ביידן מאשר: נעניק לאוקראינה פצצות מצרר, ארגוני זכויות אדם תקפו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר אמש (יום ו') שממשלו החליט להעביר פצצות מצרר לאוקראינה. מדובר בנשק שמפזר המוני פצצות קטנות על פני שטח נרחב ומעורר התנגדות רבה בעולם בשל הסכנה הנשקפת ממנו לאזרחים, ויותר מ-100 מדינות אסרו את השימוש בו. ביידן אמר בריאיון לרשת CNN שהייתה זו החלטה "קשה" עבורו וכי לקח לו "רגע כדי להשתכנע בכך" - אבל הבהיר שהנשק הזה דרוש "כיוון שהתחמושת של האוקראינים הולכת ואוזלת".
4 צפייה בגלריה
ולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
ולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
החלטה קשה. ביידן יעניק לאוקראינה פצצות מצרר
(צילום: AFP, AP)
גם יועצו לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, הבהיר שהאמריקנים דחו את העברת פצצות המצרר ככל שאפשר – אך נאלצו לעשות זאת מאחר שלאוקראינה הולכת ואוזלת התחמושת. הוא ציין כי פצצות המצרר שארה"ב תעביר לאוקראינים בטוחות הרבה יותר מאלה שבהן רוסיה משתמשת כבר עתה במלחמה. לדברי סאליבן שיעור הכישלון של הפצצות שיוענקו לאוקראינה נמוך במיוחד, פחות מ-2.5%, בעוד ששיעור הכישלון של הפצצות הרוסיות עומד על בין 30% ל-40%. פצצות שלא מופעלות מיד, יצוין, יכולות להישאר "רדומות" על הקרקע לאורך שנים, ולסכן בשל כך אזרחים - בדיוק כמו מוקשים. אחרי הודעת ארה"ב, ארגוני זכויות אדם גינו את הצעד וכינו אותו "טעות נוראית".

"לבנות מחדש את פתח": הקרב של אבו מאזן על ג'נין אחרי המבצע וגירוש סגנו

שלושה ימים מתום מבצע "בית וגן" בג'נין, הרשות הפלסטינית מתקשה להחזיר את הפופולריות שאיבדה, דבר שגם הביא לחוסר המשילות שלה בג'נין. גירוש סגן יו"ר הרשות מחמוד אל-עאלול, הביא את אבו מאזן, לדברי מקורות המעורים בפרטים לכנס באופן דחוף את הנהגת פתח - ולדרוש מראשי התנועה בג'נין "לבנות את עצמה מחדש", ואף "להגן על הרשות ועל המנהיגים בתנועה".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן. "לבנות מחדש את פתח בג'נין"
( צילום: EPA)
במקביל, אתמול בלילה יצאו לרחובות ג'נין חמושים רבים של גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של פתח. הם ירו באוויר, הסתובבו עם נשקים שלופים - ונשאו גם תמונות של יאסר ערפאת. בין התנועה הצבאית לבין זו האזרחית קיימות מחלוקות לא מעטות, כולל סביב השימוש בנשק בכל הנוגע למאבק בישראל. עם אנשי הזרוע בג'נין נמנים גם אנשי משפחת זביידי – של זכריא זביידי, ואנשי משפחת חאזם - שממנה יצא המחבל רעד חאזם שרצח שלושה בני אדם בפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. החמושים ניסו לשדר כי הם פועלים ללא קשר להתנהגות הרשות הפלסטינית, ושהם חלק מאנשי המחנה שלחמו במבצע.

דיווח ברוסיה: ישראל לא ביקשה עזרה בשחרור אליזבט שנחטפה בעיראק

ישראל לא ביקשה עזרה ממשרד החוץ הרוסי במאמצים להביא לשחרורה של החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב, שנחטפה בבגדד ומוחזקת בידי גדודי חיזבאללה העיראקיים. כך דיווח היום העיתון הרוסי "קומרסנט", שנחשב מהימן. צורקוב, נזכיר, מחזיקה גם באזרחות רוסית - אך לפי הדיווח, גם קרוביה לא יצרו קשר עם שגרירות רוסיה.
שגרירות רוסיה בישראל שומרת על שתיקה בעניינה של צורקוב ונמנעה מלפרסם כל תגובה. ייתכן שהסיבה שרוסיה לא מגלה עניין בסוגיה היא העובדה שצורקוב הגיעה לעיראק במסגרת עבודת דוקטורט עבור אוניברסיטה אמריקנית (פרינסטון), וגם בשל העובדה שהיא פעילת זכויות אדם שמתחה ביקורת גם על הנשיא ולדימיר פוטין על רקע המלחמה באוקראינה. במקביל, אתר "אל-מוניטור" טוען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב ישירות בניסיון להבטיח את שחרורה של צורקוב, באמצעות עזרתו של פוטין.

