לאחר חודשיים קשים ומייסרים, ניתן היה לראות אתמול בבוקר (יום ה') את בני משפחתה של ליטל יעל מלניק מחייכים מעט: הפרקליטות הודיעה להם כי בכוונתה להאשים את החשוד ברצח הנערה בת ה-17 בעבירה החמורה ביותר בספר החוקים – רצח בנסיבות מחמירות, שמחייבת עונש של מאסר עולם.
63 ימים המתינו בני משפחתה של ליטל יעל, שמצאה את מותה באחת הדרכים האכזריות ביותר שיש לאחר שנקברה בעודה בחיים באתר בנייה בקריית מוצקין, לבשורה הזו: פרקליטות מחוז חיפה הודיעה לבית משפט השלום בעיר כי בכוונתה להגיש את כתב האישום החמור נגד אותו חשוד, אדוארד קצ'ורה בן ה-49.
12 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
ליטל יעל מלניק, והחשוד אדוארד קצ'ורה. אם יורשע יישלח למאסר עולם חובה
(צילום: שרון צור, באדיבות המשפחה )
12 צפייה בגלריה
משפחתה של ליטל בבית המשפט
משפחתה של ליטל בבית המשפט
משפחתה של ליטל בבית המשפט: הסבא בוגדן, האחות רות והסבתא לודמילה. חודשיים מייסרים של אבל, תסכול ומאבק
(צילום: נחום סגל)
"קיבלנו את הטלפון מהפרקליטה שמלווה את התיק בדיוק כשהיינו בדרך לאוטו לנסוע לבית המשפט", סיפרה אחותה של ליטל יעל, רות. "כששמענו שיאשימו את האיש הזה ברצח בנסיבות מחמירות זה היה אושר גדול. נאבקנו על זה לאורך כל הדרך. ברור לנו שהדרך עוד ארוכה ויש עוד משפט שיתנהל. נלווה את כל ההליכים, לא ננוח עד אשר נוודא שהרוצח יישאר בכלא עד סוף ימיו". לצדה היו אתמול בבית המשפט סבה וסבתה של הנערה, בוגדן ולודמילה מלניק, וכן עורכות הדין שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר, שמלוות את המשפחה באופן צמוד בשבועות האחרונים.

ההתרוצצות של ראש צוות החקירה

ראש צוות החקירה רפ"ק תומר קסלסי, עורך דין במקצועו, התרוצץ לאורך החודשיים האחרונים בין חדרי החקירות, ב-16 דיוני הארכות מעצר ובדיונים בפרקליטות מחוז חיפה. לאחר החלטת הפרקליטות אמר: "טובי החוקרים שלנו נדרשו לתיק הזה ולחקירה הזאת. החקירה חשפה פרטים מחרידים על נסיבות ביצוע העבירה, פרטים שהותירו את טובי חוקרינו פעורי פה. החקירה חשפה התנהגות מניפולטיבית של החשוד, גם בנסיבות ביצוע העבירה וגם לאורך ימי החקירה". סבה של ליטל ניגש לפני הכניסה לאולם בית משפט השלום בחיפה אל רפ"ק קסלסי, לחץ את ידו והודה לו בשם המשפחה.
12 צפייה בגלריה
ראש צוות חקירה רב פקד תומר קסלסי
ראש צוות חקירה רב פקד תומר קסלסי
ראש צוות החקירה בפרשה, רב-פקד תומר קסלסי. "נותרנו פעורי פה"
(צילום: נחום סגל)
זהו אחד מתיקי החקירה המאתגרים ביותר עמם התמודדו חוקרי המשטרה, אנשי הפרקליטות וגם צוות המכון לרפואה משפטית באבו כביר. "כל דבר בתיק הזה הוא ייחודי, ראשוני ולא מוכר", אמר באחד הדיונים האחרונים רפ"ק קסלסי. "מעורבים פה הגורמים הכי בכירים בפרקליטות ובמכון לרפואה משפטית".

