שנתיים ויום חלפו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה - ואין באופק סוף נראה לעין למלחמה. בינתיים, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען היום (ראשון) במסיבת עיתונאים מיוחדת כי מספר החיילים האוקראינים שנהרגו בקרבות נמוך בהרבה מההצהרות של רוסיה - וגם מההערכות במערב - ועומד על כ-31 אלף.
לדברי זלנסקי, מתקפת-הנגד של אוקראינה - שיצאה לפועל בשנה שעברה - נכשלה מכיוון שרוסיה הצליחה לשים עליה את ידה עוד לפני שהחלה. "התוכניות היו על השולחן של קרמלין", ציין זלנסקי במסיבת עיתונאים שקיים בקייב. משרד הנשיאות האוקראיני אישר ל-AFP כי הנשיא אכן התכוון שהייתה דליפה של מידע, אך לא ברור באיזו דרך. לצד זאת, אמר זלנסקי, לארצו יש תוכנית "ברורה" למתקפה צבאית חדשה. לדבריו, גם הרוסים מתכננים מתקפה נוספת בסוף מאי או בקיץ.
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב חזית ב זפוריז'יה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב חזית ב זפוריז'יה
זלנסקי בחזית בזפוריז'יה, בתחילת החודש
(צילום: EPA/UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE HANDOUT -- MANDATORY CREDIT: UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE -- HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES)
פרשננו יאיר נבות מציין כי אמירתו של זלנסקי על הדלפת מתקפת הנגד באה על רקע פיטורי הרמטכ"ל הפופולרי ולרי זלוז'ני לפני שלושה שבועות. זלנסקי רואה בזלוז'ני את האחראי לכישלון המתקפה שיצאה לדרך ביוני אשתקד, ושהסתיימה בשחרור של מעט שטחים ודשדוש - ולעיתים אף כיבוש בחזרה של שטחים ועיירות על-ידי הרוסים, כפי שקרה גם בשבוע שעבר. את הערכתו על המתקפה המתכננת של מוסקבה פרסם זלנסקי, ככל הנראה, כדי להראות לרוסים שגם הוא מעודכן בתוכניות שלהם.
על מספר האבידות במלחמה ציין זלנסקי: "לא 300 אלף, לא 150 אלף, ולא שום מספר שפוטין והמעגל שסביבו משקרים לגביו". עם זאת, הוא הבהיר כי "בכל מקרה, כל אחת מהאבידות האלו היא הקרבה אדירה בשבילנו".
מדובר בפעם הראשונה שבה קייב מציינת באופן רשמי את מספר האבידות שספגה במלחמה, אולם באותה הזדמנות ציין הנשיא זלנסקי כי הוא לא יחשוף את מספר הפצועים והנעדרים. בנוסף טען זלנסקי כי עשרות אלפי אזרחים נהרגו באזורים שנכבשו על ידי רוסיה, אך עד שתיגמר המלחמה לא יהיה ניתן לדעת את המספר המדויק של ההרוגים.
5 צפייה בגלריה
נזק ל טנק טנקים של צבא אוקראינה באזור זפוריז'יה בתיעוד שפרסם משרד ההגנה של רוסיה שטוען שהדף מתקפת-נגד מתקפה מתקפת נגד באזור
נזק ל טנק טנקים של צבא אוקראינה באזור זפוריז'יה בתיעוד שפרסם משרד ההגנה של רוסיה שטוען שהדף מתקפת-נגד מתקפה מתקפת נגד באזור
"כל אבידה היא הקרבה עצומה עבורנו". נזק לטנקים של צבא אוקראינה באזור זפוריז'יה, בשנה שעברה
(צילום: רויטרס / Russian Defence Ministry/Handout)
בניגוד להצהרת זלנסקי, כלי תקשורת במערב כבר פרסמו הערכות גבוהות משמעותית של מספר ההרוגים בצד האוקראיני. לפי דיווח של עיתון ה"ניו יורק טיימס" מאוגוסט אשתקד, הכוחות האוקראינים ספגו כ-70 אלף אבידות, ובין 100 ל-120 אלף חייל נפצעו. אותו דיווח הסתמך על ציטוט של גורמים אמריקנים רשמיים.
