1 צפייה בגלריה
ארכיון. מהומה במליאה
ארכיון. מהומה במליאה
ארכיון. מהומה במליאה
(צילום: EPA)
מירי רגב, עד לא כל כך מזמן שרת התחבורה, ובקרוב אולי שרת החינוך, החליטה בזמנו להילחם בתופעה המזעזעת של שכחת ילדים ברכב. מה עושה שרה אקטיבית? מעבירה תקנה שמחייבת התקנת מערכת שעולה מאות שקלים בכל רכב משפחתי עם ילדים בני פחות מ-5. בקבוצות הווטסאפ השונות של הגן ובית הספר כבר התחילה התארגנות של צרכנים נבונים שחיפשו ליצור קבוצות רכישה כדי להוזיל מעט את המערכות. אבל הצרכנים הנבונים באמת היו אלו שחיכו, לא התקינו את המערכות וידעו בדיוק מה עומד לקרות: התקנות בוטלו ברגע האחרון ולא חודשו עד לרגע זה.
הדוגמא הקטנה הזאת ממחישה את מה שכבר יודע כל אזרח בישראל: המשילות החלשה באה לידי ביטוי בקבלת ההחלטות בממשלה ובעיקר ב(אי) היישום שלהן. תחשבו אחורה על פרויקטים ממשלתיים רבים, ועכשיו תחשבו קדימה מה יצא מזה בפועל. לפעמים נדמה שהשרים בעצמם יודעים שכל החלטה היא על הקרח והבדיחה היא על חשבוננו שלקחנו את זה ברצינות.
קחו למשל את מהפכת הבגרויות של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (עומדת בפני ביטול עוד לפני שהמורים והמערכת בכלל הבינו מה רוצים מהם), מהפכת התשלומים בתחבורה הציבורית (החרדים מפילים אותה וחוזרים להנחות הגדולות בערים שלהם), ומהפכת הכשרות (בקואליציה המסתמנת רבים מי יהיה זה שיקבל קרדיט להפיל אותה), ותבינו שכל מה שמחליטים שם למעלה הוא לא רציני. אם תלכו אחורה תקבלו שורה ארוכה של תוכניות ממשלתיות כאלה, שחוץ מקמפיינים מתוקשרים לא יצא מהם הרבה.

הבעיה העיקרית היא לא רק שאנחנו לא לוקחים ברצינות דבר ממה שיוצא ממשרדי הממשלה, אלא שזה עולה לנו הרבה כסף. מנכ"לים וצוותים שלמים עובדים חודשים על רפורמות ושינויים, מתייעצים עם אנשי מקצוע (נניח) ובונים תוכניות שייטיבו עם האזרחים, אבל אז בהינף יד הכל מושלך לפח ומתחילים מחדש בכיוון אחר לגמרי.
יניב פוהורילסיניב פוהורילס
משילות זה לא רק ביטחון אישי בכבישים או מאבק בפשיעה, אלא גם יחסי אמון בין האזרחים לבין הממשל. אפשר לשנות מדיניות מדי פעם, לעשות רפורמות חדשות ולחפש דרכים לייעול וניהול תקין יותר של המדינה, אבל אי אפשר לעשות צחוק מהאזרחים ולנהל את ישראל כמו חנות מכולת.
במצב של היום, אי אפשר להאמין כמעט לשום החלטה או להתעמק בשום רפורמה כי גם ככה זה לא ייצא לפועל או יסורס בדרך. ואולי כמו באהבה בין בני זוג, הסכנה הגדולה ביותר היא אדישות, וזה כנראה השלב הבא ביחסי האמון בין האזרחים כאן לבין הממשלה שלהם.
  • יניב פוהורילס הוא עורך עמוד הבית של ynet
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il