הסבתא שדיווחה על היעדרות, וכפות הידיים שבצבצו מהקבר

ליטל יעל מלניק מצאה את מותה לפני חודשיים, ב-2 באוקטובר, שהיה יום שבת. סמוך לשעה תשע בבוקר התקשר שומר העובד באחד מאתרי הבנייה בקריית מוצקין למוקד 100 של המשטרה, ודיווח כי הבחין בגבר ואישה שנכנסו לאתר הבנייה וביצעו מספר חפירות. לדבריו, לאחר זמן מה הגבר עזב את המקום לבדו, ובריצה. שוטרי משטרת זבולון הגיבו לקריאה והגיעו למקום – שם הבחינו בגופת נערה שהייתה קבורה בקבר טרי, ורק כפות ידיה בצבצו מחוץ לאדמה.
12 צפייה בגלריה
 זירת הרצח בקריית מוצקין
 זירת הרצח בקריית מוצקין
הבור שבו נקברה ליטל יעל בחיים. השומר באתר הבנייה דיווח: גבר ואישה חפרו בורות, אחר-כך הגבר רץ משם לבדו
(צילום: גיל נחושתן)
12 צפייה בגלריה
 זירת הרצח בקריית מוצקין
 זירת הרצח בקריית מוצקין
(צילום: חביב מנגד)
כוחות משטרה גדולים בפיקוד מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, הגיעו לזירה ופעלו יחד עם גורמים מקצועיים, בהם חוקרי משטרה, חוקרי זיהוי פלילי, מעבדה ניידת ועוד, לצורך זיהוי הקורבן, איסוף ממצאים וסריקות לאיתור חשודים.
חקירה ראשונית שבוצעה הציפה אירוע היעדרות עליו דווח יום קודם לכן סמוך לשעה 21:30, שבו דיווחה תושבת אור עקיבא כי נכדתה, ליטל יעל מלניק, לא הגיעה לבית הסבתא ממוסד חינוכי שבו שהתה בדרום הארץ, וממנו יצאה בשעות הבוקר. עוד מסרה הסבתא כי נכדתה טופלה בבית חולים פסיכיאטרי, שם הכירה אח ששמו אדוארד קצ'ורה, שגר בקריית מוצקין. אולם היא לא ידעה אז האם נסעה אליו או לא. צוות שוטרים הגיע לדירת האח בקריית מוצקין בניסיון לאתר את הנערה, אולם עזב לאחר שלא היה מענה בדירה.
זמן קצר לאחר מציאת הגופה הגיעו בלשי תחנת זבולון אל ביתו של קצ'ורה ברחוב החשמונאים, מרחק לא גדול מאותו אתר בנייה שבו נמצאה הגופה, והפעם הוא היה שם – ונעצר. בבית נמצאו פריטים שקושרים אותו לזירת הרצח.
12 צפייה בגלריה
 זירת הרצח בקריית מוצקין
 זירת הרצח בקריית מוצקין
זירת הרצח בקריית מוצקין. בבית החשוד נמצאו פריטים שקושרים אותו לשם
(צילום: גיל נחושתן)
12 צפייה בגלריה
 זירת הרצח בקריית מוצקין
 זירת הרצח בקריית מוצקין
(צילום: דוברות המשטרה)
הפרשה הופקדה בידי היחידה המרכזית (ימ"ר) במשטרת מחוז חוף, שפתחה בחקירה מאומצת ומורכבת בשילוב עם חוקרי זיהוי פלילי. במהלכה הופעלו כלים חקירתיים ופורנזיים, תוך איתור מומחים רבים ושונים, ונאספו מגוון ראיות – במטרה לגבש תשתית ראייתית לצורך העמדתו לדין של החשוד.

הקשר המיני, הבור שנחפר יחד – והצינור לאוויר

מהחקירה עלה כי ההיכרות בן קצ'ורה לליטל יעל החלה בעת שזו הייתה מאושפזת בבית החולים הפסיכיאטרי "מעלה הכרמל", שבו עבד כאח, וההיכרות הזו התפתחה לקשר מיני. עוד עלה כי השניים שהו יחד במהלך שעות הלילה, על אף צו הרחקה נגד החשוד, שנמסר לו ושהוצא לבקשת סבתה של הנערה.