גם מהעבר השני, נראה כי מספר האבידות כבד מאוד. רק אתמול דיווח Mediazon, כלי תקשורת רוסי עצמאי הידוע כמבקר חריף של הקרמלין, כי 75 חיילים רוסים נהרגו במלחמה באוקראינה עד סוף שנת 2023. לפי Mediazon ו"מדוזה", כלי תקשורת רוסי עצמאי נוסף, מוסקבה סופגת כ-120 אבידות מדי יום.
5 צפייה בגלריה
אנאלנה ברבוק
אנאלנה ברבוק
שרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק במיקולאייב. נאלצה לקצר סיור לאחר שרחפן רוסי עקב אחריה
(צילום: Peter WUETHERICH / AFP)
דוח מודיעין אמריקני שנחשף לציבור לפני כחודשיים נתן הערכה גבוהה הרבה יותר למספר ההרוגים מהצד הרוסי - כ-315 אלף. אם הדיווח הנכון, מדובר ביותר מ-85% מסדר הכוחות המקורי של צבא רוסיה - שעמד לפי הדוח על כ-360 אלף חיילים.
בסוף השבוע האחרון, אוקראינה איבדה את אחיזתה בעיירה אבדיבקה שבמחוז דונייצק במזרח במדינה, שנחשבת לעיר אסטרטגית במערכה בין מוסקבה לקייב. היא נכבשה על ידי הכוחות הרוסיים לאחר קרב קשה שנמשך כארבעה חודשים, במה שנחשב להישג הצבאי הרוסי המשמעותי ביותר בתשעת החודשים האחרונים. במסיבת העיתונאים שקיים היום, הזהיר זלנסקי כי אוקראינה הגיעה ל"רגע הכי קשה לאחדות שלנו". לדבריו, "אם נתפרק, מבחוץ ובמפנים, זה יהיה הרגע הכי חלש שלנו. זה עדיי לא קרה".

"הטרור של פוטין - מבוסס התשה"

במקביל להצהרות הלוחמניות של זלנסקי, ההפצצות הרוסיות נמשכות ביתר שאת. שלשום, לאחר שצבא אוקראינה הודיע כי הפיל מטוס ריגול רוסי מסוג ברייב A-50 באזור ים אזוב, בפעם השנייה תוך קצת יותר מחודש, רוסיה תקפה באמצעות כטב"מים מבנה מגורים באזור נמל אודסה שבדרום אוקראינה, זה הערב השני ברציפות.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טס ב מפציץ גרעיני
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טס ב מפציץ גרעיני
פוטין טס במפציץ גרעיני. "הוא מקווה שאימת המלחמה תוביל לכניעה - אבל זה לא יקרה"
(צילום: EPA / DMITRIY AZAROV / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
5 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים במיקולאייב
בניינים הרוסים במיקולאייב
"סמל להתנגדות הבלתי-שבירה של העם האוקראיני". הריסות בעיר מיקולאייב
(צילום: AFP)
המושל המקומי, אולה קיפר, מסר כי הכטב"מים פגעו בבניין מגורים, הרגו אדם אחד ופצעו שלושה. לדבריו, גופה נמצאה מתחת להריסות ושלושת הפצועים פונו לבית החולים במצב קשה. בתיעודים שהופצו מהזירה נראו כמה מבנים עולים באש, ואת צוותי החילוץ מפלסים את דרכם בין ההריסות.
מי שמצאה את עצמה אתמול נאלצת להיכנס למקלט במלון שלה באודסה בשל התראה על הפצצה אווירית, היא לא אחרת מאשר שרת החוץ הגרמנית אנלינה ברבוק, שהגיעה לביקור במדינה. היום הגיעה ברבוק לעיר מיקולאייב שבדרום אוקראינה, שם הודיעה כי נאלצה לקצר ביקור במפעל שמומן מכספי סיוע גרמניים לאחר שרחפן רוסי עקב אחריה ואחר הפמליה שלה. ריחוף כזה מלווה לרוב בהפצצה מהאוויר.
"הטרור של נשיא רוסיה מושתת על התשה. הוא מקווה שאימת המלחמה תוביל לכניעה של האנשים פה באוקראינה, או בקהילה הבינלאומית - אבל זה לא הולך לקרות", אמרה ברבוק בהצהרה במיקולאייב עליה דיווח הערוץ הגרמני הציבורי "דויטשה ולה". "מיקולאייב היא סמל להתנגדות הבלתי-שבירה של העם האוקראיני".