השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) מתנגדת לקריאות לחייב את הישראלים להתחסן, כשלדבריה עדיף להתמקד ב"הסברה רכה" בניסיון לשכנע את מאות אלפי הישראלים שמסרבים לקבל הזריקה לעשות כן. כהן, שהתארחה הבוקר (יום ד') באולפן ynet, הביעה מנגד עמדות מחמירות בהרבה בכל הנוגע למאמצים למנוע התפרצות של זן האומיקרון של נגיף הקורונה, ואמרה כי לדעתה יש לסגור לחלוטין את נמל התעופה בן גוריון לטיסות יוצאות ונכנסות, למעט מקרים חריגים.
בריאיון נשאלה השרה על עמדתה בנוגע לחובת החיסונים, על רקע האיומים שקיבל חבר הכנסת יובל שטייניץ (הליכוד), שבתחילת השבוע, גם כן בריאיון באולפן ynet, הביע תמיכה במהלך שכזה. כהן אמרה כי היא לא מסכימה עמו, ולדבריה אין מקום "להפעיל כוח" כדי לאלץ את סרבני החיסונים לקבל את החיסון לקורונה.
4 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן. "חובת חיסונים תשיג את ההפך מהמטרה"
(צילום: משה מזרחי )
"אני חושבת שאנחנו צריכים לעסוק בהסברה, אני חושבת שאנחנו צריכים לייצר תמריצים, אני לא חושבת שאנחנו צריכים לחייב", אמרה. "אני גם לא חושבת שצריך להטיל סנקציות כלכליות על אנשים שלא מתחסנים. למשל, בעיניי עדיין מאוד חשוב להמשיך לממן בדיקות לאנשים שבחרו שלא להתחסן, כי אני רוצה שאנשים יעשו את זה מתוך אמונה ומתוך הבנה שזה חשוב להם ולמשפחה שלהם – ולא מתוך כורח כלכלי".
בהתייחסות לחובות החיסונים שהטילו כמה מדינות באירופה על תושביהן, בניסיון לבלום את גל התחלואה הקשה שמשתולל ביבשת, אמרה כהן כי היא מבינה את ההיגיון שבמהלכים הללו, אך לדבריה יש לעשות זאת בשכנוע, ושימוש בכוח, כלשונה, ישיג את ההפך המוחלט.
כשנשאלה על אותם מאות אלפים שמסרבים באופן עקרוני להתחסן, השיבה כהן כי האתגר של הממשלה אף גדול יותר, כי בפועל ישנם כעת כשלושה מיליון ישראלים שזכאים לחיסון וטרם קיבלו אותו: אותם מאות אלפי סרבנים, לצד כמיליון ישראלים שקיבלו שתי מנות אך לא את מנת הדחף ("בוסטר"), כמיליון ילדים שכעת זכאים לחיסון, ועוד כ-300 אלף מחלימים מהנגיף שלא קיבלו חיסון.
4 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
מחסנים ילדים במתחם של כללית בירושלים. "זה שכפ"ץ בשבילם - ובשביל סבא וסבתא"
(צילום: EPA)
"בואו נתעסק לפחות בשלושה מיליון האלה, ונעשה מה שאפשר כדי לצמצם את הגרעין הזה ככל הניתן", אמרה. "אני רוצה אולי לנצל את הבמה הזו להסביר למה חשוב ללכת לחסן את הילדים. מה היו השיקולים שלי כאמא, אז קודם כל חשוב שהציבור יידע – אמנם זו לא תופעה מאוד רחבה, אבל היא קיימת: יש תחלואה קשה בקרב ילדים וגם יש תמותה. בעניין ההשפעות ארוכות הטווח, כל הורה צריך להבין שהסיכוי שתהיה השפעה ארוכת טווח מהחיסון היא אפסית בגלל הטכניקה של החיסון, לעומת זאת למחלה יש, אנחנו יודעים שיש סיכונים ארוכי טווח".
השרה נשאלה בהמשך הריאיון על ההגבלות החדשות שהטילה הממשלה בניסיון לבלום התפשטות של זן האומיקרון – ועל העובדה שלמרות חובת הבידוד שהוטלה על השבים מחו"ל, כולל מחוסנים, בנתב"ג ממשיכים להשתרך תורים ארוכים יחסית. "אני לא הייתי טסה לחו"ל. אני גם הייתי ממליצה לממשלה לבקש מישראלים שלא לטוס לחו"ל. זו לא החלטה שהתקבלה, דעתי היא דעת מיעוט", השיבה כהן, שלא חברה בקבינט הקורונה.
