מהומות התרחשוה בוקר ובצהריים (יום שישי) במהלך הלווייתו של לביב דמידי (19), שנורה למוות הלילה על-ידי צה"ל אחרי שלפי הצבא השליך בלוקים לעבר הכוחות ולעבר רכב במהלך עימותים. במהלך ההלוויה חסמו כוחות הביטחון לתנועת ישראלים את ציר 60 במשך שעות, והחסימה שוחררה רק בסביבות השעה 15:00 - מה שעורר זעם רב בקרב המתנחלים, וגם בתוך הממשלה.
כמה שעות אחרי החסימה כתב שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' מכתב חריף לראש הממשלה ולשר הביטחון יואב גלנט, שבו טען כי גורם בצבא שיקר "במצח נחושה" למזכיר הצבאי של נתניהו בנוגע לחסימות. הוא קרא להורות לצה"ל לערוך "תחקיר מקיף" מדוע נחסם הציר למשך זמן רב, ולבדוק אם הדבר נעשה בתיאום עם הרשות הפלסטינית בידיעה שמדובר ב"הלוויה של מחבל" (המכתב המלא - בהמשך הכתבה). במהלך החסימה פרסם השר בן גביר הודעה שבה קרא לגלנט "להתעשת ולעצור את ההפקרות".
8 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה בזמן הלוויית המחבל לביב דמידי
מהומות בחווארה בזמן הלוויית המחבל לביב דמידי
העימותים בחווארה
8 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה בזמן הלוויית המחבל לביב דמידי
מהומות בחווארה בזמן הלוויית המחבל לביב דמידי
ההלווייה
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
בהלווייתו של דמידי, שהשתתף בהתפרעויות נגד כוחות הביטחון בחווארה אחרי פיגוע הירי שהיה שם, השתתפו עשרות פלסטינים. במהלך ההלוויה החלו שוב עימותים שכללו יידוי אבנים והבערת צמיגים ופחים, ולפי הסהר האדום כמה פלסטינים נפצעו ופונו לבית החולים. הצבא אמר כי הכביש לישראלים לטובת שמירה על ביטחונם. שלשום, נזכיר, נחסם הציר לכניסת פלסטינים למשך שלוש שעות בעקבות יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים. מדובר בפרקטיקה שנהוגה באירועי טרור, הפרות סדר או תאונות - אך התושבים זעמו על הסגירה שלטענתם הייתה ממושכת מדי, ובערב החג.
בשומרון, כאמור, כעסו על ההחלטה לסגור את הכביש המרכזי - שעד לפתיחת "ציר עוקף חווארה" אין לו תחליף עבור המתנחלים שמתגוררים שם. "חווארה חסומה מהבוקר בגלל הלוויה של מחבל, והאורחים שלי לחג לא יכולים להגיע", סיפרה ל-ynet רחל. "אני נצורה בבית כבר כמה שעות. זה מפגן תמיכה בטרור".
תושבים נוספים טענו כי הם "נצורים" בערב החג, ואין להם יכולת לצאת להתארח או לארח. סגן ראש המועצה האזורית שומרון, שבעבר קרא למחוק את חווארה ועורר סערה כשגם השר סמוטריץ' הדהד את האמירה, ביקר את הממשלה בחריפות. "מה שקורה אצלנו זו חרפה לאומית", טען. לפי התושבים, הכביש היה חסום במשך יותר משש שעות, שבמהלכן התפרעו "מאות ערבים בכביש בחווארה, שמהווה עורק התחבורה הראשי ליישובי גב ההר".
8 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה בזמן הלוויית המחבל לביב דמידי
מהומות בחווארה בזמן הלוויית המחבל לביב דמידי
