האו"ם עדכן אחר הצהריים (שישי) כי לפחות 331 אזרחים נהרגו ו-675 נפצעו באוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר, בין ההרוגים לפחות 19 ילדים. בהודעת משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם צוין כי "המספר האמיתי כנראה גבוה בהרבה". על פי ההודעה, רוב הקורבנות נהרגו מהפגזות ארטילריה כבדה, ירי ממערכות שיגור רקטות רב-קניות מתנייעות (MLRS) וירי טילים בליסטיים.
בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם זימנה דיון חירום בעקבות הפגזת הכור הגרעיני בזפוריז'יה והכיבוש הרוסי שלו. שגרירות ארה"ב באוקראינה כינתה את המתקפה על הכור "פשע מלחמה", והוסיפה: "במהלך הזה הלך פוטין עם שלטון הטרור שלו צעד נוסף קדימה".
בינתיים הרוסים ממשיכים בריכוז המאמץ בדרום אוקראינה. לאחר כיבוש חרסון שלחוף הים השחור מסר ראש עיר הנמל הסמוכה מיקולאייב כי כוחות רוסיים נכנסו לראשונה גם אליה ומתנהלת לחימה באזורים שונים בעיר. אבל זמן קצר אחר כך אמרו האוקראינים כי בלמו את ההתקדמות הרוסית בעיר.
12 צפייה בגלריה
אוקראינים מחלצים חפצים מבית עולה באש באירפין, אוקראינה
אוקראינים מחלצים חפצים מבית עולה באש באירפין, אוקראינה
משפחה נמלטת מבית שהופגז בעיר אירפין הסמוכה לקייב
(צילום: Aris Messinis/AFP/Getty Images)
12 צפייה בגלריה
אישה עומדת מחוץ לבית בוער אחרי שהופצץ באירפין, אוקראינה
אישה עומדת מחוץ לבית בוער אחרי שהופצץ באירפין, אוקראינה
אישה מחוץ לבית שהופגז באירפין
(צילום: Aris Messinis/AFP/Getty Images)
12 צפייה בגלריה
הריסות במרחליבקה, אוקראינה
הריסות במרחליבקה, אוקראינה
שבעה הרוגים, בהם שני ילדים. ההרס בכפר מרחליבקה
(מתוך טוויטר)
12 צפייה בגלריה
הריסות במרחליבקה, אוקראינה
הריסות במרחליבקה, אוקראינה
הריסות בכפר מרחליבקה, אחרי ההפגזה
(מתוך טוויטר)
12 צפייה בגלריה
הריסות במרחליבקה, אוקראינה
הריסות במרחליבקה, אוקראינה
הכפר מרחליבקה
(מתוך טוויטר)
לפי דו"ח של המודיעין הבריטי, עיר הנמל החשובה מריופול נמצאת עדיין בשליטה אוקראינית, "אבל היא ככל הנראה מכותרת על ידי הכוחות הרוסיים". הם ציינו כי התשתית האזרחית בעיר נתונה להפצצות רוסיות בלתי פוסקות. ראש העיר מריופול ואדים בויצ'נקו אמר הערב כי "העיר תחת אש. אין לנו מים, חימום או חשמל, וגם המזון עומד להיגמר. אנחנו זקוקים לסיוע צבאי, משמידים אותנו".
הלחימה נמשכת גם בחרקוב שבמזרח אוקראינה, העיר השנייה בגודלה. בינתיים, מספר ההרוגים בהפצצות אתמול על העיר צ'רניהיב שבצפון אוקראינה עלה ל-47. בקייב עדיין חוששים משיירת הענק הרוסית, שנמצאת במרחק כ-30 ק"מ מהבירה. אחרי שלושה ימים שבהם דווח כי השיירה תקועה, בין היתר עקב בעיות לוגיסטיות, אתמול לא פורסמו צילומי לוויין חדשים עקב ענן שמכסה את האזור. גורם ביטחוני אמריקני אמר הערב ל-CNN כי הסיבה העיקרית לעיכוב השיירה הרוסית היא גשר הרוס בדרך לקייב.
