5 צפייה בגלריה
נתניהו ומלוני
נתניהו ומלוני
נתניהו ומלוני
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ימריאו מחר (חמישי) לסוף שבוע ברומא, ששיאו יהיה בפגישה ביום שישי עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת המפלגה עם השורשים הפשיסטיים "האחים האיטלקים".
בדרכו לנמל התעופה בן גוריון יצטרך נתניהו לעקוף את המפגינים שמתכננים לשבש את הגעתו לטיסה במסגרת אירועי "יום ההתנגדות לדיקטטורה" במחאה על המהפכה המשפטית. בלשכת ראש הממשלה נערכים להביאו לשדה בכל דרך אפשרית, בין אם במסוק או בין אם דרך כבישים עוקפים. הלשכה לא מתכוונת להתקפל ולוותר למוחים, ולכן הנסיעה תתקיים בכל מקרה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לקראת המראה לביקור בצרפת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לקראת המראה לביקור בצרפת
בני הזוג נתניהו. יחמקו מהמפגינים וימריאו לסוף שבוע ברומא
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
מדוע נתניהו נוסע עכשיו לאיטליה? זאת למעשה הנסיעה השלישית של נתניהו לחו"ל מאז חזרתו ללשכת ראש הממשלה. בינואר טס נתניהו במסוק לפגישה בירדן עם המלך עבדאללה. הנסיעה השנייה הייתה בחודש שעבר לפריז, ובמהלכה נפגש ראש הממשלה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. הטיסה לרומא הופכת לסוף השבוע השני שנתניהו ורעייתו בוחרים לעשות במלון יוקרה בבירה אירופית, אף שלוח הפגישות של ראש הממשלה מרווח מאוד.
נתניהו צפוי לנחות ברומא בשעות אחר הצהריים. בערב הוא יבקר במוזיאון יהדות רומא וייפגש עם הנהגת הקהילה היהודית. לאחר מכן יבקר בבית הכנסת הספרדי במוזיאון היהודי למפגש עם חברי הקהילה היהודית. בכך יסתיים לוח הזמנים ביום הביקור הראשון.
ביום שישי ייפגש נתניהו עם אנשי עסקים איטלקים במשרד הכלכלה ברומא. לאחר מכן יגיע למשרד ראש הממשלה האיטלקית וייפגש עם מלוני במסגרת ארוחת צהריים. לאחר הצהרות לתקשורת, יחזור נתניהו למלון והוא צפוי לערוך תדרוך לכתבים לפני סיום יום הביקור השני. רק אחרי מוצאי שבת וארוחת ערב פרטית, ייצאו בני הזוג נתניהו לשדה התעופה ויחזרו לישראל ביום ראשון לפנות בוקר.
במהלך סוף השבוע יתארחו בני הזוג נתניהו בסוויטה הנשיאותית במלון היוקרה Parco dei Principi Grand ברומא. לפי אתר המלון, עלות סוויטה כזו יכולה לנוע בין 2,000 ל-3,000 אירו ללילה. בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו דיווחים שמשרדו של נתניהו שכר 60 חדרים במלון, בין היתר עבור אנשי הפמליה ומאבטחים.
5 צפייה בגלריה
אולגה דליה פדואה
אולגה דליה פדואה
"הנהגתו מסוכנת ביותר בעיניי בכל הנוגע לדמוקרטיה במדינת ישראל". אולגה דליה פדואה
(מתוך פייסבוק)
בתוך כך, מתורגמנית בשם אולגה דליה פדואה פרסמה היום פוסט שבו ציינה כי סירבה לתרגם את נאומו של נתניהו בביקורו בבית הכנסת ברומא. "לא זו בלבד שאינני שותפה לדעותיו הפוליטיות של נתניהו אלא שהנהגתו מסוכנת ביותר בעיניי בכל הנוגע לדמוקרטיה במדינת ישראל", כתבה פדואה. "יתרה מזו: אם אסכים לשתף פעולה בתרגום דבריו, ילדיי לא יסלחו לי".
פדואה כתבה עוד בפוסט: "ניסיתי לשכנע אותם שמדובר בעניין של עבודה בלבד, ושאם אסרב, המחווה שלי לא תשנה כמעט כלום - אבל הם לא היו מוכנים לקבל שום הסבר. הם הדהימו אותי: בדרך כלל נדמה שיש להם תקוות מועטות מעתיד המין האנושי בתקופה בעייתית וסוערת כמו זו, והם תמיד מעודדים אותי לקבל על עצמי עבודות חדשות. אבל במקרה זה הם היו נחושים: לא משתפים פעולה עם מי שמקדם עקרונות פשיסטיים ומדכאי חופש, פשוט לא עושים את זה. החלטתי להקשיב להם". ההפגנות נגד המהפכה המשפטית צפויות ללוות את נתניהו גם ברומא. ישראלים שמתגוררים בבירה מתכננים להפגין נגדו במהלך הפגישות.

ממשלה נוחה לישראל

לא בכדי בחר נתניהו לקיים את הביקור המדיני המשמעותי השני שלו בחו"ל דווקא ברומא כאורחה של מקבילתו מלוני. מדובר בממשלת ימין "על מלא-מלא" שמורכבת משלוש מפלגות ימין: האחים האיטלקים, פורצה איטליה וליגה. מדובר בממשלה מאוד נוחה לישראל. לשגרירות ישראל ברומא היו יחסים טובים עם כל השחקנים המרכזיים והמעגלים שמקיפים אותם עוד בתקופת היותם באופוזיציה. בכירים בישראל אומרים: "בסך הכול זה הזמן הנכון להיות ברומא ולהדק את היחסים איתה".
