות תמיכה בחמאס ובעזה
אווירה מתוחה. המונים ברחבת הר הבית אחרי תפילת השחר
במקביל, צה"ל תקף גם ברצועת עזה. התקיפה בעזה החלה קצת אחרי חצות, בזמן שהקבינט המדיני-ביטחוני התכנס לישיבה ראשונה זה כחודשיים בעקבות המתיחות בחזית הצפונית והדרומית. במהלך התקיפות בלילה רקטות שוגרו לאשקלון, שדרות וליישובים נוספים בעוטף עזה. אזעקות צבע אדום הופעלו וכיפת ברזל הופעלה ויירטה כמה מהרקטות. תושבים דיווחו על הדי פיצוצים שנשמעו.
"מטוסי קרב תקפו תוואי של מנהרת טרור היוצאת מאזור בית חאנון ותוואי של מנהרה נוספת היוצאת ממרחב חאן יונס, שנתקפה במהלך מבצע 'שומר החומות', ומאז זוהו מאמצים לשיקומה", נמסר מדובר צה"ל. "שתי המנהרות לא חצו לשטח ישראל ולא היוו איום על תושבי ישראל. בנוסף, נתקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה המשמשים את ארגון הטרור חמאס בצפון ובמרכז רצועת עזה".
עוד מסר צה"ל: "התקיפה בוצעה בתגובה להפרות הביטחוניות של חמאס בימים האחרונים. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה והוא זה שישלם את מחיר ההפרות הביטחוניות נגד מדינת ישראל". לפי דיווחים פלסטיניים, חמאס ירה טילי נ"מ לעבר כלי טיס ישראליים לאחר שצה"ל הפגיז אתר צבאי של הארגון, שנקרא סלאח א-דין, ממערב לעזה.
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
אתר לייצור אמצעי לחימה בצפון הרצועה שהותקף על ידי צה"ל
אתר לייצור אמצעי לחימה בצפון הרצועה שהותקף על ידי צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
אתר לייצור אמצעי לחימה במרכז הרצועה שהותקף על ידי צה"ל
אתר לייצור אמצעי לחימה במרכז הרצועה שהותקף על ידי צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל החל לתקוף ברצועה בסביבות השעה 00:15, וב-00:53 אזעקת צבע אדום נשמעה ביישובים כרמיה ונתיב העשרה בעוטף עזה. כעבור כ-10 דקות נשמעה אזעקה גם בשדרות וביישובים הסמוכים איבים וניר עם, ובהמשך הלילה אזעקות נשמעו כאמור גם באשקלון וביישובים נוספים בעוטף עזה.
באחד המטחים הבוקר נפגע כאמור בית פרטי בשדרות מחלק של רקטה שנפל על גג הבית. נזק קל נגרם ואישה וילדה ששהו בממ"ד יצאו מהבית ללא כל פגע. כוחות משטרה סורקים את האזור וצוותי רווחה של עיריית שדרות נמצאים במקום ומעניקים סיוע לבני הבית ולשכנים.
בהמשך הלילה, מעט לפני השעה 03:00, צה"ל מסר כי כלי טיס מאויש של הצבא תקף מקלע כבד בצפון רצועת עזה שממנו בוצע ירי לעבר מטוסי קרב של צה"ל. במקביל, הפלסטינים דיווחו על ניסיון לירי נ"מ לעבר מטוסי חיל האוויר, שתקפו לפי הדיווחים יעדים של חמאס במרכז הרצועה ובמחנה אל בורייג'. קצת אחרי 05:30 דובר צה"ל הודיע כי חיל האוויר תקף מטרות נוספות של חמאס ברצעות עזה, ובהן פיר לאתר תת-קרקעי לייצור אמצעי לחימה, שלושה אתרים נוספים לייצור אמל"ח ומנהרה.
לפי הפלסטינים, בין המטרות שהופגזו על ידי צה"ל בעזה נמצאות קרקע חקלאית מזרחית לשכונת אל-זייתון, מצפה של חמאס ממזרח לעזה, אתר של חמאס בדרום עזה וקרקע חקלאית בבית חאנון. כמו כן, הם דיווחו על תקיפה מחודשת באתר של חמאס בדרום עזה, מזרחית לחאן יונס.