בשלב מסוים הגיעו השניים לאתר הבנייה, שם ניסו לחפור בורות במספר מקומות, עד למקום שבו צלחה החפירה. ליטל יעל, כך עלה מהחקירה, נשכבה אל תוך הבור שכוסה בידי קצ'ורה – שאף מסר לה צינור לצורך נשימה. אולם, כך לפי החשד, הוא מנע ממנה לצאת מהבור עד למותה. לאחר זמן קצר עזב את המקום.
לאורך כל הארכות המעצר ייחסה המשטרה לקצ'ורה חשד לעבירות של רצח חסר ישע או קטין, בעילת קטינה תוך ניצול יחסי תלות ומרות, הדחת קטין לסמים קשים, הפרת צו של בית משפט שנועד להגן על אדם ושיבוש מהלכי משפט.
מיד לאחר שנעצר שיתף קצ'ורה פעולה עם חוקריו, עד שהחל לשתוק בחקירותיו ולא להשיב לשאלות שהופנו אליו. לפני שהחל לשתוק הוא יצא עם החוקרים לאתר הבנייה, שם שחזר את המעשה בפני מצלמת וידאו של המשטרה. שוטר שדימה את ליטל יעל אף נכנס אל אותו בור קבורה, כדי ללמוד מפי החשוד את אשר התרחש.
גרסתו של החשוד נשמעה מופרכת לחלוטין. הוא סיפר כי לא רצה במותה של מלניק, אך ככל שחלפו הימים והשבועות קיבלה הגרסה, הכמעט מטורפת, חיזוקים, והחל להתעורר החשש בקרב בני משפחתה של המנוחה כי קצ'ורה עלול לצאת מן המעצר ללא כתב אישום בגין רצח.
12 צפייה בגלריה
מחאה נגד אדוארד קצ'ורה מחוץ לבית משפט השלום חיפה
מחאה נגד אדוארד קצ'ורה מחוץ לבית משפט השלום חיפה
מחאה נגד קצ'ורה מחוץ לבית משפט השלום חיפה, בחודש שעבר
(צילום: ליאור אל-חי)
לחוקרים סיפר החשוד כי בינו לבין הנערה נרקם סיפור אהבה. "היינו בני זוג לכל דבר, אבל זה קרה אך ורק לאחר שהיא שוחררה מהאשפוז. היא רצתה להיות איתי בקשר ועזרתי לה בהרבה דברים. לא רציתי שהיא תמות".
קצ'ורה סיפר כי ליטל והוא חפרו ביחד את הבור: "זה היה בור לא עמוק ואפשר היה לצאת ממנו ללא בעיה". סנגורו, עורך הדין בוריס שרמן מהסנגוריה הציבורית, אמר בבית המשפט כי "אין ספק שהמנוחה הייתה, רצתה והסכימה לבצע את אותו הליך של קבורה, ככל הנראה על מנת לעשות איזה טיפול נפשי שהאמינה בו, כדי שישחרר אותה ממחשבות אובדניות. אנו לא חולקים שהוא עזר לה, אך בוודאי לא רצה לפגוע בה או שתמצא את מותה. הוא סיפק לה אמצעי בדמות צינור על מנת שתוכל לנשום".
הסנגור הוסיף באחד הדיונים: "ממצאי הנתיחה הפתולוגית תומכים בגרסת החשוד, שהנערה הייתה בחיים כאשר נכנסה לתוך הבור, ונחנקה בשל עפר שחדר לפיה והיא נשמה אותו פנימה. אין כאן מעשה רצח. אם אדם רוצה לבצע מעשה רצח הוא לא יעשה זאת באור יום, במקום פומבי, מתחת לבתי מגורים גבוהים שניתן להשקיף מהם על האירוע. ואכן היו עדי ראייה".
12 צפייה בגלריה
עורך הדין בוריס שרמן, סנגורו של החשוד. "למה שהוא ירצח לאור יום, מתחת לבתי מגורים גבוהים?"
עורך הדין בוריס שרמן, סנגורו של החשוד. "למה שהוא ירצח לאור יום, מתחת לבתי מגורים גבוהים?"
עורך הדין בוריס שרמן, סנגורו של החשוד. "למה שהוא ירצח לאור יום, מתחת לבתי מגורים גבוהים?"
(צילום: אביהו שפירא)
עו"ד שרמן הזכיר כי מרשו ביצע שחזור מול המשטרה. לדבריו, קצ'ורה גילה לחוקרים על אותו צינור שנתן לנערה כדי שתוכל לנשום – וצינור כזה אכן נמצא בזירה ועליו DNA של מלניק. במהלך דיוני הארכות המעצר נשאל הסנגור מספר פעמים מדוע עזב החשוד את המקום וחזר לביתו כשהוא מותיר מאחור את מלניק, אם אכן לא רצה במותה. "אני מציע לא לחפש היגיון", השיב.