-מה זה "לבקש"? מה זה אומר? "תראי, אני במגבלות הייתי אומרת לא רק שזרים לא נכנסים לכאן במשך שבועיים, גם הייתי אוסרת חופשות כרגע. כן. זה מציל חיים בעיניי".
-אז לסגור את נתב"ג? "אני הייתי בעד בתקופה הזו לסגור, פרט למקרים חיוניים. זו לא הייתה דעת הרוב, מדוע? האסטרטגיה של הממשלה היא בסוף לאפשר חיים פה בתוך מדינת ישראל. כשאני אומרת 'הכי חשוב לי זה החינוך של הילדים', תזכרו את זה שאולי בסוף, כשיש חופשות, אנחנו מנגד מסתכנים בכך שעסקים ייסגרו ונגיע עוד פעם לסגר ובתי ספר ייסגרו, ולי זה יותר חשוב בסדר העדיפויות. אז אם אנחנו רוצים את הפעילות בתוך הארץ תקינה, אני מוכנה במחיר לשמור על הכניסה והיציאה מהארץ".
4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג, השבוע. "לנקוט במהלכים דרסטיים כבר בהתחלה, לא לחכות"
(צילום: רויטרס)
כהן הוספה כי היא מבינה את אלו אשר טוענים שאין מקום "להיכנס להיסטריה" – כמו שאמר בימים האחרונים שוב ושוב שר הבריאות ניצן הורוביץ – אך לדבריה מהאירועים השונים לאורך המגפה בשנתיים האחרונות, המסקנה העולה היא שכדי "להיות אפקטיביים" כלשונה, יש לנקוט כבר בתחילתו של משבר שצץ ב"מהלכים דרסטיים". לדבריה, "אם לא נעשה את זה, אם נחכה ונמתין עד שנקבל אינפורמציה מלאה ונראה אם התחלואה באמת עולה, זה עלול להיות מאוחר מדי ואנחנו נפסיד במאבק הזה".
כהן הוסיפה כי היא באופן אישי מנהלת כעת את חייה בצורה זהירה ו"שמרנית יותר", בעקבות הזן החדש. "הילדים שלי גם השנה לא יהיו בפסטיגל", אמרה. היא קראה להורים לחסן את ילדיהם כדי להגן עליהם מפני אותן תופעות לוואי שחווים לעתים מי שמחלימים מהנגיף: "על הילדים שלי אני לא לקחתי את הריזיקה. ואגב, תדעו לכם, הילדים שלי נפגשים פעמיים בשבוע עם סבא וסבתא, החיסון שלהם הוא כמו שכפ"ץ. אם הילדים יידבקו זה בסוף יכול לחדור גם את החיסון ולפגוע בהגנה של סבא וסבתא".

"פוטנציאל אדיר" של עובדים מבוגרים

בריאיו נשאלה כהן גם על החשיפה הבוקר ב-ynet על כוונתו של השר הורוביץ לערוך רפורמה בכל הנוגע לוועדות המאשרות הפלות, על מנת למנוע עוגמת נפש מנשים שנדרשות לענות על שאלות פולשניות. "שמעתי סיפורים ברמה האישית מחברות שבאמת אינם לגיטימיים. אני לא מכירה את הסעיפים והשינויים הנדרשים באיזונים הנכונים, אבל העיקרון שצריך להנחות את כולנו זה החופש לבחור, חייה ותן לחיות", אמרה כהן.
4 צפייה בגלריה
קירל בפסטיגל
קירל בפסטיגל
נועה קירל בפסטיגל. השרה כהן לא תקח את ילדיה לשם, גם השנה
(צילום: באדיבות סולן הפקות)
השרה לשוויון חברתי התייחסה גם ליוזמה של משרדה לעידוד תעסוקה בקרב מבוגרים, ואמרה כי ישנו "פוטנציאל אדיר" של יותר מ-200 אלף מבוגרים שכבר חצו את גיל הפרישה ורוצים לעבוד: "אנחנו פשוט מגרשים אותם הביתה, לחיות בעוני, בבדידות והקורונה מאוד מאוד החמירה את זה. שני שליש מהמבוגרים שעבדו לפני הקורונה לא הצליחו לחזור באותה קיבולת אחרי המשבר. לכן התקשרנו עם חברות השמה, ואנחנו כמשרד ממשלתי משלמים להן על כל אדם מבוגר שהן מצליחות למצוא לו מקום עבודה, לפחות לחצי שנה. ניתן לפנות אלינו וזה כמובן ללא עלות, לקבל גם ליווי, גם עזרה במציאת מקום, הכשרה. המוקד שלנו 8840* זמין לפניות שלכם".