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני
חברי הקבינט המדיני-ביטחוני. הדיון נמשך כשעתיים וחצי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

תקיפות צה"ל הלילה החלו כאמור בזמן דיון הקבינט המדיני-ביטחוני, שנמשך כשעתיים וחצי. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתום ישיבת הקבינט כי "תגובת ישראל, הלילה ובהמשך, תגבה מחיר משמעותי מאויבינו". בהודעה מטעם ראש הממשלה נמסר כי התקבלו כמה החלטות, וש"כולן התבססו על המלצות צה״ל וזרועות הביטחון, בתגובה לירי על אזרחי ישראל בצפון ובדרום". שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר הישיבה כי "מערכת הביטחון ערוכה במוכנות גבוהה בכל הגזרות למול האפשרויות השונות - נדע כיצד לפעול נגד כל איום".
ערוץ אל-חדת הסעודי דיווח הלילה כי "גורמי ביטחון מצרים נמצאים בקשר עם ישראל לאחר שזו החליטה לתקוף בעזה". לפי הדיווח, ישראל עדכנה את מצרים שמידת ההסלמה תהיה תלויה בתגובה של הפלגים הפלסטיניים לתקיפות. עוד דווח שמצרים הדגישה את החשיבות לא לפגוע באזרחים ובבנייני מגורים, ושישראל סירבה להפסיק את הפעולה הצבאית הנוכחית בעזה. בתוך כך, דובר חמאס חאזם קאסם אמר בתגובה לתקיפות צה"ל בעזה כי "ההתנגדות מסוגלת להדוף את התוקפנות נגד עמנו". לדבריו, "ההתנגדות תהווה מגן וחרב לעמנו ולמסגד אל-אקצא, הכיבוש ישלם את המחיר על פשעיו"

12 צפייה בגלריה
מפקד חטיבה 769 אל"מ סיון בלוך בתדרוך עם רבש"צים של יישובי הגדר
מפקד חטיבה 769 אל"מ סיון בלוך בתדרוך עם רבש"צים של יישובי הגדר
תדרוך רכזי הבטחון ביישובי גבול לבנון, הלילה
לקראת הדיון בקבינט עלה מהערכות המצב שקיימו ראשי מערכת הביטחון עם ראש הממשלה ושר הביטחון, שצפוי לילה עם תקיפות בצפון ובדרום. "אנחנו עושים מאמצים לבדל זירות ולא להיגרר להסלמה כוללת, אבל כמובן להחזיר את ההרתעה. תגובה חריפה בעזה תהיה בלי קשר לצפון", אמרו גורמי ביטחון.
בפתח הדיון, שהחל באיחור בעקבות התארכות הדיונים שקדמו לו, אמר ראש הממשלה נתניהו: "הבהרתי בימים האחרונים שאויבינו לא יטעו בנו. הוויכוח הפנימי בישראל לא ימנע מאיתנו לפעול נגדם בכל מקום ובכל עת שיידרש. כולנו בלי יוצא מן הכלל מאוחדים בזה".
על העימותים במסגד אל-אקצא, שבמסגרתם נעצרו מאות שהתבצרו במקום ויידו אבנים לעבר שוטרים, ובמקביל לעליית יהודים בודדים עם גדיים להר הבית, אמר נתניהו: "אין לנו שום עניין לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. אנחנו קוראים להרגעת הרוחות ונפעל בתקיפות נגד קיצונים שנוקטים שם אלימות. באשר לתוקפנות עלינו מהזירות השונות - נכה באויבינו וישלמו מחיר על כל מעשה תוקפנות. אויבינו יגלו שוב שברגעי מבחן אזרחי ישראל עומדים מאוחדים ומלוכדים ומגבים את הפעולות של צה"ל ושאר זרועות הביטחון כדי להגן על מדינתנו ואזרחינו".
יו"ר ש"ס אריה דרעי, שעדיין חבר בקבינט על אף שפוטר מתפקידיו בממשלה בעקבות פסיקת בג"ץ, זומן לדיון - אך לא הגיע. בתום הערכת מצב שקיים לפני כן שר הביטחון גלנט - שראש הממשלה נתניהו דחה את ההחלטה אם לפטר אותו - הורה גלנט לקדם את כל אפשרויות התגובה.

