הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי נשא היום (ראשון) הצהרה, חצי שנה אחרי 7 באוקטובר, ואמר כי חרף יציאת אוגדה 98 מחאן יונס, "המלחמה בעזה נמשכת - ואנחנו רחוקים מלהפסיק". הלוי אמר שאחת ממטרות המלחמה - השבת החטופים - היא "דחופה וחשובה, ושעון הזמן שלה שונה משעון הזמן של המטרות האחרות", כלשונו, ושיגר מסר לדרג המדיני באומרו כי הצבא מספיק חזק כדי שמדינת ישראל תשלם מחירים קשים עבור שחרור בניה.

"אנחנו נלחמים במלחמה הזו בצורה שונה. היא שונה מקודמותיה ובמחשבה עמוקה אין שתיים שהיו דומות. מלחמה ארוכה בעצימות משתנה. בחלק מהמקומות נראה כי החיים חזרו למסלולם בעוד הלוחמים נלחמים בגבורה. העורף לא חש בזה, אך משפחות החיילים חשות בכך היטב", אמר הלוי. "זו אינה שגרה, אנחנו במלחמה רב-זירתית. אין סיבה לבהלה אבל גם אין מקום לשאננות. כוחות צה"ל ערוכים ופועלים בכל הזירות, בדרום, בצפון, ביו"ש ובזירות רחוקות יותר".
הלוי ציין כי "צה"ל לא עזב את רצועת עזה. יש לנו לוחמים רבים בשעה זו ברצועת עזה. זו מלחמה ארוכה שאי אפשר להיות בה כל הזמן באותה תצורת כוחות. אנחנו משנים עוצמות ואופני עבודה. יצאנו והשתמשנו בתחבולות ששירתו אותנו נאמנה, הציבור מכיר חלק". הוא נשאל גם על ההתבטאות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה "אנחנו כפסע מהניצחון", והשיב: "לא סיימנו את הלחימה, את ההישגים שלנו אנחנו מודדים בשעון הישגים ולא בדפי היומן. יבואו עוד הישגים רבים בדרך לניצחון".
2 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ביום ב-184 למלחמה
 בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ביום ב-184 למלחמה
"פסע מהניצחון"? הלוי: "את ההישגים לא מודדים בדפי היומן; חלק מהמטרות ייקחו זמן ארוך"
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
הלוי הבהיר כי "לא נשאיר חטיבות חמאס פעילות באף חלק של הרצועה. יש לנו תוכניות, ואנחנו נפעל כשנחליט. במקביל למאמץ ההתקפי, אנחנו מאפשרים הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה. האינטרס של חמאס לשקף משבר הומניטרי בעזה על מנת ללחוץ להפסקת המלחמה. חמאס מנסה להשתלט על הסיוע ההומניטרי ומונע את חלוקתו הרצויה כדי לחזור ולשלוט ברצועת עזה. לא נכון שזה יקרה, ולכן אנחנו ממשיכים לפרק את חמאס מיכולותיו הצבאיות והשלטוניות כדי להביא לפתרון אחר שיביא ליציבות באזור".
הרמטכ"ל גם התייחס לאיומי איראן לנקום את חיסול בכיריה במבנה ליד השגרירות בדמשק, ואמר כי "צה"ל יודע להתמודד גם עם איראן בהתקפה ובהגנה. נערכנו לכך. יש לנו מערכות הגנה טובות, אנחנו יודעים לפעול באופן עוצמתי מול איראן במקומות קרובים ורחוקים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם ארה"ב ושותפות אסטרטגיות במרחב. מתחילת המלחמה איראן מנסה להתנער ולהסתתר ממעורבות ישירה, אבל אנחנו יודעים כי היא מפעילה, מכוונת, מממנת, מעבירה ידע לכל שלוחותיה באזור".
