1 צפייה בגלריה
מיאנמר אאונג סן סו צ'י בית דין האג טבח רוהינגה
מיאנמר אאונג סן סו צ'י בית דין האג טבח רוהינגה
קורבנות טבח הרוהינגה במיאנמר. גם שם שרפו תינוקות
(צילום: AFP)
החלטה אומללה של האו"ם מיום שישי שעבר קראה להפסקת התקיפות הישראליות בעזה וסירבה לנקוב בשם "חמאס", כל שכן לגנות את מעשיו. וזה מחייב אותנו להוסיף עוד קונספציה כושלת לערמה המצטברת מאז 7 באוקטובר, והפעם בתחום מדיניות חוץ.
אין כמו שעת משבר כדי לגלות מי החברים האמיתיים שלך ומי עוזב אותך בשעתך הקשה. מי היו המדינות שתמכו - או הסכימו באמצעות הימנעות - בהחלטה שעל פי השגריר גלעד ארדן גרמה לאו"ם לאבד סופית כל רלוונטיות או לגיטימציה? כמובן, מדינות אירופה ומדינות ערביות שאין לנו כל ציפייה מהן. אלא שאליהן הצטרפו משטרים רבים באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה, שבשנים האחרונות דווקא השקענו בפיתוח היחסים החבריים איתם על ידי מכירת נשק ישראלי משובח ותוך העלמת עין מהפרות חמורות של זכויות אדם שהם מבצעים. איזו כפיות טובה מצידם.
למשל מקסיקו. היא תמכה בהחלטה שבפועל טייחה את חטיפתם של אזרחים ישראלים חפים מפשע על ידי חמאס, וזאת אף שמכרנו לה תוכנות רוגלה שעזרו לה לטייח את פרשת החטיפה של 43 סטודנטים. גם מיאנמר תמכה בהחלטה הזאת, שלא גינתה את מעשי הזוועה של חמאס, בהם שריפת תינוקות חיים. אכן, אותה מיאנמר שישראל הייתה אחת משבע מדינות העולם שעמדו לצידה והמשיכו למכור לה נשק גם כשביצעה רצח עם ברוהינגה, כולל שריפת תינוקות חיים.
אזרבייג'ן היא אמנם מדינה עם רוב מוסלמי, אבל בכל זאת, היינו מצפים לקצת יותר תמיכה ממי שכ-70% מייבוא הנשק שלה בשנים האחרונות מגיע מישראל, מה שעזר לה להכריע את הקרב על נגורנו-קראבך, ולגרום לטיהור אתני של כל השטח מהקהילה הארמנית שמתגוררת בו אלפי שנים. כנראה שהמקסימום שאנחנו יכולים לקוות לו מהחברות הללו זה שיעמדו מנגד בשתיקה והימנעות שחסרות כל משמעות מעשית, כפי שעשו בהצבעה הפיליפינים, דרום סודן וקמרון, כשרוב העולם שולל מישראל את הזכות להגן על עצמה.
לא באמת אמור להפתיע אותנו שדיקטטורות בלי שום מחויבות מוסרית, שה"ידידות" שלנו איתן מבוססת אך ורק על אינטרסים, ריאל-פוליטיק ובעיקר הרבה כסף, לא מתייצבות לצד המוסר והצדק כשאנחנו צריכים אותן, ובמקום זה מקבלות החלטות על בסיס אינטרסים, ריאל-פוליטיק וכסף. אם אנחנו הסכמנו להתעלם מהפשעים הנוראיים שהן עשו, בשם הצרכים שלנו, למה שהן לא יעשו אותו דבר ביחס לפשעים הנוראיים של חמאס כשזה תואם את הצרכים שלהן? גם לא אמור להפתיע אותנו שרוסיה וסין, מעצמות שאליהן מאוד השתדלנו לאחרונה להתקרב, לא נוקטות עמדה מוסרית כשאנחנו צריכים אותן.
הרב אבידן פרידמןאבידן פרידמן
מנגד ניצבת ארה"ב – בשום אופן לא טלית שכולה תכלת בכל הנוגע למכירת נשק - שמאז הטבח מבחינה בצורה חדה וברורה בין טוב לבין רע, ומבטיחה את הזכות ואת היכולת שלנו להגן על עצמנו. נכון, היא קצת מציקה עם כל מיני דרישות להקפדה דיני לחימה ומיגור אלימות של מתנחלים קיצונים כלפי פלסטינים, סטנדרטים שלא מדגדגים לשחקנים כמו רוסיה וסין, ולכן היה אפשר לשמוע חברי קואליציה מסבירים שאנחנו לא באמת צריכים אותה, ושאפשר להסתדר יופי בלעדיה, כנראה עם תמיכת החברים החדשים שרכשנו.
אבל אולי כדאי לנו לשקול ברצינות את הקונספציה שבמסגרתה אנחנו מוכרים ערכים ונשמה תמורת "חברות" עם משטרים אכזריים ורצחניים, ולשאול אם בשביל המדינה היהודית, הדבר הכי ריאלי לעשות זה דווקא להתעקש על המוסר, ולא רק כשזה משרת אותנו. בדיוק כמו שהיינו רוצים לצפות משאר אומות העולם.
  • אבידן פרידמן הוא המייסד והמנכ"ל של עמותת ינשו"ף, הפועלת להפסיק מכירת נשק ישראלי למשטרים רצחניים
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il