חבר הקבינט ישראל כץ אמר באולפן ynet לפני תחילת הדיון: "עזות המצח, הירי הזה, מחייב תשובות. התגובה צריכה להיות קשה. ראשי הטרור בעזה נושאים באחריות על כל המשתמע מזה. בכל גזרה צריך לפעול בהתאם. מה שקרה בלבנון מחייב תגובה עוצמתית. אם ההרתעה תיסדק אפילו בקצת, נגיע למצב שלא נוכל לעמוד מולו. חייבים להגיב ולהשיב את ההרתעה".
נהריה וכרמיאל הודיעו על פתיחת מקלטים לאחר ירי הרקטות בצהריים, המטח הכבד ביותר לצפון מאז מלחמת לבנון השנייה - שחיזבאללה התנער ממנו ושלפי גורמי ביטחון האחראים לו הם גורמים פלסטיניים - בתגובה להסלמה באל-אקצא. בהמשך הצטרפו אליהן גם ראש העין וצפת. אמש, ועל רקע החשש לירי גם מעזה, הודיעו גם באשקלון, אשדוד, יבנה וראשון לציון על פתיחת מקלטים ומיגוניות. ראשי המעצות המקומיות בעוטף עזה הנחו את התושבים לשהות בסמוך לממ"ד.
בתוך כך, מפקדי החטיבות 769 ו- 300 בגבול לבנון זימנו הלילה את הרבשצ"ים מכל יישובי הגדר והציגו בפניהם הערכת מצב עדכנית וצפי לקראת ימי מתיחות בטחוניים. עם זאת, הם ביקשו להרגיע את מפלס המתח של התושבים בימי החג. לעת עתה אין הנחיות לאזרחים והשגרה נשמרת.

ירי הרקטות והמרגמות ביום רביעי בערב מעזה כוון בין היתר לבסיס כיסופים, שם שהה הרמטכ"ל הרצי הלוי בחג וקיים עם חיילים את ליל הסדר. שתי רקטות שוגרו אז מהרצועה, ואחת מהן נפלה בשטח ישראל, ליד הגדר. זה קרה אחרי מטח בעזה בלילה שלפני כן, וירי של רקטות נ"מ מהרצועה הלילה, שהוביל לאזעקות בעוטף.
על המצב המתוח מעידות גם כמה הפעלות של "נכס לאומי" ביחידות קרביות וביחידות מודיעין בצה"ל, כלומר דרישה מחיילים שבחופשה להיות מוכנים להקפצה לבסיסים. אין מדובר בהחלטה גורפת של אגף המבצעים, אלא בהחלטות של מפקדים להעלאת מוכנות.
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי שוחח בצאת החג עם ראשי רשויות בצפון ובדרום: "בשם העם כולו הבעתי תמיכה וביקשתי לחזק אותם ואת כלל התושבים, שנאלצים לחגוג את חג הפסח תחת אש מצד חורשי רעתנו. מדינת ישראל תפעל בכל המישורים בכדי לשמור על ביטחונה וביטחון אזרחיה. אני תובע מהקהילה הבינלאומית לגנות בתוקף את ההפרה הגסה של החוק הבינלאומי ולא לתת יד לטרור ופגיעה בחפים מפשע".
12 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בגבול ישראל-לבנון
חיילי צה"ל בגבול ישראל-לבנון
כוחות צה"ל בצפון
(צילום: AP)
בהצהרה שמסר אמש אמר יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, כי "יש לנו מפעל מטרות ובנק מטרות חסר תקדים. אם יידרש לשים סוף לשקט של 17 השנים האחרונות, נעשה זאת ונגבה מחיר כבד. אם צריך לתקוף בעוצמה בעזה אין בעיה לעשות זאת. אני מבקש להגיד לאויבינו - מול ירי על בתי תושיבנו אין קואליציה ואין אופוזיציה".
דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר אמש, בתום הערכת מצב של הרמטכ"ל עם ראש השב"כ ופורום מטכ"ל, כי הירי מהלבנון הוא "חמאסי-פלסטיני". לדבריו, "למדינת לבנון יש אחריות כאשר נורית ממנה אש. הצבא במוכנות גבוהה ואנו בוחנים מי ידע על הירי והאם האיראנים מעורבים".
פורסם לראשונה: 00:24, 07.04.23