הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש (חמישי) לישיבה ראשונה זה כחודשיים, אחרי ירי 36 הרקטות מלבנון לשטח ישראל ובצל הרקטות ששוגרו מעזה בליל הסדר - לצד עימותים בהר הבית. מעט לאחר חצות החלה תקיפת צה"ל ברצועה.
לקראת הדיון עלה מהערכות המצב שקיימו ראשי מערכת הביטחון עם ראש הממשלה ושר הביטחון, שצפוי לילה עם תקיפות בצפון ובדרום. העצימות בצפון צפויה להיקבע בקבינט. "אנחנו עושים מאמצים לבדל זירות ולא להיגרר להסלמה כוללת, אבל כמובן להחזיר את ההרתעה. תגובה חריפה בעזה תהיה בלי קשר לצפון", אמרו גורמי ביטחון.


6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני
חברי הקבינט, אמש
(צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
בפתח הדיון, שהחל באיחור בעקבות התארכות הדיונים שקדמו לו, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הבהרתי בימים האחרונים שאויבינו לא יטעו בנו. הוויכוח הפנימי בישראל לא ימנע מאיתנו לפעול נגדם בכל מקום ובכל עת שיידרש. כולנו בלי יוצא מן הכלל מאוחדים בזה".
על העימותים במסגד אל-אקצא, שבמסגרתם נעצרו מאות שהתבצרו במקום ויידו אבנים לעבר שוטרים, ובמקביל לעליית יהודים בודדים עם גדיים להר הבית, אמר נתניהו: "אין לנו שום עניין לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. אנחנו קוראים להרגעת הרוחות ונפעל בתקיפות נגד קיצונים שנוקטים שם אלימות".
"באשר לתוקפנות עלינו מהזירות השונות - נכה באויבינו וישלמו מחיר על כל מעשה תוקפנות", הוסיף ראש הממשלה. "אויבינו יגלו שוב שברגעי מבחן אזרחי ישראל עומדים מאוחדים ומלוכדים ומגבים את הפעולות של צה"ל ושאר זרועות הביטחון כדי להגן על מדינתנו ואזרחינו".

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהערכת המצב בקבינט הביטחוני מדיני
בנימין נתניהו בהערכת המצב בקבינט הביטחוני מדיני
נתניהו וגלנט בהערכת המצב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יו"ר ש"ס אריה דרעי, שעדיין חבר בקבינט על אף שפוטר מתפקידיו בממשלה בעקבות פסיקת בג"ץ, זומן לדיון - אך לא הגיע. בתום הערכת מצב שקיים לפני כן שר הביטחון יואב גלנט - שראש הממשלה נתניהו דחה את ההחלטה אם לפטר אותו - הורה גלנט לקדם את כל אפשרויות התגובה.
חבר הקבינט ישראל כץ אמר באולפן ynet לפני תחילת הדיון: "עזות המצח, הירי הזה, מחייב תשובות. התגובה צריכה להיות קשה. ראשי הטרור בעזה נושאים באחריות על כל המשתמע מזה. בכל גזרה צריך לפעול בהתאם. מה שקרה בלבנון מחייב תגובה עוצמתית. אם ההרתעה תיסדק אפילו בקצת, נגיע למצב שלא נוכל לעמוד מולו. חייבים להגיב ולהשיב את ההרתעה".
נהריה וכרמיאל הודיעו על פתיחת מקלטים לאחר ירי הרקטות בצהריים, המטח הכבד ביותר לצפון מאז מלחמת לבנון השנייה - שחיזבאללה בינתיים התנער ממנו ושגם לפי גורמי ביטחון האחראים לו הם כנראה גורמים פלסטינים - בתגובה להסלמה באל-אקצא. אמש, ועל רקע החשש לירי גם מעזה, הודיעו גם באשקלון על פתיחת מקלטים ומיגוניות. הם הדגישו כי הדבר נעשה כדי להגביר את תחושת הביטחון, ואין הנחיות מיוחדות כרגע.
ירי הרקטות והמרגמות ביום רביעי בערב מעזה כוון בין היתר לבסיס כיסופים, שם שהה הרמטכ"ל הרצי הלוי בחג וקיים עם חיילים את ליל הסדר. שתי רקטות שוגרו אז מהרצועה, ואחת מהן נפלה בשטח ישראל, ליד הגדר. זה קרה אחרי מטח בעזה בלילה שלפני כן, וירי של רקטות נ"מ מהרצועה הלילה, שהוביל לאזעקות בעוטף.

6 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בגבול ישראל-לבנון
חיילי צה"ל בגבול ישראל-לבנון
כוחות צה"ל בצפון
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בית בבצת
פגיעת רקטה בית בבצת
פגיעת רקטה במושב בצת בגליל המערבי
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
הנזק הכבד בשלומי
(צילום: AFP)
על המצב המתוח מעידות גם כמה הפעלות של "נכס לאומי" ביחידות קרביות וביחידות מודיעין בצה"ל, כלומר דרישה מחיילים שבחופשה להיות מוכנים להקפצה לבסיסים. אין מדובר בהחלטה גורפת של אגף המבצעים, אלא בהחלטות של מפקדים להעלאת מוכנות.
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי שוחח בצאת החג עם ראשי רשויות בצפון ובדרום: "בשם העם כולו הבעתי תמיכה וביקשתי לחזק אותם ואת כלל התושבים, שנאלצים לחגוג את חג הפסח תחת אש מצד חורשי רעתנו".
"מדינת ישראל תפעל בכל המישורים בכדי לשמור על ביטחונה וביטחון אזרחיה", הוסיף הנשיא. "אני תובע מהקהילה הבינלאומית לגנות בתוקף את ההפרה הגסה של החוק הבינלאומי ולא לתת יד לטרור ופגיעה בחפים מפשע".
בהצהרה שמסר אמש אמר יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, כי "יש לנו מפעל מטרות ובנק מטרות חסר תקדים. אם יידרש לשים סוף לשקט של 17 השנים האחרונות, נעשה זאת ונגבה מחיר כבד. אם צריך לתקוף בעוצמה בעזה אין בעיה לעשות זאת. אני מבקש להגיד לאויבינו - מול ירי על בתי תושיבנו אין קואליציה ואין אופוזיציה".
דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר אמש, בתום הערכת מצב של הרמטכ"ל עם ראש השב"כ ופורום מטכ"ל, כי הירי מהלבנון הוא "חמאסי-פלסטיני". לדבריו, "למדינת לבנון יש אחריות כאשר נורית ממנה אש. הצבא במוכנות גבוהה ואנו בוחנים מי ידע על הירי והאם האיראנים מעורבים".
פורסם לראשונה: 21:18, 06.04.23