אוקראינה ורוסיה צפויות לחתום בשבוע הבא על הסכם שיאפשר לחדש את הייצוא לרחבי העולם של מיליוני טונות של תבואה שתקועות כבר חודשים ארוכים במחסנים באוקראינה בעקבות המלחמה שם, באופן שהביא לעליית מחירים ברחבי תבל ולחשש ממשבר מזון של ממש. על פריצת הדרך במשא ומתן בין הצדדים הודיעה אמש (רביעי) טורקיה, שמתווכת ביניהם ושבשטחה נערך אתמול סבב שיחות ראשון בין נציגי מוסקבה וקייב, יחד עם נציגים מאנקרה ומהאו"ם.
10 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
זלנסקי ופוטין. החיטה תקועה במחסנים בגלל המלחמה, ומחירי המזון בעולם עלו
(צילום: AFP, רויטרס)
10 צפייה בגלריה
 שיחות ב איסטנבול בין אוקראינה ל רוסיה על חידוש ייצוא תבואה
 שיחות ב איסטנבול בין אוקראינה ל רוסיה על חידוש ייצוא תבואה
בתיווך טורקי, בשיתוף האו"ם. השיחות אתמול באיסטנבול בין נציגי קייב ומוסקבה
(צילום: AFP)
לפי שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר, הצדדים ייפגשו בשבוע הבא לשיחות נוספות שבהן יסוכמו הפרטים האחרונים בהסכם – ואז תיערך החתימה הרשמית עליו. אם אכן ייחתם הסכם שכזה, יהיה זה הישג דיפלומטי נדיר בין קייב למוסבקה, מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני קרוב לחמישה חודשים. לפי שעה שוללים הצדדים חידוש של המשא ומתן על הפסקת אש, שהתנהל ביניהם בתחילת המלחמה אך נקלע מאז למבוי סתום.
לדברי שר ההגנה הטורקי ההסכם המתגבש יכלול "בקרה משותפת" של ספינות שיעשו את דרכן אל מחוץ לנמלים אוקראיניים והקמת מסדרונות לשיט בטוח בים השחור. הוא הוסיף שבמסגרת ההסכם יוקם באיסטנבול מנגנון לתיאום בין הצדדים, שינוהל על ידי פקידים מהאו"ם, מטורקיה, מרוסיה ומאוקראינה.
מזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש נשמע זהיר יותר בדבריו. בשיחה עם כתבים בניו יורק אמר גוטרש כי הושג "צעד קריטי" בדרך לחידוש ייצוא התבואה האוקראינית דרך הים השחור, אך לדבריו נדרשת עוד "דרך ארוכה" לשם כך. הוא הוסיף כי הוא "אופטימי" שניתן יהיה להגיע להסכם בשבוע הבא, אך הדגיש שההסכם טרם גובש סופית. "יש עוד עבודה טכנית שנדרשת כדי לממש את ההתקדמות שנרשמה אתמול. אבל המומנטום ברור", אמר.
10 צפייה בגלריה
שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר אחרי שיחות ב איסטנבול בין אוקראינה ל רוסיה על חידוש ייצוא תבואה
שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר אחרי שיחות ב איסטנבול בין אוקראינה ל רוסיה על חידוש ייצוא תבואה
שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר. כבר בשבוע הבא צפויה לדבריו חתימה על הסכם
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. זהיר יותר, אבל עדיין אופטימי
(צילם: AP )
גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס לסבב השיחות שהתקיים אתמול באיסטנבול, ובסרטון שפרסם אמר כי המשלחת האוקראינית דיווחה לו שהושגה "התקדמות מסוימת". לדבריו, "אם נצליח לסלק את האיום הרוסי על השיט בים השחור, נוכל להסיר את חומרת משבר המזון העולמי".
רוסיה ואוקראינה נחשבות שתיהן ליצואניות-ענק של דגנים, ועל כן יש המכנים אותן "אסם התבואה של העולם". לפני פרוץ המלחמה ב-24 בפברואר הן היו אחראיות יחד ל-30% מאספקת החיטה העולמית, אולם הפלישה הרוסית לאוקראינה שיבשה דרמטית את שרשראות האספקה, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם ולחשש שמיליוני בני אדם יסבלו מרעב.
מוסקבה וקייב מטילות שתיהן את האחריות למשבר זו על זו: ממשלת אוקראינה מאשימה את רוסיה כי המצור הרוסי על הנמלים האוקראיניים הוא שמונע מאוניות סוחר להפליג משם עם התבואה אל מדינות היעד, וכי נוסף על כך מוסקבה גונבת חלק מהתבואה שהצטברה במחסנים האוקראיניים – ומשתמשת בה לצרכיה שלה או מוכרת אותה לצד שלישי.