בסוכנות הידיעות AFP פורסמו תמונות של משפחה נמלטת מבית בוער שהופגז בעיר אירפין הסמוכה לקייב. גם בכפר מרחליבקה המרוחק כ-10 קילומטרים מקייב הופגז בית, והמשטרה המקומית דיווחה על שבעה הרוגים - בהם שני ילדים.
בינתיים גם באודסה שלחוף הים השחור ממשיכים להיערך לאפשרות של מתקפה רוסית נרחבת, ואזרחים תועדו בצהריים מעבירים שקי חול באמצעות שרשרת אנושית ענקית. "נגן על העיר שלנו ועל המדינה שלנו, חד-משמעית", אמר אחד האנשים שהשתתף בהעברת שקי החול לכתב CNN.
12 צפייה בגלריה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
"נגן על העיר שלנו, חד-משמעית". ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
תושבי אוקראינה נערכים למתקפה נרחבת
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מריופול נזקים בעקבות  הפצצות הפגזות הרס הריסות משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מריופול נזקים בעקבות  הפצצות הפגזות הרס הריסות משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
בניין בעיר מריופול שנפגע בהפגזות
(צילום: AP )
מפה המלחמה על אוקראינה אוקראינה רוסיה מתקפה מלחמה ב אירופה קייב חרקוב לבוב דונבאס לוהנסק דונייצק מריופול אודסה
12 צפייה בגלריה
אנטוני בלינקן
אנטוני בלינקן
"פוטין מפר את החוק הבינלאומי בכל יום". בלינקן
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי "ארצות הברית מחויבת לעשות הכל כדי לעצור את המלחמה". לפני פגישה בבריסל עם שרי החוץ של האיחוד האירופי אמר בלינקן כי "אנחנו מתמודדים יחדיו עם הבחירה של הנשיא פוטין לצאת למלחמה ללא כל התגרות וללא הצדקה. זו מלחמה שיש לה השלכות מחרידות על אנשים אמיתיים, על אימהות, על אבות, על ילדים. אנחנו רואים את התמונות, זה חייב להיפסק. פוטין מפר את החוק הבינלאומי בכל יום".
הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל כינה את הפלישה לאוקראינה "המלחמה של פוטין": "הרוסים מפציצים ומפגיזים הכל. פוטין חייב לעצור את המלחמה", אמר לעיתונאים לפני הפגישה עם בלינקן ושאר שרי החוץ.
במקביל, קנצלר גרמניה אולף שולץ שוחח בטלפון עם ולדימיר פוטין וקרא לו "לעצור את כל הפעולות הצבאיות באופן מיידי". בשיחה שנמשכה כשעה ביקש שולץ מפוטין גם לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לאזורי הלחימה.
פוטין, מצדו, עדכן את שולץ כי במהלך סוף השבוע יתקיים סבב שיחות נוסף, שלישי במספר, בין נציגי רוסיה לאוקראינה. בסוכנות הידיעות הרוסית RIA דווח כי הקרמלין מסר כי "זה רעיון טוב" לקיים שיחות בין נציגי רוסיה לנציגי אוקראינה על אדמת טורקיה. בינתיים, בתוך רוסיה עצמה, הורה הקרמלין לחסום לאזרחיה את הגישה לפייסבוק.

"חיילים רוסים אונסים נשים בערים הכבושות"

מוקדם יותר טען שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כי חיילים רוסים מבצעים מעשי אונס בערים האוקראיניות, מבלי שסיפק ראיות לדבריו. "כשפצצות נופלות בערים שלך, כשחיילים אונסים נשים בערים הכבושות - ויש כמה מקרים כאלה לצערי שחיילים רוסים אנסו נשים בערים אוקראיניות - קשה כמובן לדבר על היעילות של החוק הבינלאומי", אמר באנגלית לנוכחים בכנס בלונדון. "אבל זה הכלי היחיד של הציביליזציה שעדיין אפשרי לנו על מנת להבטיח שבסופו של דבר כל אלו שהובילו למלחמה הזו יעמדו לדין".
