מותו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ולבנון חסן מהדווי, שחוסל ביום שני בשגרירות איראן בדמשק - בתקיפה דרמטית שיוחסה לישראל, מעמיד את טהרן בפני דילמה. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כבר התייחס לחיסול, והבטיח כי "ישראל תתחרט", וכך גם כל צמרת המשטר האיראני. אבל בעולם, דווקא מאמינים שטהרן לא תגיב באופן שיגרום להרחבת הסכסוך.
קולות הנקמה האיראניים נשמעו גם היום ברחבי איראן. דובר משמרות המהפכה, רמדאן שריף, הזהיר כי "חזית ההתנגדות תעשה את המוטל עליה", וטען ש"בקרוב נהיה עדים לתקיפות קטלניות יותר נגד ישראל". ברחובות טהרן אף תועדו שלטים חדשים שנתלו - ועליהם הבטחה לנקמה. "אנחנו מתנקמים", נכתב על השלט בעברית - כשאליו מצורפות תמונות שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, סגנו אמיר ברעם ומפקד חיל האוויר תומר בר ומפקד חיל הים דוד סער סלמה.
7 צפייה בגלריה
הקונסוליה שהותקפה בסוריה
הקונסוליה שהותקפה בסוריה
שגרירות איראן - ולצדה הבניין שהותקף
(צילום: Louai Beshara / AFP)
7 צפייה בגלריה
הקונסוליה שהותקפה בסוריה
הקונסוליה שהותקפה בסוריה
(צילום: Louai Beshara / AFP)
7 צפייה בגלריה
סוריה תקיפה דמשק חיסול חסן מהדווי מוחמד רזא זאהדי ליד מבנה שגרירות איראן איראני איומים ב טהרן נגד גלנט הרצי הלוי
סוריה תקיפה דמשק חיסול חסן מהדווי מוחמד רזא זאהדי ליד מבנה שגרירות איראן איראני איומים ב טהרן נגד גלנט הרצי הלוי
האיום שנתלה בטהרן
(צילום: רויטרס / Majid Asgaripour / WANA via Reuters)
כך או כך, האפשרויות שעומדות בפני טהרן לא מעטות. אבל לפי רשת CNN, פעולת תגמול בדמות מתקפה ישירה על ישראל כמעט ואינה סבירה, שכן היא תזמין מתקפה הדדית על אדמת איראן ועלולה גם לגרור את ארה"ב למלחמה אזורית. לצד זאת, איראן יכולה גם לנסות לפגוע בכלי שיט ישראליים - כפי שעשתה בעבר.
איראן יכולה גם להפעיל את שלוחיה במזרח התיכון. אחת האפשרויות שלה היא להשתמש באנשיה בסוריה או בעיראק, ואפילו בתימן - משם שיגרו החות'ים כטב"מים וטילים רבים לאורך המלחמה. חיזבאללה, כך לפי ההערכות, לא שש להתערב בעימות הישיר בין ישראל לאיראן. לפני כחודש וחצי דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי גורמים איראניים ביקרו בלבנון, ודחקו בחיזבאללה לא לתת סיבה לראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת למלחמה.
על פי הדיווח, האיראנים לא ביקשו רק מחיזבאללה להימנע מהידרדרות אל מלחמה רחבה - אלא גם משלוחיהם בעיראק - אך זה לא מוריד מהפרק אפשרות שישגרו משם מתקפה על ישראל. החשש, כפי שנטען כבר ב-CNN, הוא מלחמה כוללת שתוביל בין היתר להצטרפותה של ארה"ב.
בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, אמר מקור המעורה בסוגייה כי "באיראן נמנעים מעימות. הם רוצים להראות שהגיבו, אבל לא רוצים להסלים את המצב הקיים". לדבריו, באיראן מקווים ליצור הרתעה ולמנוע פעולות דומות בעתיד. הוא הוסיף כי אחת התגובות האפשריות היא הוצאה לפועל של תקיפות ופיגועי טרור נגד מוסדות יהודיים ברחבי העולם - שאינם מקושרים ישירות אל ישראל. אפשרות אחרת של איראן היא גם פגיעה בשגרירויות ישראליות בסביבתה - או באזרחים ישראלים - בייחוד בפסח.
מול כלל האיומים הללו, נזכיר, נערכת ישראל. בצה"ל הגבירו את הכוננות והדריכות להתמודדות מול תגובה איראנית לחיסול המהדהד, ובמקביל - ישראל הגבירה את האבטחה על כל נציגויותיה ברחבי העולם מחשש לנקמה.
7 צפייה בגלריה
סוריה תקיפה דמשק חיסול חסן מהדווי מוחמד רזא זאהדי ליד מבנה שגרירות איראן איראני תמונות לוויין
סוריה תקיפה דמשק חיסול חסן מהדווי מוחמד רזא זאהדי ליד מבנה שגרירות איראן איראני תמונות לוויין
תמונת לוויין חדשה: הבניין שהושמד בשכונת אל-מזה בדמשק
(צילום: רויטרס / Maxar Technologies / Handout via REUTERS)
אליוט אברמס, השליח האמריקני לענייני איראן, ציין גם הוא כי אחד המהלכים האפשריים הוא מיקוד תשומת הלב במוסדות היהודיים, ואף בשגרירויות. "איראן לא רוצה להכניס את חיזבאללה למלחמה מול ישראל בשלב זה", אמר. "היא תנסה לשמור על השקט בגזרה הזו".