10 צפייה בגלריה
חקלאי ב שדה חיטה ב אוקראינה במחוז דונייצק בחודש יוני
חקלאי ב שדה חיטה ב אוקראינה במחוז דונייצק בחודש יוני
חקלאי בשדה חיטה במחוז דונייצק במזרח אוקראינה, בחודש שעבר. הקציר כבר החל, אבל אין מקום במחסנים המלאים
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
מעמיסים חיטה על משאית באזור צ'רניהיב אוקראינה תבואה 24 במאי 2022
מעמיסים חיטה על משאית באזור צ'רניהיב אוקראינה תבואה 24 במאי 2022
מעמיסים חיטה על משאית באזור צ'רניהיב. 22 מיליון טונות תקועות באוקראינה
(צילום: רויטרס)
רוסיה מצדה טוענת כי היא אינה מטילה שום מצור על נמלי אוקראינה, וכי בפועל מוקשים ימיים שהטמינו שם האוקראינים כדי לסכל את התקרבות הרוסים הם שמונעים את הפלגתן של אוניות הסוחר. רוסיה הביעה גם חשש מהברחת נשק לאוקראינה באמצעות ספינות שמטרתן המוצהרת הינה ייצוא דגנים. לדברי מוסקבה, במשבר המזון המתהווה יש להאשים את המערב, משום שהסנקציות הקשות שהטיל עליה אינן מאפשרות למדינות העולם לסחור איתה בחופשיות, וכך היא אינה יכולה לסייע במילוי המחסור.
גורם בכיר באו"ם אמר אמש לסוכנות הידיעות רויטרס כי בשיחות באיסטנבול הושגה הסכמה על כל סוגיות המחלוקת הבעייתיות, ותיאר את ההתקדמות אתמול כ"פריצת דרך". ברויטרס מדווחים כי לפני סבב השיחות, דיפלומטים אמרו שלפי הפשרה המתגבשת כלי שיט אוקראיניים ינחו ספינות סוחר בדרכן אל מחוץ לנמלים באוקראינה, כדי לאפשר להן לנווט בבטחה בין המוקשים הימיים, בעוד רוסיה תסכים לנצור את האש באזור בשעה שהספינות ישוטו שם. טורקיה, כך לפי הדיפלומטים, תערוך בדיקות בסיוע של אנשי האו"ם בספינות הללו, כדי להפיג את חששותיה של רוסיה שהן יבריחו נשק.
10 צפייה בגלריה
מצרים מוכר לחם ב קהיר
מצרים מוכר לחם ב קהיר
מוכרים לחם בקהיר. מי שנפגעות מהמשבר הן בעיקר מדינות באפריקה ובמזרח התיכון
(צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה זלנסקי אמר בחודש שעבר שמתחילת המלחמה הצטברו במחסנים האוקראיניים כ-22 מיליון טונות של תבואה. מי שנפגעות במיוחד מכך שהתבואה אינה מיוצאת הן מדינות במזרח התיכון ובאפריקה. השיחות מתנהלות כעת בדחיפות מסוימת: החקלאים באוקראינה החלו כבר בעונת קציר החיטה, וישנו חשש שלא יהיה להם די מקום לאחסן את החיטה החדשה בשל העובדה שהמחסנים עדיין מלאים בחיטה הישנה.
בהתפתחות דיפלומטית נוספת שעשויה אולי לתרום גם היא להפחתת המתיחות בין המערב לרוסיה, אמש הודיעה ליטא כי בהתאם להמלצת הנציבות של האיחוד האירופי היא תחדש מעתה את העברתן ברכבות של סחורות מרוסיה לקלינינגרד, מובלעת רוסית השוכנת לחופי הים הבלטי בין ליטא לפולין – שתי מדינות שחברות באיחוד האירופי ובנאט"ו.
10 צפייה בגלריה
משאיות בגבול ליטא ו קלינינגרד מובלעת של רוסיה
משאיות בגבול ליטא ו קלינינגרד מובלעת של רוסיה
משאיות בגבול ליטא וקלינינגרד. החרם על המובלעת של רוסיה יוסר
(צילום: AP)
ליטא, נזכיר, עוררה את חמתה של מוסקבה כשהודיעה בחודש שעבר שלא תאפשר לסחורות רוסיות – שנתונות לסנקציות של האיחוד האירופי – לעבור בשטחה בדרך לקלינינגרד או ממנה. הקרמלין דרש מליטא לבטל את ההחלטה, ואיים שעבור אזרחי ליטא ההשלכות למהלך יהיו "חמורות".
באזור חששו שהמתיחות תגרום לעימות בין רוסיה לנאט"ו, אך מוקדם יותר אתמול הודיעה הנציבות האירופית כי הסנקציות על רוסיה לא אמורות למנוע העברה של סחורות למובלעת שלה – כל עוד הזרמת הסחורות הללו תיעשה בהיקף זהה לזה של שנים עברו. זמן קצר לאחר ההמלצה הזו הודיעה ליטא כי תפעל על פיה. היא תמשיך להטיל חרם על העברת ציוד צבאי או סחורות דו-שימושיות, כאלו שיכולות לשמש גם למטרות אזרחיות וגם למטרות צבאיות.