הלוייתו של דמידי
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
8 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש מועצת שומרון יוסי דגן בסיור באיזור פיגוע הירי בחווארה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש מועצת שומרון יוסי דגן בסיור באיזור פיגוע הירי בחווארה
סמוטריץ' בחווארה, לפני המהומות
(צילום: רעי חדי)
לטענת תושבים, "חרף האירועים האלימים החליט צה"ל שלא לפזר את ההתפרעויות, וחסם את כלל הכניסות לכביש לתנועת תושבים יהודים למשך שעות ארוכות, תוך שהוא מאפשר לפורעים לפעול ללא הפרעה".
לדברי בן ציון, תושבי גב ההר מרגישים "תחושת השפלה". הוא ציין: "אני לא יודע אם אתם שם בתל אביב או ירושלים שמעתם, אבל כבר כמה שעות אנחנו במצור. מחבל ניסה להרוג יהודים אתמול בחווארה, חוסל על ידי לוחמינו ועכשיו, הרשות הפלסטינית עושה לו הלוויה ממלכתית בכביש הראשי לביתנו דרך חווארה. טירוף".
"אם יש ממשלה בישראל תשמיעי קול", הוסיף. "הדרישה שלנו לא גבוהה מדי, אפילו פשוטה, חיי אזרחי מדינת ישראל קודמים לכל דבר אחר. הלוויה של מחבל לא יכולה לפגוע בשגרת חיי תושבים. ממשלת ישראל - אנחנו מחכים למעשים".
ראש המועצה יוסי דגן הוציא הודעה לתושבי גב ההר במהלך החסימה וכתב: "סגירת הכביש בחווארה עקב הלוויית המחבל - לא מקובלת עלי בשום צורה. אני פועל בחצי השעה האחרונה מול כלל הגורמים על מנת שהציר יפונה ויפתח לתנועה".
פעיל הימין מנחם בן שחר תקף את אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס - שבממשלה נאלצו להגן עליו לא אחת מפני ביקורת חריפה שהוטחה בו מצד המתנחלים. "המדיניות הביטחונית של האלוף פוקס פשטה את הרגל וגבתה מעם ישראל מחיר דמים יקר", אמר. "לכן הוא צריך לפשוט את המדים וללכת הביתה עכשיו".
מצה"ל נמסר כי "בהתאם להערכת המצב, ציר חווארה נסגר לתנועה באופן זמני לכמה שעות, במטרה לאפשר היערכות כוחות צה"ל במרחב ולשמור על ביטחון כלל התושבים". כוחות הביטחון השיבו את השליטה על הציר ופתחו אותו לכולם אחרי ההתפרעויות השונות בחווארה, עד לסביבות השעה 15:00, אז דווח על זריקת אבנים נוספת באזור. כוחות הביטחון עיכבו 11 פלסטינים בחשד שיידו אבנים.
במקביל, מרבית פלוגות מג"ב באיו"ש הוסטו ב-24 השעות האחרונות לטובת קטע הציר בכפר, יחד עם צוותי משטרה וכוחות צבא שכוללים את הגדוד הגזרתי דוכיפת מחטיבת כפיר וגדוד התגבור הנוסף שנמצא במרחב מאז הפיגוע בחודש פברואר, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, ומהומות הנקם שהגיעו אחריו. בנוסף הגיעה לחווארה עוד פלוגת תגבור בעקבות הערכת המצב והמאמץ להשיג שקט באיזור לאורך החג. בצבא הבהירו כי חטיבת שומרון עושה כל שביכולתה על מנת לצמצם נזק, לשמור על הסדר ולא לפגוע במרקם החיים של עוברי הגזרה, אך ההשקעה במרחב והסטת הכוחות מונעת ממנה להגן כמו שצריך על מרחבים אחרים ומסיטה גם קשב.

