בולט בהיעדרו: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מודר היום (ראשון) שוב מדיון ביטחוני רגיש, הפעם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - שכינס את בכירי מערכת הביטחון, בהם שר הביטחון יואב גלנט, איתו התעמת יו"ר עוצמה יהודית לא אחת בדיונים שכאלה. בסביבת נתניהו תירצו את סיבת אי-הזמנת השר בין היתר בטענה ש"הוא פוגע בנסיעות רה"מ לחו"ל". אך כאמור, זו ממש אינה הפעם הראשונה שבה בן גביר לא מוזמן לדיונים, חרף תפקידו הרלוונטי למדי.
בלשכת ראש הממשלה אמרו הערב כי הדיון הבוקר עסק "בזירות השונות סביב ישראל. הדיון התמקד באיראן וכלל לא עסק בסוגיות ביטחון פנים". עוד נאמר כי " כל ניסיון לסכסך בין ראש הממשלה לשר ולייחסו כביכול לגורמים מטעם ראש הממשלה, הוא שקרי - ונעשה בכוונת מכוון. ראש הממשלה והשר בן גביר ימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה מלא לטובת כל אזרחי ישראל".
לא מדובר בתופעה של "התקופה האחרונה", שעשויה אולי להעיד על משבר רגעי בלבד בין הצדדים, אלא בנוהל של ממש שמעיד על חוסר אמון של ממש בין ראש הממשלה לשר הבכיר בממשלתו, שכאמור לא הוזמן - ובילה במקביל בכלל בכינרת. בן גביר הואשם לא אחת בהעלאת הצעות פופוליסטיות, והתעמת עם השר גלנט על רקע תגובת הצבא לטרור ביהודה ושומרון.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו כינס דיון ביטחוני, בן גביר שוב מודר
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ואיציק לוי מצוות חוף כינר בכנרת
איתמר בן גביר ואיציק לוי מצוות חוף כינר בכנרת
בולט בהיעדרו. בן גביר בכינרת, במקביל לדיון
5 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
מכת הפתיחה של "מגן וחץ". בן גביר מודר, מחשש שיפלוט מידע שיסכן את המבצע
(צילום: EPA)
כך למשל בן גביר מודר לגמרי מהחלטות שהתקבלו לפני מכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" מול הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה בחודש מאי האחרון. בימים שלפני היציאה למבצע הקבינט אפילו לא התכנס - וההחלטה לצאת לפעולה צבאית משמעותית יחסית התקבלה באישור היועמ"שית.
חברי הממשלה שתקפו את ראש הממשלה על התגובה הרפה לטענתם בסבב הקודם - הפעם מיהרו לברך, על אף שהמידע לא שותף עימם. "הגיע הזמן!", צייץ בן גביר - שמודר מכל מידע רגיש, מחשש שיפלוט מידע שיסכן את המבצע. מכת הפתיחה באותו מבצע, נזכיר, הגיעה לאחר שעוצמה יהודית החרימה הצבעות בכנסת וחבריה התעמתו פומבית עם הליכוד. חברי המפלגה מיהרו לקחת קרדיט על "הפסקת ההכלה".
קצת יותר מחודש עבר, ושוב בן גביר מודר מהערכות מצב רגע לפני מבצע צבאי נוסף - הפעם במחנה הפליטים ג'נין. ראש הממשלה נתניהו כינס בפיקוד המרכז דיון, אחרי הטבח ליד עלי שבו נרצחו ארבעה בני אדם, ובה עלתה האפשרות למבצע רחב בג'נין, גזרה שנחשבה לחמה מאוד באותם ימים. כשבועיים לאחר מכן אכן יצא צה"ל למבצע "בית וגן" במחנה הפליטים.

5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט פגישה עם שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס ב ברלין
שר הביטחון יואב גלנט פגישה עם שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס ב ברלין
בן גביר מרבה להתעמת עם גלנט בדיונים אליהם הוא מוזמן
(צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
בכירים בממשלה שיגרו אז מסר לבן גביר, שאמר עוד טרם הערכת המצב ש"הגיע הזמן למבצע נרחב" - ואף הפציר להפציץ בניינים ביהודה ושומרון. הבכירים הבהירו אז כי "הכול יהיה בזמן ובמקום ובעוצמה שנבחר. לא נפעל מהבטן. יש כאן שיקולים מדיניים בינלאומיים ויש גם משמעות לאלמנט ההפתעה".
גורם בסביבתו של ראש הממשלה הסביר היום את הסיבה למקרי העבר הללו. הוא טען כי בן גביר נוטה להעלות הצעות שמסבכות את ישראל בעולם. לדבריו, "הוא מגיע לישיבות וכל הזמן חותר לסיכולים ממוקדים, איסור על הכנסת פועלים מעזה וסגרים משונים על כל מיני כפרים וערים בגדה".
"הוא לא מבין שעם מדיניות כזו ראש הממשלה לא יכול לטוס לשום מקום - ובטח לא לזכות בקבלות פנים ברחבי העולם". גורם בליכוד הוסיף בפשטות כי "ישיבות ביטחוניות שבהן נוכח איתמר בן גביר נראות כמו משחק ילדים". גורמים בלשכת בן גביר הגיבו על מידורו ואמרו כי "השר ימשיך לומר את דעותיו ולחתור להגשמת המדיניות ימין מלא, גם אם לא יוזמן לישיבות כאלה ואחרות".
לדברי אותם גורמים, "עם כל ההערכה אל ראש הממשלה השר נבחר לשרת את העם בישראל - ורק לעם הוא מחויב. בכל ישיבה אליה יוזמן בן גביר הוא יאמר את דעתו, שלפיה חייבים לחזור לסיכולים הממוקדים, לעשות סגר בערים וכפרים ולעצור כניסת פועלים מעזה כמו גם להחמיר תנאי המחבלים בכלא. זה המנדט שעליו הממשלה הזאת נבחרה, ולפיכך השר ימשיך לפעול לשם כך".
5 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
גם בנושא החמרת תנאי האסירים הביטחוניים, עמדתו נדחתה
(צילום: גדי קבלו, שריה דיאמנט)
וזה לא רק המקרים שבהם בן גביר לא הוזמן. במקרים אחרים בן גביר הגיע לדיוני קבינט עם דרישות ברורות - שלבסוף לא התקבלו ואף נשללו על הסף. רק בחודש שעבר נתניהו "קיפל" את בן גביר, סביב דרישתו להטיל מגבלות מחמירות על האסירים הביטחוניים – דרישה שנדחתה "עד לדיון נוסף", שייערך רק אחרי החגים. בן גביר לא שתק - והטיח אז בנתניהו: "ראש הממשלה, מספיק עם התירוצים. אם אתה לא מתכוון ליישם את המדיניות שהבטחנו אז בוא תגיד את זה".
יממה לאחר מכן, במקביל לאירוע "גיבוש" של חברי הקואליציה, עוצמה יהודית הכריזה כי היא אינה מחויבת יותר למשמעת הקואליציונית. באירוע נתניהו ובן גביר בכל זאת השיקו כוסות והרימו "לחיים". כעת בעוצמה יהודית לא מצהירים שאכן לא יהיו מחויבים למשמעת הקואליציונית, וההחלטה תיבחן שוב בפתח כנס החורף של הכנסת בהמשך החודש.
פורסם לראשונה: 16:52, 01.10.23