מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש התראיין בצהריים (יום ב') לנדב איל בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות", והודה כי ההגבלות הנוכחיות שנקטה הממשלה לא מספקות ולא צפויות להאט את התפרצות נגיף הקורונה - אך הביע תקווה כי בכל זאת קצב ההתפשטות שלו יאט. הוא הבטיח כי משרדו יקבל כבר בשבועות הקרובים החלטה על מתן מנת חיסון שלישית, אך הדגיש כי מדובר ב"התלבטות גדולה". הוא התייחס גם למחלוקות מול משרד החינוך בנוגע למתווה פתיחת שנת הלימודים, ולדבריו ייתכן שתושג הסכמה על פיילוט לקיצור הבידוד לילדים. ynet העביר את הריאיון בשידור ישיר.
פרופ' אש עומת בריאיון עם הטענה כי הפעולות שנקטה הממשלה - כמו החלת תו ירוק ומוגבל במקומות עם יותר מ-100 איש - לא יסייעו לבלום את ההתפרצות הנוכחית. "אני מסכים עם ההנחה שהפעולות שאנחנו עושים היום הן לא פעולות שיכולות לעצור את ההתפרצות", השיב. "אנחנו מקווים שהן תאטנה את ההתפרצות, שמקדם ההדבקה יירד. מקדם ההדבקה הוא מאוד גבוה ובקצב הזה נגיע למספרים גדולים מאוד - מהר מאוד". למרות החשש הזה, אש הדגיש כי באמצעות הפעולות הנוכחיות הוא מקווה ש"יהיה יותר זמן" לעקוב אחר העלייה בתחלואה הקשה, שאף שהיא נמצאת במגמת עלייה עולה לדבריו באופן מתון יותר.
4 צפייה בגלריה
נחמן אש בוועידת הבריאות
נחמן אש בוועידת הבריאות
פרופ' נחמן אש והמראיין נדב איל בוועידת הבריאות, בצהריים
(צילום: יריב כץ)
אש דחה בדבריו השוואות בין ישראל לבריטניה, שם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הסיר (רק באזור אנגליה) את הגבלות הקורונה - מתוך תקווה שמבצע החיסונים ניתק את הקשר בין נתוני ההדבקה לנתוני התחלואה. "מבחינת מספר מאומתים הם פי ארבעה מאיתנו, אנחנו לא רוצים להגיע לשם", אמר אש. "אם יש אפשרות לעשות משהו שיאט את ההתפרצות או יעצור אותה - אז צריך לעשות את זה".
מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש כי למרות העלייה המתמדת במספר החולים הקשים - אתמול אושפזו 21 חולים קשים בבתי החולים בישראל, שיא לחודשים האחרונים - ציין אש כי במקביל אין עלייה מקבילה במספר המונשמים. "בוא נסתכל על השבוע-שבועיים-שלושה הקרובים - אם זה באמת יישאר ברמה כזאת זה יהיה מאוד מעודד, ואולי זה מה שייתן את התקווה שיש ניתוק ויש הגנה של החיסון בתחלואה יותר קשה. את זה נצטרך לראות".

דילמה לגבי המנה השלישית: יש גב מהעולם?

בריאיון הוא התייחס כאמור גם לשאלת מתן חיסון שלישית, בצל החשש מירידה ביעילותם של החיסונים נגד הנגיף. הוא הבטיח שמערכת הבריאות תקבל החלטה בנוגע למתן מנת הדחף "כמה שיותר מהר", כבר בשבועות הקרובים. לדבריו הקבוצות הראשונות באוכלוסייה שיקבלו את המנה הזו, אם תאושר, יהיו כאלו שנמצאות בסיכון, כמו מבוגרים בני 60 או 70 ומעלה. הוא הדגיש כי מדובר בהחלטה "כבדת משקל" - שתתקבל רק על בסיס הנתונים שאוסף משרד הבריאות. המשרד, אגב, כבר אישר את הענקת מנת הדחף למדוכאי חיסון - וישראל היא הראשונה בעולם שעשתה זאת - אך אש אמר כי טרם ידוע לו כמה מדוכאי חיסון קיבלו מנה שלישית.
4 צפייה בגלריה
נחמן אש בוועידת הבריאות
נחמן אש בוועידת הבריאות
לא רוצה להגיע למצב של בריטניה. פרופ' אש
(צילום: יריב כץ)
מנכ"ל המשרד הסביר את הדילמה שעמה מתמודדת כעת מערכת הבריאות בנוגע להחלטה על המנה השלישית. לדבריו, כל עוד אין תמיכה לכך מצד הרגולטורים באירופה ובארה"ב, אין לישראל "גב מצד העולם" למהלך - אם כי רק בלילה האחרון אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, מומחה הבריאות הראשי למחלות זיהומיות בממשל האמריקני, כי גם ארה"ב שוקלת זאת. פרופ' אש הדגיש כי בכוונתו להסתמך על הגורמים המקצועיים. "זו החלטה מאוד מורכבת", אמר - אך הוסיף כי לפחות לפי הנתונים שאסף המשרד שלו בנוגע לירידה ביעילות החיסונים, יש מקום לאשר זאת.
פרופ' אש נשאל גם אם העלייה המחודשת בתחלואה נובעת מאותה ירידה ביעילות החיסון - או שמקורה דווקא ביכולת ההדבקה הגבוהה יותר של זן הדלתא של הנגיף. אש השיב שבמשרד הבריאות ממשיכים לנתח את הנתונים, וכי "כל יום מצטברים נתונים חדשים ומזוויות שונות". עם זאת, הוא העריך "באופן גס" כי הנתונים המצביעים על ירידה ביעילות החיסון לאורך זמן נכונים. "יכול להיות שזה קצת יותר, יכול להיות שזה קצת פחות. אנחנו מסתכלים על חתכים של אוכלוסיות, מבוגרים, יותר צעירים, אבל הסימנים - לפחות אצלנו - הם שיש דעיכה של החיסון".
אותה דעיכה בנתוני החיסון, נזכיר, מיוחסת לאלו שהתחסנו מוקדם, בדצמבר עד ינואר, ופרופ' אש נשאל אם בכך שההחלטה בנוגע למתן מנה שלישית מתעכבת הם עומדים בפני סכנה. "מכאן החשיבות של לקבל החלטה", השיב. "בסופו של דבר, אם זו באמת התמונה, אז יש חשיבות גדולה לתת את החיסון השלישי כמה שיותר מוקדם - כדי להגן על אותם מאה אלף שמצטרפים כל יום. מצד שני זה באמת ה'אם' הזה. וה'אם' הזה - אנחנו עליו, ומיטב המומחים שלנו בודקים את הנתונים כדי לגבש את ההחלטה הזאת".