פרסום ראשון: המכתב המלא של סמוטריץ'

בעקבות האירועים שלח כאמור שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' מכתב לשר הביטחון יואב גלנט ולראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש לחקור את ההחלטה שהובילה לסגירת הכביש. לדברי סמוטריץ', "מבירור קצר שערכתי עלה שצה"ל סגר את ציר 60 עקב מסע לוויה שעתיד היה לעבור במקום של מחבל. מיד הרמתי טלפון למזכיר הצבאי של רה"מ, אלוף אבי גיל, וביקשתי לברר מולו האם זו מדיניות מכוונת ומתואמת מראש של סגירת הציר לתנועת ישראלים בערב חג ושבת למשך שעות בכדי לאפשר את מסע הלוויה".
"מובן כי ככל שמדובר בהחלטה מודעת של מדיניות מחיתי באזניו על כי היא אינה הגיונית ואינה לגיטימית, פוגעת במתיישבים בצורה קשה ומהווה תקדים מסוכן לאזורים אחרים ביהודה ושומרון", כתב סמוטריץ'. "כמה דקות לאחר מכן חזר אליי גיל וטען באופן חד משמעי, לאחר בדיקה, כי לא מדובר בהחלטה מראש או במדיניות - אלא בסגירה זמנית בשל אירוע שיצא משליטה. לטענתו, 'כמה מאות ערבים החלו יורידם אל הכביש בהפתעה, וצה"ל לא נערך מראש עם כוחות ולכן סגר את הכביש זמנית עד להגעת כוחות תגבור ופיני הכביש למניעת חיכוך'. עוד אמר אלוף גיל כי 'הרמטכ"ל הנחה לפתוח את הכביש כמה שיותר מהר'. מובן, כי בנסיבות אלו קיבלתי את הסברו".
עם זאת, לדברי סמוטריץ', "הכביש נשאר סגור במשך ארבע וחצי שעות, נערכו בו התפרעויות רבות, וחמור מכל, עם סיום האירוע הגיע לידי אמירה מפורשת של גורמים רשמיים במערכת הביטחון ולפיה 'חווארה סגורה לכולם, אפשרנו רק את שיירת הלוויה'. אמירה זו סותרת לכאורה חזיתית את אמירתו של המזכיר הצבאי".
"כך או כך, מדובר באירוע חמור עם תוצאות חמורות. ציר תנועה ראשי שהופך לזירת התפרעות רבתי עם תמונות וסרטונים משל היה מדובר בתוככי הקסבה של שכם, במה שנראה כאיבוד שליטה מוחלט. אבקשכם להורות לצה"ל לערוך באופן מידי תחקיר יסודי ומעמיק של האירוע ולהציג לי ולחברי הקבינט את מסקנותיו והמלצותיו.
"ככל שהציר ניסגר בהחלטה מודעת מראש ובתיאום עם הערבים לזמן הלוויה, נדרש לתחקר מי קיבל את ההחלטה ובאיזו סמכות. האם הרמטכ"ל ידע על כך ואישר זאת מראש, ומי שיקר במצח נחושה למזכיר הצבא של ראש הממשלה וכתוצאה מכך לי כשר בממשלה. מול מי נערך התיאום בצד השני, ואלו ערבויות סופקו לשמירת הסדר והביטחון. כיצד יצא האירוע משליטה והפך להתפרעות רבתי שגרמה להישארות של הכביש סגור במשך שעות כה רבות ועלולה להשליך על מצב הביטחון בציר מכאן ולהבא.
"ככל שכדברי האלוף גיל לא מדובר היה בהחלטה מראש, מדוע צה"ל לא נערך מראש עם כוחות מתאימים בעת מסע הלוויה בכדי לשמור על הסדר והביטחון ולמנוע את סגירת הציר, מדוע לא נאסר על קיום לוויה המונית בשעות היום, מדוע לקח כל כך הרבה זמן להשתלט על האירוע ולפתוח את הציר למרות הנחיה ברורה של הרמטכ"ל ומדוע הרמת"ק התבטא כי שהתבטא? ובעיקר, מה נדרש לעשות כדי למנוע הישנות של מקרה כזה בעתיד. מובן כי סגירת ציר מרכזית למשך שעות באמצע היום ועוד בערב חג הנה לא הגיונית ובלתי קבילה בעליל".
לפני המהומות הגיע סמוטריץ' בעצמו לחווארה, וביקר גם בלשכה הפרלמנטרית שהקים שם ח"כ צבי סוכות ממפלגתו אחרי הפיגוע. "יהודה ושומרון בעיצומו של גל טרור שהחל בתקופת מבצע שומר החומות ונמשך כבר יותר משנתיים", אמר סמוטריץ'. הוא מתח ביקורת על מערכת הביטחון ואמר כי "עליה להפנים ולפעול בהתאם למאפייני הגל הזה ולהתאים את דרך הפעולה הנדרשת להתמודדות טובה ומהירה איתו שתחסוך חיי אדם ותחזיר את הביטחון ואת תחושת הביטחון למתיישבים ולאזרחי ישראל".
הוא ציין כי שוחח אתמול בנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, "והבהרתי לו שכך לא ניתן להמשיך. אני מתרשם שהוא מבין ומסכים עם שינוי הגישה הנדרש".

כרזת תמיכה במחבלים בהר הבית

במקרה אחר, כ-50 אלף מתפללים מוסלמים השתתפו בתפילת אחר הצהריים במסגד אל-אקצה. במהלך התפילה הוצגה במסגד כרזת ענק עם תמונת מחבלים שרצחו ישראלים בשנתיים האחרונות. המשטרה מסרה כי עצרה חשוד בתליית הכרזה והסירה אותה.

8 צפייה בגלריה
פלסטינים מתפללים תפילות יום השישי בהר הבית
פלסטינים מתפללים תפילות יום השישי בהר הבית
הר הבית, היום
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
"היום, במהלך תפילות הצהריים ביום השישי בהר הבית, תצפיתני מרכז השליטה של מרחב דוד במחוז ירושלים (מבט 2000), זיהו חשוד שתלה שלט תמיכה במחבלים שביצעו פיגועים רצחניים עם הכיתוב 'דרך אלקודס מלאה בדם'", נמסר מהמשטרה. "זמן קצר לאחר מכן, החשוד - בן 20 ממזרח ירושלים - נעצר על-ידי השוטרים והועבר לחקירה במרחב דוד".
"ניצול מקום קדוש לגילויי תמיכה בטרור הינו מעשה בזוי ושפל שפוגע בראש ובראשונה בקדושת המקום ובאלו שפוקדים אותו, מצד אותם פורעי חוק ותומכי טרור", הוסיפה המשטרה. "נמשיך לפעול נגד חשודים בהסתה, תמיכה בטרור והזדהות עם מחבלים וארגוני טרור, במקומות הקדושים ובכלל".