כפות ידיים נקיות: הראיה שהפריכה את גרסת החשוד

תיק החקירה מלווה על ידי עו"ד מאיה דהאן חזן מפרקליטות מחוז חיפה. ככל שחלפו הימים, ובעיקר לאחר קבלת תוצאות נתיחת הגופה, הבינו בפרקליטות כי עלול להיות קושי לייחס לחשוד עבירה של רצח בנסיבות מחמירות. החוקרים סברו כי ליטל הייתה בעת האירוע תחת השפעת תרופות או סמים וכי הוכנסה אל הבור בכוח, אך תוצאות הנתיחה לא יכלו להצביע כי בדמה נמצאו חומרים אסורים. על גופה לא נמצאו סימני מאבק.
פרסום הפרטים הללו עורר כאמור את חששם של בני משפחתה של מלניק, ואלו החליטו לצאת למאבק נגד האפשרות שהחשוד ברצח לא יואשם בסופו של דבר במעשה. למאבק הצטרף גם ארגון הנרצחים והנרצחות בראשותה של לרה צינמן, אמה של גנית, שנרצחה בידי בן זוגה בשנת 1996.
12 צפייה בגלריה
ליטל יעל מלניק עם אחותה
ליטל יעל מלניק עם אחותה
ליטל יעל מלניק עם אחותה רות. פתחו במאבק למען אישום ברצח
(באדיבות המשפחה)
בדיון שהתקיים לפני שבוע בבית משפט השלום בחיפה אמר ראש צוות החקירה כי סיבת המוות של הנערה הייתה ידועה לחוקרים מהשבוע הראשון – תשניק כתוצאה משאיפת חול: "זאת לאחר קבלת חוות דעת ראשונית של המכון לרפואה משפטית. נסיבות מציאת הגופה וראיות אחרות שנאספו במהלך החקירה מפריכות לחלוטין את גרסת החשוד. יחד עם זאת מדובר בתיק נסיבתי פורנזי, כאשר מנגנון המוות פה הוא קריטי".
אותו "מנגנון מוות", כפי שציין החוקר, עמד במוקד ההתלבטות שלפני ההחלטה על הגשת כתב אישום בסעיף החמור ביותר שיש. לחוקרים היה ברור כבר מן ההתחלה כי מי שקבר את ראשה של ליטל יעל בחול היה החשוד שבידיהם, ואולם בפרקליטות התלבטו – שכן לא נמצאו עליה סימני חבלה, והיה ברור כי היא נקברה בעודה בחיים ולאחר ששאפה את החול לריאותיה. גרסת החשוד הייתה כי בעת שעזב את המקום היה ראשה של הנערה מחוץ לאדמה, והיא ביקשה ממנו לעזוב אותה לבדה בשל רצונה להיות עם עצמה. לדבריו, היא אמרה לו שלאחר מכן היא תשוב לביתה באור עקיבא.
העובדה הזאת גרמה לחשש כבד בפרקליטות, שהתלבטה כאמור אם אכן להגיש נגד קצ'ורה כתב אישום על רצח בנסיבות מחמירות. לנושא נדרשו גם פרקליט המדינה עמית איסמן וסגנו מומי למברגר. הם נטלו חלק בישיבה מיוחדת שהתקיימה לפני ארבעה ימים בפרקליטות מחוז חיפה, שם הוחלט על ביצוע מספר פעולות חקירה נוספות.
12 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
קצ'ורה בבית המשפט. טען: הראש שלה היה מחוץ לחול כשעזבתי, היא ביקשה שאלך
(צילום: ליאור אל-חי)
בהוראתו של למברגר התקיים גם בתחילת השבוע דיון חירום מקצועי במכון לרפואה, שבו נטלו חלק שבעה מומחי רפואה משפטית. הללו דנו באשר לאותו מנגנון המתה, האופן שבו נרצחה לכאורה ליטל יעל מלניק. ממצאיו של הפורום הזה הועברו לצוות החקירה ומשם לפרקליטות.