לא לסגירת נתב"ג: "אבל עדיף אם לא יטוסו"

בריאיון נשאל פרופ' אש גם על המחלוקות שצצו מחדש מול משרד החינוך, אחרי שזה פרסם אתמול מתווה לפתיחת הלימודים ואש מיהר להכריז כי לא כל הסוגיות הכלולות בו סוכמו סופית. "יש זוויות ראייה שונות ואין ספק שהם דואגים ובצדק לחינוך של הילדים ולמצבם הנפשי והחברתי של הילדים, וזה בסדר גמור לשים את זה על השולחן. העניין הוא למצוא פתרונות שלא יסכנו אותם ולא ידביקו אותם", אמר אש. "נכון, המחלה קלה לילדים, אבל לא הגענו למסקנה שאפשר להדביק ילדים באופן חופשי. כי יש כאלה שהמחלה אצלם תהיה יותר קשה וגם יש השלכות ארוכות טווח שאנחנו עדיין לא מכירים אותן לגמרי".
4 צפייה בגלריה
 יפעת שאשא ביטון נחמן אש
 יפעת שאשא ביטון נחמן אש
"יש זוויות ראייה שונות". פרופ' אש ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון
(צילום: עמית שאבי)
סוגיית המחלוקת המרכזית בין משרד החינוך ומשרד הבריאות היא שאלת קיצור הבידוד לילדים שנחשפו לחולים מאומתים - דבר שבמשרד החינוך מקדמים על מנת למנוע השבתת לימודים בבתי ספר עקב הבידודים הללו, כפי שהתרחש לא מעט בשנת הלימודים הקודמת. אש אמר כעת כי ייתכן שבמשרד הבריאות יסכימו לפיילוט לקיצור הבידוד, במתווה שאולי ישלב בדיקות יום-יומיות לילדים, אך הוסיף כי טרם התקבלה החלטה סופית - וגם לא לציין לכמה זמן בדיוק יסכים המשרד לקצר את הבידוד.
ומה עם נתב"ג? אש אמר כי אינו מסכים עם אלו הקוראים לסגור לחלוטין את שער הכניסה הראשי לישראל, וציין כי ימשיך לנסות ולשכנע את הישראלים להימנע מנסיעות לא הכרחיות לחו"ל. "היה עדיף לו לא היו נוסעים, בוודאי לא מחוסנים. ונסיעות שאינן חיוניות, כמו נופשונים וכאלה, היה עדיף בלעדיהם", אמר. "אבל זה עניין של המדינה להחליט באיזו דרך היא עושה את זה. האם היא מייצרת מגבלות שאוסרות נסיעות כאלה. בסופו של דבר הקבינט והממשלה צריכים לקבל החלטה כזו ולפחות ממה שאני רואה - זה היה גם בממשלה הקודמת וגם בנוכחית - אין ולא תהיה החלטה כזאת, כיוון שרוצים כמה שפחות מגבלות תנועה, ויש לזה חשיבות".
דבריו של פרופ' אש מגיעים כאמור על רקע העלייה בתחלואה בקורונה בשבועות האחרונים. לפי נתוני משרד הבריאות הבוקר, מספר חולי הקורונה שמאושפזים במצב קשה הגיע כבר ל-108, לעומת 24 בלבד בתחילת החודש. אתמול אובחנו 1,398 חיוביים לנגיף. בסך הכול בוצעו כ-68 אלף בדיקות, ללא בדיקות סקר, ושיעור החיוביים עומד על 2.08% - השיעור הגבוה ביותר בשבועות האחרונים. מחצות אובחנו עוד 506 חיוביים לנגיף, ושיעור החיוביים עומד על כ-1.9%.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
פרופ' אש ימשיך לנסות לשכנע את הישראלים לא לטוס, אבל לא תומך בסגירת נתב"ג
(צילום: קובי קואנקס )
אתמול קיים ראש הממשלה נפתלי בנט דיון בעניין מערכת החינוך, שעות אחרי פרסום אותו מתווה של משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים. בנט קרא לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשרת החינוך יפעת שאשא ביטון להתפשר בעמדותיהם ובעמדות משרדיהם. "יפעת, את לא רוצה חיסונים בבתי הספר, וניצן לא מוכן לקצר את ימי הבידוד כי זו עמדת גורמי המקצוע שלו", אמר בנט. "לכן, יש את האפשרות שכל משרד יתבצר בכוח שלו - את תסרבי לחסן, הוא יסרב לקצר. האפשרות השנייה היא שתשבו יחד ובדיאלוג משותף תמצאו פשרות כמו שמצופה מכם. אתם יודעים לעבוד יחד בדיאלוג".