על אף שההסכמים שנחתמו בעבר עם אוקראינה הם אלה שבסופו של דבר מנעו את המתווה הראשוני לקליטת פליטים מהמלחמה באוקראינה, יו"ר סיעת ימינה ניר אורבך יצא להגנתה של חברת מפלגתו, שרת הפנים איילת שקד, ואמר כי המתווה החדש שהוצג, לפיו קרובי משפחה של ישראלים יוכלו להיכנס לארץ - הוא מתווה נכון ומאוזן.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

"זהו לא סיבוב פרסה ולא הייתה פה הפקרה", אמר הבוקר (שני) אורבך בריאיון לאולפן ynet. "צריך לזכור שמדינת ישראל היא מדינה לא רגילה, היא מדינת הלאום של העם היהודי. צריך לזכור שיש פליטים יהודים שצריך לטפל בהם". אורבך ציין כי "כמובן שיש פליטים 'כלל עולמיים' שאנחנו לא יכולים לעצום עין גם מולם, אבל חייבים לשמור על האיזון הזה. יש קליטה בלתי פוסקת של פליטים מכוח חוק השבות ומתווה עם מספר מסוים של פליטים שנוכל לקלוט גם".
3 צפייה בגלריה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
ילדים שהגיעו בטיסת עולים מאוקראינה בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
אורבך נשאל על הביקורת שהושמעה על המתווה הראשוני, שאפשר מכסה של 5,000 אשרות זמניות לפליטי המלחמה, והשיב כי "היה ניסיון לקבוע מתווה עם סך מסוים של פליטים שאפשר לקלוט. אחרי דיון בממשלה ואני מתייחס גם לבג"ץ שהוגש, שחייב לציין שאני מצטער שמשתמשים כאן בכלי שהוא בעיניי פחות רלוונטי, אלה שיקולים שצריכים להישאר בתוך הממשלה. אני חושב שבסופו של דבר, וזה מה שמעניין בעיניי, הגיעו למתווה מאוזן שגם מתייחס לאופי הייחודי של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".
- אז המתווה הראשוני היה טעות אם כך? "אני לא חושב שזאת הייתה טעות. בסופו של דבר, ברגע שאנחנו יורדים למספרים אז אפשר לקבע את זה במספר כזה או אחר", השיב אורבך. "המתווה טיפה הורחב, אבל העקרונות הבסיסיים של קליטת פליטים שהם זכאים מכוח חוק השבות וקליטת פליטים שיש להם קשר משפחתי כזה או אחר לאנשים פה בארץ, תוך שמירה על פרק זמן מסוים שיהיו פה, נשמרו".
הוא הוסיף כי "בסופו של דבר מדינת ישראל נמצאת בקדמת מדינות העולם שקולטות פליטים. בהחלט אפשר היה לוותר על התמונות מהיומיים הראשונים, אבל אני חושב שזה נבע בעיקר מקשיי הארגון של תחילת המבצע. אני מאוד מקווה שלא נראה מראות כאלה. בסופו של דבר, אני יותר שמח להתקמד גם באנשי הסוכנות שמקבלים את העולים, וגם בתנועות הנוער הנפלאות שלנו שמגיעות לנתב"ג ומקדמות את העולים עם דגלונים".
3 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת ניר אורבך
הועדה המסדרת ניר אורבך
ח"כ ניר אורבך
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
"מקווה שהתמונות לא יחזרו". פליטים שנותרו בנתב"ג
אורבך שיבח את ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הקליטה פנינה תמנו שטה על עבודתם מול זרם הפליטים, ודחה את הטענות על כך ששקד "הופקרה" להתמודד עם הביקורת הציבורית בעניין מדיניות הממשלה. "כל אחד והתפקיד שלו", אמר אורבך. "השרה שקד היא שרת הפנים, זה התפקיד שלה בתוך הממשלה".
הוא ציין כי מהיכרותו הקרובה עם בנט ושקד, רה"מ לא הסיר אחריות מהטיפול בפליטים, ואף גיבה את שקד. "אולי היה ויכוח לגבי רוחב הקליטה של הפליטים שאינם יהודים, אך בסופו של דבר המתווה הזה מאוזן ושומר גם על אינטרסים של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי וגם על מדינת ישראל כמי שנמצאת בחזית קליטת העלייה של הפליטים מאוקראינה".

- אז אתה אומר ש-20-10 אלף פליטים לא ישנו את הזהות היהודית של המדינה "נכון, אבל אני מזכיר לך שאותם פליטים מתווספים לפליטים היהודים שיש להם זכאות לעלות פה מכוח חוק השבות, מדובר בעשרות אלפי נקלטים נוספים פה במדינה. אני חושב שבסופו של דבר אנחנו נמצאים במקום נכון, ראוי ומאוזן".
על דבריו של יועצו של נשיא אוקראינה לאולפן ynet בעניין המגעים למשא ומתן שיתקיים בירושלים אמר אורבך כי הוא שמח שישראל נמצאת בעמדת תיווך שעשויה להביא לסיום המלחמה, ומקווה שהשיחות אכן יתקדמו. "אני לא יודע אם זה כבר בשלב התכנונים, אבל מדברים על זה כבר כמה ימים", אמר.