מי שסייע אולי בנושא הזה היה נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, שבפניו הובא החשוד לפני כמה ימים, בעקבות החלטתו המפתיעה של בית משפט השלום לשחררו למעצר בית. בהחלטתו של שפירא – שבה קיבל את ערעור המשטרה על השחרור – הוא ציין כי בדו"ח הנתיחה נקבע כי כפות ידיה של ליטל היו נקיות, מה ששולל את גרסת החשוד, ממנה משתמע כי כיסתה את פניה בכוחות עצמה.
במהלך המאבק לפני ומאחורי הקלעים נקלעו עורכות הדין שמלוות את המשפחה ל"שיחת צעקות" בפרקליטות. נחמני בר הרימה את הקול וגרמה לאנשי הפרקליטות להבין שהם בדרך לטעות אדירה. לאחר שבשלב מסוים הוחלט לשחרר את קצ'ורה למעצר בית, שבו בני משפחתה של המנוחה לפגישה עם הפרקליטות.
לפגישה הזאת החליטו בפרקליטות לזמן שני מאבטחים שיהיו איתם בחדר. המשפחה ועו"ד נחמני בר הטיחו בפרקליטות דברים קשים. "אמרנו לכם שיהיה שחרור, אתם משחקים ב'כאילו'. אתם מזלזלים באינטליגנציה שלנו ופוגעים לא רק באמון שלנו אלא באמון הציבור. בסוף קצ'ורה הולך הביתה ואנחנו פה עם מאבטחים. התבלבלתם בשאלה מי מסוכן".
בפרקליטות אמרו בתגובה שמדובר בטיעון פופוליסטי, והשיח בין הצדדים הגיע למחוזות קשים. "זה לא פופוליזם, עובדות", אמרו בני המשפחה. בהמשך סירבו קרוביה של המנוחה ועורכות הדין המלוות למסגר את הדברים מטעמם כ"תחושות" או "רגשות" או "כאב". הם הסבירו לפרקליטות ש"המבחן הוא סיכוי סביר להרשעה". הם אף שאלו את הפרקליטות: "מה השלב הבא - חוות דעת מנאס"א לפיה לא נחת חייזר בדקות לאחר שקצ'ורה עזב את המקום והוא רצח את יעל?".
לפני שלושה ימים ביצעו חוקרי המשטרה פעולת חקירה שכללה קבלת חוות דעת מרופא מומחה, שקבע גם הוא כי לא ייתכן שהנערה המנוחה כיסתה את עצמה בעפר. הדו"ח הזה אישר את החשד של החוקרים עוד מתחילת החקירה – אדוארד קצ'ורה היה האדם שרצח את ליטל יעל מלניק, בעת שכיסה את גופה בחול, ובכך גרם למותה בחנק.
12 צפייה בגלריה
רות ולודמילה, אחותה וסבתה של ליטל יעל מלניק
רות ולודמילה, אחותה וסבתה של ליטל יעל מלניק
רות ולודמילה. "לא ישנתי כל הלילה, הסתכלתי בשעון וחשבתי כמה זמן נותר לה לחיות?"
אתמול, בהסכמת הצדדים, הורה בית משפט השלום בחיפה על הארכת מעצרו ה-16 במספר של החשוד, עד ליום שני, אז תגיש נגדו הפרקליטות כתב אישום בגין רצח בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות, ובקשה להארכת מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
"היום עברו חודשיים מאז שהנכדה שלי ליטלוש נרצחה", אמרה סבתה לודמילה. "לא ישנתי כל הלילה. הסתכלתי בשעון וחשבתי כמה זמן נשאר לך להיות בחיים, שלוש שעות? שעתיים? חשבתי מה קרה איתך נכדה שלי? היו לך כאבים? היום ממש יום טראגי עבורנו, אבל גם יום שמח כשקיבלנו את הצהרת התובע על רצח. הוא יישאר בכלא עד סוף החיים שלו".
פורסם לראשונה: 22:49, 02.12.21