מיד עם חזרת נתניהו לארץ, ינחת בישראל שר החוץ וסגן ראש ממשלה איטליה אנטוניו טיאני, לשעבר בכיר באיחוד האירופי ומי שנחשב לידיד גדול של ישראל. הוא יבקר גם ברשות הפלסטינית.
מאז מינויה של ממשלת הימין יש כבר אינדיקציות ראשונות לשינוי לטובה בדפוסי ההצבעה של ארץ המגף באו"ם. איטליה הצביעה פעמיים נגד ההחלטה להעביר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לבית הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם. משרד החוץ האיטלקי דווקא חשב שהימנעות בהצבעות האלה שחשובות לישראל היא הדבר הנכון, אך בעקבות פנייה ישראלית טיאני הורה להצביע נגד - דבר שהתקבל בברכה בירושלים.
מצד שני, איטליה הצטרפה לשתי ההצהרות האחרונות - אחת בהובלת ארה"ב והשנייה של שש המדינות הגדולות באיחוד האירופי - נגד הבנייה בהתנחלויות והכשרת המאחזים ונגד אלימות המתנחלים. בשתי ההצהרות היה גינוי לטרור הפלסטיני נגד ישראל. בישראל לא אהבו את ההצטרפות האיטלקית והיו מעדיפים שרומא לא תהיה בין החותמות. ולכן מייחסים בירושלים חשיבות רבה לביקורו של נתניהו באיטליה.
5 צפייה בגלריה
אנטוניו טיאני. יגיע לישראל בשבוע הבא
אנטוניו טיאני. יגיע לישראל בשבוע הבא
אנטוניו טיאני. יגיע לישראל בשבוע הבא
(צילום: EPA)
השאיפה היא לתרגם את הידידות הפוליטית בין המדינות גם לרמה הדיפלומטית, כדי שיבינו את הציפיות של ישראל בעיקר מול הפלסטינים. האם ישראל מצפה שאיטליה שנשלטת על-ידי ממשלת ימין תתמוך נחרצות בישראל כמו הונגריה כולל וטו על החלטות גינוי נגד ישראל באיחוד האירופי? ציפייה יש וסביר להניח שנתניהו יעלה על זה. אך בישראל יש מי שמעריכים שאיטליה תהיה זהירה ולא תלך בדרכה של הונגריה. קודם כל, לאיטלקים יש אינטרס לקבל את ה-209 מיליארד אירו שהובטחו לה בנושא שיקום המדינה אחרי הקורונה. איטליה רואה את עצמה כאחת המדינות הגדולות והחשובות באירופה ולא תמהר להצטייר כאופוזיציה פנים-אירופית בכל מה שנוגע לישראל.
ההערכה בישראל שהשינוי הזה לא יבוא מיד ושמדובר בתהליך ארוך שצריך לדחוף אותו ולא לוותר. כך למשל עברה אוסטריה היפוך מוחלט ממדינה שנקטה קו ביקורתי כלפי לישראל לאחת הידידות הגדולה שלה באיחוד. בכיר בירושלים אומר שאפשר לצפות מהממשלה הנוכחית באיטליה להיות קצת יותר נחרצת בתמיכה בישראל ולא לבחור אוטומטית בהימנעות האירופית. בכל מקרה, לנתניהו יש ציפיות גבוהות מאוד ממלוני. אחד ההישגים המרכזיים בביקור יהיה אם ישכנע את מלוני לקיים בירושלים מפגש משותף של ממשלות ישראל ואיטליה - עשור בדיוק אחרי מפגש דומה ברומא.
גם הסוגיה האיראנית תעלה בשיחות. לאיטליה יש הרבה אינטרסים ברפובליקה האיסלאמית, בעיקר בתחום האנרגיה והיא ממשיכה לעשות עסקים באיראן. נתניהו צפוי לבקש מהאיטלקים קו יותר נוקשה מול איראן והצטרפות לסנקציות עליה.
5 צפייה בגלריה
מתיאו סלביני
מתיאו סלביני
מתאו סלביני. תמך בהעברת השגרירות לירושלים
(צילום: EPA)
נתניהו יעלה בשיחותיו את בקשתו שאיטליה תעביר את שגרירותה לירושלים. מתאו סלביני, מנהיג מפלגת ליגה ואחד משותפיה של מלוני, התבטא בעבר כשהיה שר הפנים שיש להעביר השגרירות לירושלים. מלוני עצמה התנערה משורשיה הפשיסטיים של מפלגתה ואמרה שחוקי הגזע של 1936 הם כתם שחור על איטליה. מלוני גם סיפרה שביקורה ביד ושם בישראל בשנת 2009 כשהייתה שרת הנוער חרוט בזיכרונה עד היום. עם כניסתה לתפקיד, הנחתה מלוני את כל שרי ממשלתה לבדוק איך ניתן להעמיק ולחזק את הקשרים עם ישראל.
אגב, בזמן ביקורו של טיאני בישראל יש ציפייה שתהיה חתימה על הסכם להכרה הדדית ברישיונות נהיגה. מדובר בבשורה גדולה לאלפי סטודנטים ישראלים שלומדים באיטליה ולא יכולים לנהוג בה ללא רישיון איטלקי. עם החתימה על ההסכם, יוכל כל ישראלי לנהוג באיטליה עם דרכונו הישראלי.