12 צפייה בגלריה
תיעוד שפרסם נשיא אוקראינה זלנסקי מהאש בתחנת הכוח ז'פוריז'יה
תיעוד שפרסם נשיא אוקראינה זלנסקי מהאש בתחנת הכוח ז'פוריז'יה
תיעוד שפרסם נשיא אוקראינה זלנסקי מהאש בתחנת הכוח זפוריז'יה
12 צפייה בגלריה
רפאל מריאנו גרוסי
רפאל מריאנו גרוסי
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי מסביר על הנזק בכוח בזפוריז'יה
(צילום: Joe Klamar/AFP/Getty Images)
12 צפייה בגלריה
קייב שריפה בבניין בעקבות הפצצה הפגזה אש עשן נזקים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
קייב שריפה בבניין בעקבות הפצצה הפגזה אש עשן נזקים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
שריפה בבניין בקייב בעקבות הפגזה
(צילום: AP )
בינתיים, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מפציר במערב להכריז על מדינתו כעל אזור אסור לטיסה. אבל גם השריפה בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה לא צפויה בינתיים לשנות את הלך הרוח בארה"ב ובמדינות אירופה - שם מתנגדים לכך.
לאחר ההפגזות על תחנת הכוח אמר הנשיא זלנסקי: "זה היה יכול להיות 6 צ'רנובילים. הטנקים הרוסיים ידעו את מה להפגיז. זה טרור ברמה חסרת תקדים". הוא קרא להכרזה על אזור אסור לטיסה, ואמר כי אם המערב מתנגד לכך - עליו לפחות לספק לקייב מטוסי קרב. ראש הממשלה האוקראיני דניס שמיהל קרא למדינות המערב לפחות לסגור את השמיים מעל לתחנות הכוח. "ביטחון העולם כולו תלוי בכך", אמר.
שר התרבות האוקראיני אלכסנדר טקצ'נקו קרא אף הוא לסגירת שמי המדינה ואמר כי רוב "פשעי המלחמה" של פוטין, כהגדרתו, נעשים מהאוויר: "המטוסים והטילים של רוסיה משמידים במכוון את המרכזים ההיסטוריים בערים הגדולות. פוטין רוצה להחריב את המורשת האירופית ואת התרבות, למחוק אותה מעל פני האדמה. דיקטטור משוגע מאיים להחריב את קתדרלת סופיה הקדושה בקייב, שנבנתה במאה ה-11. מאות קורבנות תמימים, הרס הכנסיות, הקתדרלות והמוזיאונים - זה המחיר שהשמיים עדיין פתוחים".
ארצות הברית ונאט"ו דחו את הבקשות הקודמות של זלנסקי להכרזת אזור אסור לטיסה כפי שהיה במלחמת המפרץ הראשונה בעיראק ב-1991 (ונאכף אז על ידי האמריקנים וכוחות הקואליציה), בבוסניה בין 1993 ל-1995 ובלוב ב-2011 (נאכף על ידי נאט"ו בשני מקרים אלו).
אזור אסור לטיסה נועד למעשה למנוע כניסה למרחב אווירי לצורך מתקפות, טיסות מודיעין והעברת כוחות ונשק. הוא נאכף צבאית, ואם נאט"ו תחליט בסופו של דבר כן לעשות זאת היא תהיה האחראית לאכוף אותו. "זה ידרוש למעשה מהצבא האמריקני להפיל מטוסים רוסיים ועלול להוביל למלחמה ישירה מול רוסיה - ואנחנו רוצים להימנע מכך", הסבירה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי את ההתנגדות האמריקנית.
לאחר כיבוש תחנת הכוח זפוריז'יה דיווחו האוקראינים על שלושה הרוגים ושני פצועים. אבל משרד ההגנה הרוסי האשים דווקא "לאומנים" אוקראינים בהפגזה - וכינה זאת "פרובוקציה מפלצתית". באוקראינה אמנם דיווחו כי אין עלייה ברמות הקרינה, אבל ציינו כי עדיין קיים חשש לפליטות רדיואקטיביות שעלולות להוביל לאסון גרעיני "חמור אף יותר מבצ'רנוביל".

