סוכנות הידיעות AP מדווחת כי איראן האשימה היום (ג') רשמית את ישראל בפעולת החבלה במתקן הגרעין שלה בכראג' בחודש שעבר. לפי AP, סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א דיווחה כי דובר הממשלה, עלי רביעי, אמר שההתקפה נועדה להכשיל את השיחות המתנהלות כעת בווינה בין איראן למעצמות על חזרה של טהרן ושל ארה"ב להסכם הגרעין מ-2015. רביעי טען עוד כי פעולות מסוג זה רק יחזקו את איראן.
4 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
האתר שהותקף בכראג'. בהגדלה: המבנה שהגג שלו נעלם
(צילום: Intel Lab)
4 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
בצהוב - הגג החסר. הדובר: "נפער חור, הוא הועבר לתיקון"
(צילום: Intel Lab)
"המשטר הציוני ביצע את הפעולות הללו כדי לאותת שהוא יכול לעצור את איראן וכדי לומר שאין צורך בשיחות איתה", טען רביעי, "אבל בכל פעם שהתבצעה פעולת חבלה – הכוח שלנו רק גדל".
הפעולה בוצעה לכאורה במפעל לייצור צנטריפוגות בכראג', עיר השוכנת כ-40 קילומטרים צפונית-מערבית לבירה טהרן, וב"ניו יורק טיימס" דווח לאחר מכן כי היא בוצעה באמצעות מל"ט שהמריא מאזור סמוך. ב-23 ביוני דיווחה הטלוויזיה הממלכתית של איראן כי מדובר היה בניסיון לתקוף מתקן של הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, אבל אז טענו האיראנים כי הפעולה סוכלה. הם עצמם לא הודו שמדובר במפעל צנטריפוגות כפי שדווח במערב.
בהמשך פרסמה חברת מודיעין אזרחית צילומי לוויין שמהם עולה כי בבניין שהותקף לכאורה במקום נעלם הגג, ומומחים הסיקו מכך שהוא נפגע. הם זיהו גם סימנים לכך שאש בערה במתקן. היום כבר הודתה איראן כי נזק מסוים נגרם, וניסתה לספק הסבר להיעלמות הגג: הדובר רביעי אמר שבגג המבנה – לדבריו מחסן – נפער חור, ולכן הגג הוסר לצורך תיקונים ואינו מופיע בתמונות הלוויין שפורסמו. בהתייחסות לנזק שנגרם לפנים-המחסן אמר רביעי כי לציוד במקום "לא נגרם נזק משמעותי". איראן הדגישה גם כי לא נפגעו אנשים בתקיפה.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. שיחות על חזרה להסכם הגרעין
(צילום: AP)
איראן עצמה לא הבהירה עד כה איזה מתקן בדיוק הותקף בכראג'. באזור יש שני מתקנים מוכרים הקשורים לתוכנית הגרעין האיראנית, בהם המרכז של כראג' לחקר החקלאות והרפואה, שנוסד ב-1974. הרשויות מתארות את המתקן הזה כמתקן המשתמש בטכנולוגיה גרעינית לשיפור האיכות של אדמה, מים ותוצרת חקלאית.
האזור שוכן בסמוך לשלל מפעלי תעשייה, בהם מפעלי תרופות שבהם ייצרה איראן חיסונים שפיתחה נגד נגיף הקורונה. בעבר הופצו ברשתות החברתיות באיראן דיווחים לא מאומתים שלפיהם סוכלה תקיפה באמצעות מל"ט נגד מפעל לייצור חיסונים לקורונה.
4 צפייה בגלריה
"ניסיון להכשיל את המשא ומתן". אתר שיחות הגרעין בבירה האוסטרית
"ניסיון להכשיל את המשא ומתן". אתר שיחות הגרעין בבירה האוסטרית
"ניסיון להכשיל את המשא ומתן". אתר שיחות הגרעין בבירה האוסטרית
(צילום EPA)
התקיפה-לכאורה בכראג' באה אחרי שורה של תקלות ופעולות חבלה אחרות שפקדו בשנה האחרונה אתרים הקשורים לתוכנית הגרעין האיראנית, וגורמים באיראן ובמערב האשימו את ישראל באחריות לפחות לחלקן. באפריל פקדה את מתקן הגרעין האיראני בנתנז הפסקת חשמל גדולה ומסתורית, והיא פגעה בחלק מהצנטריפוגות במקום. ביולי של השנה שעברה פגעו שריפות או פיצוצים מסתוריים במתקן להרכבת צנטריפוגות בנתנז, ושלטונות איראן טענו אחר כך כי הייתה זו פעולת חבלה ישראלית. בימים אלה שוקדת איראן על בנייתו מחדש של המתקן הזה, הפעם בעומק ההרים הסמוכים. טהרן האשימה את ישראל גם בחיסולו של מוחסן פחריזאדה, מי שכונה "אבי תוכנית הגרעין האיראנית", בנובמבר שעבר.