איראן תאפשר לפקחי הגרעין של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) להחליף את המצלמות שלה במפעל לייצור חלקי צנטריפוגות, חודשים ארוכים אחרי שהללו ניזוקו בפעולת חבלה נגד המפעל השוכן בעיר כראג', או הוסרו על ידי איראן כתגובה לתקופה. כך דווח בצהריים (יום ד') באתר החדשות האיראני Nournews, שנחשב למקורב לבכירים במערכת הביטחון של משטר האייתוללות. דיפלומטים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אישרו בהמשך שהושג הסכם בין טהרן לסבא"א, אך לא מסרו מהם תנאיו.
4 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי פעולת החבלה ביוני, בצילום לוויין
(צילום: Intel Lab)
בפעולת החבלה בחודש יוני, שלפי הדיווחים נעשתה בעזרת מל"ט, נהרסה אחת מארבע המצלמות של סבא"א במתקן, ואחריה הסירה משם איראן את שאר מצלמות המעקב. כעת לא ידוע היכן מוחזקים הצילומים שהיו בהן ושאמורים לשמש את סבא"א לפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית. איראן הבטיחה לתת לסבא"א גישה למתקן, אך לא עשתה זאת. היא אף האשימה כי המצלמות סייעו לתוקפים בפעולת החבלה שלהם, טענה שלא הוצגו לה הוכחות כלשהן ושאותה סבא"א הכחישה מכל וכל.
ההחלטה כעת לאפשר לסבא"א להחליף את מצלמות המעקב במתקן – שבו מייצרת איראן חלקים עבור הצנטריפוגות המתקדמות המשמשות אותה להעשרת אורניום לתוכנית הגרעין שלה – מגיעה בתום חודשים ארוכים של משא ומתן בין טהרן לבכירים בסבא"א, בראשם ראש הארגון רפאל גרוסי.
רק בחודש שעבר ערך גרוסי ביקור באיראן שבמוקד שלו עמדה סוגיית החלפת המצלמות במפעל, אך אז הוא חזר מהשיחות בפסימיות רבה. "אנחנו קרובים לנקודה שבה לא נוכל לוודא שנשמור על רציפות הידע שלנו", אמר אז גרוסי, כשכוונתו ליכולת של סבא"א לפקח על המתקן. משמעות דבריו היא שהיעלמות המידע מהמצלמות שנפגעו או הוסרו יוצרת עבור סבא"א "חור שחור" שהיא אינה מסוגלת לדעת מה קרה במהלכו במפעל. בזמן הזה אפשר היה להעביר כמות משמעותית של חומר או של ציוד לצורך שימוש בו לפיתוח נשק גרעיני.
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן בנתנז. סבא"א הזהירה מ"חור שחור" במעקב
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי ו ראש סבא"א רפאל גרוסי טהרן גרעין
ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי ו ראש סבא"א רפאל גרוסי טהרן גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי. חזר פסימי מטהרן, אבל השיג בסוף הסכם
(צילום: רויטרס)
אזהרה נוספת השמיע גרוסי רק אמש, בראיון שערך לסוכנות הידיעות AP. "אם הקהילה הבינלאומית, דרכנו – דרך סבא"א – לא תראה בבירור כמה צטריפוגות יש או מה היא היכולת שייתכן שיש להם, תהיה לנו תמונה מטושטשת מאוד", אמר גרוסי. "זה ייצור אשליה של תמונה אמיתית. אבל זו לא תהיה תמונה אמיתית. זו הסיבה שזה כל כך חשוב".
איראן, נזכיר, העניקה לפקחי הגרעין ב-2015 גישה למתקני הגרעין שלה במסגרת ההסכם שחתמה אז מול ארה"ב ושאר המעצמות. היא הסכימה במסגרתו לפיקוח הזה וכן לצמצום משמעותי של פעילות הגרעין שלה, כך שתתקשה יותר לנצלה לפיתוח נשק גרעיני. בתמורה הוסרו ממנה רוב הסנקציות שהוטלו עליה בשני העשורים האחרונים. ב-2018 פרשה ארה"ב מההסכם בהוראת דונלד טראמפ, שכמו ישראל קבע כי זהו הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.
לצד העשרת האורניות לרמה הזו, שקרובה מאוד לזו הנדרשת עבור נשק גרעיני, איראן מגבילה כעת גם את פעילות פקחי סבא"א, ואף הואשמה כמה פעמים בהטרדתם. במסגרת הסכם זמני שהושג בפברואר השנה בין טהרן לסבא"א, הראשונה הסכימה בין היתר לאפשר למצלמות המעקב להמשיך לפעול במתקני הגרעין שלה, אך התיעודים עצמם יישארו בידיה כל עוד לא יושג הסכם חדש עם המעצמות, כזה שיביא להסרת הסנקציות האמריקניות.
4 צפייה בגלריה
שיחות גרעין משא ומתן וינה הסכם הגרעין איראן מעצמות חודשו
שיחות גרעין משא ומתן וינה הסכם הגרעין איראן מעצמות חודשו
שיחות הגרעין בווינה. השליח האיראני טען לקשר בין סוגיית כראג' ל"סוגיות אחרות"
בדיווח היום הודגש כי התנאי הזה יישמר גם כעת: כלומר, הסרטונים מהמצלמות החדשות שיותקנו במפעל בכראג' יישארו בידי איראן, ויועברו לסבא"א רק אם יושג הסכם חדש בשיחות הנערכות כעת בווינה. האזהרות הפסימיות של סבא"א בנוגע לחוסר היכולת לעקוב אחרי פעילות הגרעין האיראנית איימו לסבך את המשא ומתן הלא-ישיר בין טהרן לוושינגטון בבירת אוסטריה, אולם השיחות הללו נקלעו ממילא למשבר בצל הדרישות הנוקשות שהציבו בהן שליחיו של הנשיא האיראני הקיצוני איברהים ראיסי.
לא ברור לפי שעה אם להסכם כעת מול סבא"א יש קשר כלשהו לשיחות בווינה. עם זאת, השליח האיראני לשיחות הגרעין רמז אתמול לקשר כזה כאשר טען כי "סוגיית כראג'" קשורה ל"סוגיות אחרות" – וכי פתרונן צריך להיות משולב.
על ההסכם עם סבא"א הודיע כבר אמש שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן, אם כי הוא לא חשף את פרטיו והסתפק רק באמירה שמדובר ב"הסכם טוב". ב-Nournews דווח כי ההסכם התאפשר לאחר השלמת "בדיקות ביטחוניות" שנערכו למצלמות במפעל, וכן לאחר שסבא"א גינתה לפי הדיווח את "פעולת הוונדליזם" בכראג'.