המטרה - ארה"ב?

אחת האפשרויות העומדות בפני איראן היא האצת תוכנית הגרעין, שהוגברה ממילא מאז שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נטש את הסכם הגרעין ב-2018. צעדים דרמטיים בקידום התוכנית עשויים גם הם להסלים את המלחמה במזרח התיכון - דבר שאיראן כאמור לא מעוניינת בו.
ברויטרס דיווחו כי גורמים אמריקנים העידו על הסלמה אפשרית מול חיילי צבא ארה"ב שפועלים במזרח התיכון, אף שהמודיעין לפי שעה לא מצביע על אפשרות כזו. "אנחנו עוקבים מקרוב אחר המצב", אמרו הגורמים. החשש כי האיראנים יתקפו חיילים אמריקנים עולה בעקבות האיום של שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, שאמר כי ארה"ב לא יכולה להסיר מעצמה אחריות, משום שהיא תומכת בישראל.
7 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
בארה"ב עוקבים אחרי המצב? חמינאי וביידן
(צילום: AFP, רויטרס)
עם זאת, הגורמים ציינו כי עדיין לא נמצאו אינדיקציות לתקיפות כאלו מאז פברואר, לאחר שבוושינגטון הגיבו על מותם של שלושת החיילים האמריקנים, שהותקפו באמצעות כטב"ם בגבול ירדן-סוריה. אז האשים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתקיפה את המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בעיראק ובסוריה.
הלילה התייחס השגריר החליפי של ארה"ב באו"ם, רוברט ווד לחיסול הבכירים בדמשק, והזהיר את איראן: "אל תנצלו את המצב להמשך תקיפת אנשינו". הוא טען פעם נוספת כי לארה"ב לא היה ידע מקדים על המתקפה, ואמר כי "כל התקפה על מתחם דיפלומטי תדאיג אותנו מאוד. יש להגן על אזורים אלו - גם במהלך מלחמות".

הימנעות מתגובה, או מתקפת סייבר

האפשרות הכמעט האחרונה שעומדת בפני טהרן, אותה הגדירו ב-CNN כ"בלתי סבירה", היא הימנעות מתגובה בכל הזירות. בעוד שההרתעה האיראנית נשחקה מאז שלל החיסולים שמיוחסים לישראל, בעולם מדברים על כך שישראל צריכה להיערך לתגובה - ואולי גם לכזו משולבת.
"אם הם לא יגיבו במקרה הזה - זה באמת יהיה סימן שההרתעה שלהם היא נמר מנייר", אמר המקור ששוחח עם רויטרס.
אפשרות נוספת ואחרונה שעלתה, לפי הדיווחים בעולם, היא מתקפת סייבר איראנית על יעדים ישראליים. מתקפה כזו - על יעדים ישראליים ברורים - התבצעה ב-2020 ונחשפה ב-ynet. אז ניסתה איראן, לפי דיווחים, להעלות את רמת הכלור שבמים המוזרמים לבתי האזרחים בישראל.
אותה תקיפה כללה לפי ה"פייננשל טיימס" פריצה לתוכנות שמפעילות את משאבות המים בישראל. צעד כזה עלול היה להביא להשבתת המשאבות לאחר גילוי החריגה - מה שעלול היה להותיר אלפי אזרחים ללא מים בברזים - בזמן שגל חום פקד את המדינה.