זפוריז'יה היא תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר מבין הארבע שבאוקראינה, כשיחד 15 הכורים בארבע התחנות הן מספקות חצי מהחשמל שצורכת המדינה. כל אחת משש יחידות הייצור בזפוריז'יה מספקת 950 מגוואט. היחידה הראשונה קושרה לרשת ב-1984 והאחרונה ב-1995. לפי מידע פנימי שהועבר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (בסבא"א) ונחשף ברויטרס, תחנת הכוח מממשת כעת רק חלק קטן מהתפוקה הפוטנציאלית שלה - וכעת רק כור אחד פעיל.
לפי המידע, ביחידה 1 יש "הפסקת חשמל", יחידות 2 ו-3 "נותקו מהרשת, והחל בהן תהליך קירור", יחידה 4 "מספרת 690 מגוואט", ויחידות 5 ו-6 "מקוררות". חשש מרכזי שהעלו האוקראינים הוא שהלחימה תוביל להפסקת החשמל לתחנת הכוח הגרעיני, והיא תיאלץ להשתמש בגנרטורים מדיזל הפחות מהימנים כדי לספק בחירום חשמל למערכות הקירור. כשל במערכות אלו עלול להוביל לאסון דוגמת זה שאירע בכור בפוקושימה שביפן, אז רעידת האדמה והצונאמי ב-2011 הובילו להרס מערכות הקריר וגרמו להתכה בשלושה כורים.
שירותי החירום של אוקראינה דיווחו הלילה כי האש בזפוריז'יה פרצה במבנה המשמש לאימונים ולהדרכה, הממוקם מחוץ לתחנת הכוח. גורם בלשכתו של זלנסקי אמר כי רמות הקרינה רגילות ושלל את הטענות שתועדה בהן עלייה. גם סבא"א קיבלה מידע מהרשויות באוקראינה לפיו ציוד חיוני לא נפגע ואין שינוי ברמות הקרינה. ראש הסוכנות רפאל גרוסי אמר כי פגז פגע בבניין בתוך המתחם התחנה הגרעינית, שאינו חלק מהכור עצמו. בתיעוד נראה הנזק לבניין.
לפי הודעת סבא"א, אוקראינה עדכנה את הסוכנות לפני פרוץ האש שטנקים רוסיים רבים לצד כוחות חיל רגלים פרצו למתחם הגרעיני שליד העיירה אנרגודר. האוקראינים אמרו כי העובדים עדיין ממשיכים לעבוד במתחם. עם זאת, אמרו כי אובדן דלק גרעיני מקורר עלול להוביל "לפליטות רדיואקטיביות משמעותיות" ובמקרה זה "זה יהיה אסון חמור יותר מצ'רנוביל ופוקושימה". בסבא"א אמרו כי כי זו הפעם הראשונה שפורצת מלחמה במדינה שבה יש תוכנית אנרגיה גרעינית כה גדולה ומבוססת. לתחנת הכוח חשיבות אסטרטגית גם לרוסיה – היא מרוחקת 200 ק"מ מחצי האי קרים, שאותו סיפחה רוסיה ב-2014.
פוטין הזהיר היום את שכנותיה של רוסיה "לא להסלים את המצב". בנאום במפגש ממשלתי אמר: "אין לנו כוונות רעות כלפי שכנותינו. אני מייעץ להן לא להסלים את המצב, לא להטיל הגבלות החדשות. אנחנו נמלא אחר ההתחייבויות שלנו".
בינתיים, רוסיה ממשיכה לדכא את המחאה בשטחה. רשויות האכיפה ביצעו חיפושים הבוקר במשרדים במוסקבה של ארגון זכויות אדם וכן במשרדי ארגון המסייע לפליטים ומהגרים. לצד זאת, הבית העליון בפרלמנט הרוסי אישר חוק המאפשר לכלוא את מי שמפיץ מידע "שקרי" על כוחות הצבא. הרוסים אף מנעו גישה לאתרים של רשתות זרות כ-BBC הבריטי ודויטשה וולה הגרמני, כשהם מתארים אותם כמפיצי "מידע כוזב".
פורסם לראשונה: 18:04, 04.03.22