ההפגנות נגד המהפכה המשפטית נמשכו אמש (שבת) זו השבת ה-17 ברצף, עם בימות נואמים ברחבי הארץ. למוקד המרכזי של ההפגנות בצומת קפלן בתל אביב הגיע לנאום בין היתר עו"ד עמית בכר - ממלא מקום ראש לשכת עורכי הדין, שמתמודד על התפקיד בבחירות שיערכו בחודש יוני. בכר התייחס לתיעוד מהפגנת הענק בעד המהפכה המשפטית בחמישי, שבו נראו מפגינים דורכים על כרזה ועליה תמונות שופטי בג"ץ והיועמ"שית, ואמר כי "במקום שבו דורכים על תמונות של שופטי בג"ץ, בקרוב גם ידרשו לתלות אותם".
בכר המשיך באזהרות, ואמר כי "במקום שבו הביטוי 'דיקטטורת בג"ץ' הפך לשגור ויומיומי, בקרוב גם יעלו על בג"ץ עם פלוגות של טנקים". לדבריו, "אנחנו כאן כדי להגן. אנחנו כאן כדי לוודא שזה לא יקרה".
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
"בקרוב גם יעלו על בג"ץ עם פלוגות של טנקים". בכר נואם בהפגנה
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
דורכים על תמונת שופטי בג"ץ והיועמ"שית. הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים, בחמישי
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
"אנחנו כאן כדי להגן". ההפגנה בקפלן
(צילום: רויטרס)
ראש לשכת עורכי הדין התייחס לדברים של בכירים בקואליציה נגד בית המשפט העליון, בהם שר המשפטים יריב לוין שטען בהפגנה בחמישי כי "בג"ץ מגן על שכני מחבלים, לא על חיילי צה"ל". לדברי בכר, "כראש לשכת עורכי הדין בישראל, אני נחרד ומתבייש. בג"ץ הוא מגן הדמוקרטיה והמגן של חיילי, קציני וטייסי צה"ל. מי שפוגע בבג"ץ ומחליש את עצמאותו, מי שפוגע במעמדו של בית המשפט העליון בארץ ובעולם –  מסכן את צה"ל, את הדמוקרטיה הישראלית וכל אחת ואחד מאזרחי ישראל".
בכר התחייב כי "לשכת עורכי הדין בראשותי לא תאפשר לזה לקרות. אנחנו נגן ונעמוד כחומה אנושית בצורה כנגד ההסתה, וכנגד הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט".
5 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
"מי שפוגע במעמדו של בית המשפט העליון בארץ ובעולם –  מסכן את צה"ל ואת הדמוקרטיה הישראלית". לוין בהפגנה בחמישי
(צילום: EPA )

בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שייערכו ב-20 ביוני בעקבות התפטרותו של יו"ר הלשכה הקודם אבי חימי בשל טענות כלפיו להטרדה מינית, מתמודדים לצד בכר גם ח"כ לשעבר רויטל סויד ויו"ר הלשכה לשעבר - אפי נוה שהתפטר מתפקידו תחת עננה פלילית כבדה.
הבחירות יתקיימו על רקע המהפכה המשפטית שאמנם טרם יצאה אל הפועל ולא ברור באיזו מתכונת תקודם בסופו של דבר. עד כה הודיעה הקואליציה שמטרתה לערוך שינויים משמעותיים בוועדה לבחירת שופטים. בין היתר הצהירו בקואליציה שבכוונתם להוציא את שני נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים, ובכך לשלול את יכולתם להשפיע על בחירת שופטים, דבר שיפגע ביכולת ההשפעה של הלשכה.
5 צפייה בגלריה
אפי נוה
אפי נוה
"מצד אחד הממשלה מנסה לשנות את הרכב הוועדה, ומצד שני היא מנסה להציב ראש לשכה מטעמה". אפי נוה
(צילום: אבי מועלם)
נוה נחשב לאדם שיש לו ביקורת חריפה כלפי מערכת אכיפת החוק בשל התיקים שנפתחו לו. ההערכה היא כי אם לא תעבור החקיקה בוועדה לבחירת שופטים, ונוה ייבחר, הוא יוכל לעבוד בקלות עם הקואליציה ושר המשפטים. ‏בין היתר, הוא יוכל לחבור לנציגי הקואליציה כפי שעשה בעבר בתקופת שרת המשפטים שקד - ויחד יוכלו לגבש רוב נגד השופטים בוועדה וכך לבחור שופטים כפי שרוצה הקאוליציה גם במתכונת הזו של הוועדה.
בכר התייחס אמש בנאומו לאפשרות הזו, ואמר כי "מצד אחד הממשלה מנסה להעביר חקיקה שתשנה את הרכב הוועדה, ומצד שני היא מנסה להציב ראש לשכה מטעמה ודרכו לשלוח שני נציגים משלה לוועדה". לדבריו, "אנחנו כאן כדי להגן שזה לא יקרה. לשכת עורכי הדין בראשותי לעולם לא תאפשר בחירת שופטים פוליטית ולא מקצועית. זוהי גולת הכותרת של המאבק שלנו".
פורסם לראשונה: 21:31, 29.04.23