הלוי על עיכוב רכש המטוסים: "עיכוב בהחלטות על בניין כוחו של צה"ל מסכן את ביטחון המדינה"
בהצהרתו, הזכיר הלוי את החזרת גופתו של אלעד קציר אתמול, שיגר מסר אזהרה ל"אויבים שמשחקים בחיי החטופים" - ושב והדגיש כי צה"ל עוד לא השיג את מטרות המלחמה - ובראשן החזרת החטופים, מטרה שאותה הגדיר "דחופה". "צה"ל חזק מספיק כדי שמדינת ישראל תדע לשלם מחירים למען השבת בניה ובנותיה", אמר הלוי במה שנשמע כמסר לדרג המדיני. "יש לנו חוב מוסרי כלפיהם וצה"ל ידע לעמוד גם במחיר לא פשוט וידע גם לחזור ולהילחם בעוצמה".
"כשיצאנו למלחמה בתחילת הדרך ידענו ואמרנו שהיא תימשך זמן רב על מנת להשיג את המטרות. הבאנו להישגים מאוד משמעותיים בלחימה בעזה, אבל המטרות טרם הושגו במלואן – השבת כל החטופים הביתה, השבת כל תושבי הצפון והדרום לבתיהם בביטחון ופירוק החמאס בכל הרצועה באופן שיאפשר שלטון אחר שאינו חמאס ברצועת עזה", ציין הלוי. "המציאות הזו מורכבת ביותר ואין פתרונות פשוטים. אנחנו מנהלים את המלחמה באחריות ובנחישות. אסור לנו להשלות. כפי שאמרנו, חלק מהמטרות ייקחו זמן ארוך ואנחנו לא נרפה עד שנשיג אותן – השבת החטופים היא דחופה וחשובה, ושעון הזמן שלה שונה משעון הזמן של המטרות האחרות".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הדרום
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הדרום
גלנט ושגריר ארה"ב בחמ"ל התיאום. הרמטכ"ל: "חמאס מנסה למנוע את חלוקת הסיוע כדי לחזור ולשלוט. לא נכון שזה יקרה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הרמטכ"ל נשאל על הביקורת בחלקים בציבור על ההחלטה להדיח שני קצינים בכירים בחטיבת הנח"ל בעקבות תקיפת רכב עובדי הסיוע מארגון WCK בדיר אל-בלח בשבוע שעבר - ועל כך שאף קצין אחר, שלו היה חלק במחדל 7 באוקטובר, עדיין לא הודח. "הקצינים האלה הם קצינים מצוינים. באירוע הזה מצאנו בתחקיר שיש מעבר על פקודות והנחיות ברורות שהיו, לצד תוצאה קשה מאוד. לא קיבלנו שום תכתיב מאף גורם בינלאומי מה לעשות. אנחנו באמת עצמאיים", אמר הלוי. "הדחות קשות למפקד. הקצינים האלה נלחמים בערכיות. אני מאוד מעריך את העשייה שלהם. עם אחד מהם - הבכיר שבהם - כבר שוחחתי, ועם השני אשוחח בקרוב. הם היו בטוחים שהם תוקפים פעילי חמאס". באותו עניין, הגיע הערב שר הביטחון יואב גלנט לביקור בחמ"ל התיאום המבצעי עם הארגונים הבינלאומיים, כשאליו התלווה שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו. השניים קיבלו סקירה מנציגי מתפ"ש, וצפו בפעולות המתבצעות.
הרמטכ"ל הלוי התייחס בהצהרתו גם לפטור מגיוס, ולכך ששר האוצר בצלאל סמוטריץ', כפי שפורסם ב-ynet, מסרב לאשר רכש מטוסי F-15 ו-F-35 בדרישה להקים ועדה שתבחן את תקציב הביטחון. "צה"ל צריך להיות חזק יותר וגדול יותר כדי שמה שקרה ב-7/10 לא יישנה. אלה כמובן לא השינויים היחידים. להחלטות שנקבל היום יש השפעה מכרעת וקריטית על בניין כוחו של צה"ל בעתיד הקרוב והרחוק. אין לנו את הפריבילגיה לדחות אותם. עיכוב בהחלטות על בניין כוחו של צה"ל מסכן את ביטחון המדינה. צה"ל פועל בנחישות, אני מאמין וסומך מאוד על הלוחמים והמפקדים, יש לנו חיילים אמיצים, נחושים מאוד ומאמינים בצדקת דרכנו. מדינת ישראל נותנת לנו רוח גבית חזקה וחשובה. הרוח של צה"ל לצד עוצמתו עם התמיכה הלאומית יביאו למימוש מטרות המלחמה", הוא אמר.