משט המחאה לפסל החירות בניו יורק


יותר מ-140 בני אדם הפליגו אתמול במשט מחאה לפסל החירות בניו יורק. לדברי הפעילים המשט אורגן במהירות ובאופן ספונטני, כהזדהות עם המוחים שיצאו בשבוע האחרון לרחובות בישראל, וכדי להפגין נגד המשך קידום המהפכה המשפטית. המחאה של הפעילים עוררה כעס מצד התיירים שהיו עמם על הסיפון, ובסופו של דבר סוכם עם הקפטן כי הם יניפו דגלים רק בזמן העצירות.

שניים עוכבו בחשד לתקיפת מפגינים מול בית ח"כ: "ניסו לדרוס אותנו"


כמה מפגינים הגיעו אתמול ליישוב עומר ומחו מול ביתו של ח"כ שלום דנינו מהליכוד. בשלב מסוים, כך לטענתם, הגיע רכב שניסה לדרוס אותם. "בזמן ההפגנה, למרות שהכביש לא היה חסום ופינינו את הכביש כשרכבים ביקשו לעבור, הנהג הגיע בנסיעה מהירה ולא הספקנו לזוז. הוא עצר ממש לפני שני ילדים", אמרה אחת המפגינות.
הנהג תועד יוצא מרכבו ותוקף באגרוף חלק מהמפגינים, בשלב מסוים יצא מהרכב גם צעיר, ככל הנראה ממשפחתו של הנהג, וניסה להכות את המפגינים גם הוא. המשטרה הודיעה בשעות הערב כי פתחה בחקירה וכי עיכבה שני חשודים בחשד לתקיפת מפגין.

רוכב אופניים חשמליים נהרג בתאונה בתל אביב

אזרח זר בן 30 שרכב על אופניים חשמליים בדרך בגין בתל אביב נהרג לפנות בוקר בתאונה. מחקירת המשטרה עלה חשד כי מדובר בתאונה עצמית, אך הנסיבות ממשיכות להיחקר.

ממשלת הולנד נפלה בגלל עימות על ילדי פליטים

4 צפייה בגלריה
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד מודיעה על התפרקות הקואליציה
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד מודיעה על התפרקות הקואליציה
ראש ממשלת הולנד מרק רוטה. הולכים שם לבחירות
(צילום: EPA/PHIL NIJHUIS)
הולנד הולכת לבחירות אחרי נפילת הקואליציה של ראש הממשלה השמרן מרק רוטה, ששואף לבלום את הזינוק במספר מבקשי המקלט שמגיעים למדינה. שתי שותפות קואליציוניות התנגדו ליוזמה שקידם, ואמש הודיע על התפטרות הממשלה: "יש לנו דעות שונות על הגירה, אי אפשר להתגבר על הפערים האלה", אמר.

שוטרים נהרגו במתקפה באיראן

ארבעה חמושים הסתערו היום עם רימונים על תחנת משטרה במחוז סיסטן-בלוצ'יסטן באיראן, שרוב תושביו מהמיעוט הסוני, הרגו שני שוטרים - וחוסלו. במקביל, בשיראז נתלו בפומבי שני אנשי דאעש שהיו מעורבים בפיגוע שבו נרצחו 13 מתפללים. ארגון הטרור הסוני ביצע את המתקפה בשיא "מחאת החיג'אב" בשנה שעברה.

דיווח: ה-FBI חוקר את השליח האמריקני לענייני איראן

לפי דיווח בתקשורת האמריקנית, הבולשת הפדרלית מעורבת בחקירה הנוגעת לרוברט מאלי, שליחו המיוחד של ביידן לענייני איראן שהושעה לאחרונה בגלל התנהלות הקשורה למידע מסווג. מעורבות ה-FBI עשויה להעיד על חשד לעבירה פלילית.

התחזית לשבוע הבא

4 צפייה בגלריה
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
רוחצים בכינרת, הבוקר
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
מחר ייתכן טפטוף בצפון ולאורך מישור החוף, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות. ביום שני מזג האוויר ימשיך ללא שינוי בטמפרטורות, ויהיה מעונן חלקית עד בהיר. בבוקר יש סיכוי לטפטוף או גשם מקומי קל, בעיקר בצפון ובחוף. בשלישי הטמפרטורות יעלו. בימים רביעי וחמישי יהיה חם מאוד, עם עומס חום כבד בכל הארץ.