ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר וחוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, האלוף (במיל') יעקב עמידרור, התייחס לחיסול של איש משמרות המהפכה האיראניות בלב טהרן ואמר בריאיון לאולפן ynet היום (שני) כי "פגיעה באדם כזה יוצרת בצד השני חור שלפעמים קשה למלא. האיראנים ינסו להגיב היכן שיוכלו".
יעד החיסול, הקולונל חסן סיאד חודאי היה מפקד בכיר בכוחות של משמרות המהפכה שנשלחו לסוריה. לפי הטלוויזיה האיראנית, הוא חוסל לאור יום מחוץ לביתו על-ידי שני חמושים שהיו רכובים על אופנוע. בדיווחים נטען ששני החמושים ירו בו חמש פעמים כששהה במכוניתו. משמרות המהפכה הגדירו את החיסול כ"פעולת טרור" שהאחראים לה הם "גורמים שקשורים ליוהרה העולמית" – אחד המונחים שבהם משתמשת איראן לתיאור ארה"ב וישראל.
3 צפייה בגלריה
זירת ההתנקשות במדען מוחסן פח'ריזאדה
זירת ההתנקשות במדען מוחסן פח'ריזאדה
זירת ההתנקשות במדען מוחסן פחריזאדה. פעולה שיוחסה לישראל
(צילום: רויטרס)
זוהי אינה הפעם הראשונה בה בכיר איראני מחוסל על אדמת המדינה. בנובמבר 2020, "אבי תוכנית הגרעין האיראנית" מוחסאן פחריזאדה חוסל ביריות סמוך לטהרן בעת ששהה במכוניתו, בפעולה שהאיראנים ייחסו לישראל.
ההתנקשות אתמול בטהרן מיוחסת לישראל וסביר להניח שהיה לנו אינטרס בדבר. מה חיסול כזה מסמן? "חיסול כזה, מעבר לכך שהוא מסמל משהו, הוא קודם כל חשוב בפני עצמו. יש טעם בחיסולים כאלה כאשר המחוסל הוא אדם שבצד השני קשה למצוא לו תחליף, יש לו ידע, ניסיון וקשרים. חיסול של בן אדם כזה גורם לכך שבצד השני יש הרבה פחות יכולת מאשר הייתה לפני החיסול שלו. זו בעצם המטרה העיקרית של חיסולים כאלה. הם לא יוצרים איזה פחד בצד השני ואנשים יפסיקו לפעול נגד מדינת ישראל, אבל פגיעה באדם כזה יוצרת בצד השני איזשהו חור, שלפעמים מתמלא לאורך זמן ולפעמים לא".
3 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חסן סיאד חודאי, ומכוניתו לאחר ההתנקשות בחייו. "אדם שקשה למצוא לו תחליף"
עמידרור נשאל האם בישראל צריכים לצפות לנקמה מיידית והשיב: "אני מתאר לעצמי שאם האיראנים היו יכולים לבצע איזושהי פעולה נגד מדינת ישראל באיזשהו מקום, הם כבר היו מבצעים אותה. הם לא היו מחכים לחיסול של אותו קולונל על מנת לבצע פעולה שמוכנה להם בקנה. האם הם יתאמצו עכשיו יותר? האם הם ייקחו יותר סיכונים? יכול להיות. סביר שנראה מאמצים גדולים יותר של המערכת האיראנית לאתר נקודת תורפה במערך האבטחה כדי לפגוע בישראל או ישראלים".
יש סיכוי שיגיבו מחוץ לגבולות ישראל? בנקודת תורפה בדרום אמריקה או באזור אחר? "האיראנים ינסו איפה שהם יכולים. הם שילמו בעבר מחירים מדינתיים מאוד גבוהים, כי אין בעולם נכונות לסבול פעולות טרור של מדינה. לכן האיראנים ינסו לבצע פיגוע שלא מושך אש ישירות לאיראן, או לבצע פיגוע במדינת ישראל ואז הם מסתכנים - פה הרבה יותר קשה להם לבצע פיגוע של ממש".
3 צפייה בגלריה
ארכיון 1983 פיגוע טרור איראן בסיס כוח רב לאומי ב ביירות לבנון
ארכיון 1983 פיגוע טרור איראן בסיס כוח רב לאומי ב ביירות לבנון
פיגוע שביצעה איראן בביירות, 1983. "שילמו בעבר מחירים מדינתיים גבוהים"
(צילום: AP)
האם ההנהגה האיראנית, של משמרות המהפכה וגורמים אחרים, פגיעה מבחינת הישראלים? "איראן היא מדינה מאוד גדולה. הם לא יכולים לשמור על כל בן אדם ועכשיו הם בוודאי ינקטו ביותר אמצעי ביטחון, כי הם הרגישו הרבה יותר בטוחים באיראן מאשר למשל בסוריה. הם יצטרכו לנקוט הרבה יותר אמצעי ביטחון, ברמות של קצינים יותר נמוכים שעד עכשיו כנראה אובטחו הרבה פחות אם בכלל. זה יקשה על המערכת האיראנית במובן הבירוקרטי, והם יצטרכו להקדיש הרבה יותר אנרגיה לאבטחה בתוך איראן".
הנקמה תהיה פגיעה בישראלים? לא ירי רקטות או שיגור מל"ט? "נכון, זה נוטה יותר לכיוון הזה. אבל צריך לזכור שהזירה פתוחה. אם האיראנים ירגישו שאין להם שום דרך להגיב באופן שבו את מתארת, הם יכולים לבצע ירי באיזשהו מקום ואז לומר 'זה בגלל מה שעשיתם בטהרן'. הם צריכים רק להראות שהם מגיבים ולא סופגים בשקט ולכן יעדיפו מלכתחילה לפעול באופן שאת מתארת. מבחינת האיראנים זה אירוע מאוד מורכב וקשה כי זה בתוך הבית. אנשים כבר מתחילים להרגיש לא בטוחים כשהם פועלים נגד מדינת ישראל וזה שינוי מסוים בתחושה של חלק מהאנשים בטהרן, ללא ספק".