בחודש החולף ספגה איראן מהלומה אחר מהלומה - החל מהמעצר שביצע המוסד על אדמתה ובמהלכו סיפק איש כוח קודס מנסור רסולי "מידע בעל ערך רב", דרך חיסול חסן סיאד חודאי בלב טהרן ומתקפת הכטב"מים על המתקן בפרצ'ין שבה נהרג מהנדס, ועד למותם של שני מדענים בנסיבות לא ברורות. האלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן, הסביר בריאיון לאולפן ynet אודות הטקטיקה שבה נוהגת ישראל בעניין החיסולים המסתוריים באיראן.
"אני לא חושב שיש שינוי באופן הפומביות מבחינת ישראל", אמר ידלין. "ישראל לא לקחה אחריות על אף אחד מחמשת מקרי המוות שהצטברו להם על ציר הזמן, ואני בכלל לא בטוח שגורם אחד אחראי לכל מקרי המוות. ראינו לדוגמה אחרי הפגיעה בחודאי, שהוא איש משמרות המהפכה מ-840, יחידה שאחראית לטרור בחו"ל, כי איש נוסף מהיחידה הזאת התאבד. הוא קפץ מהגג או נפל מהגג, ולהערכתי זו בכלל פעולה של האיראנים".

"האיראנים מרגישים מאוד חדורים ומאוד פגיעים, והם מנסים לסתום את החורים המודיעיניים. יכול להיות שהם טיפלו במישהו שנראה להם מקור לאיזשהו ארגון ביון חיצוני", המשיך ידלין. "אני חושב שישראל שומרת על עמימות, והעמימות הזאת היא מאוד חשובה, כי מה שיכול לקרות אם אם ישראל תיקח אחריות זה שהמוטיבציה של האיראנים לנקמה תגדל והם ינסו להרתיע את ישראל מפעולות נוספות, מה שיכול להוביל גם לאירועים נגד ישראלים בעולם. ראינו את אזהרת המסע בטורקיה, וזה יכול להוביל להסלמה שאף אחד לא מעוניין בה".
ידלין הזהיר שאיראן יכולה לפעול נגד ישראל, גם אם היא לא תיקח אחריות על חיסולים. "איראן יכולה לפעול והיא מאוד רוצה לפעול בצורה סימטרית נגד מדענים ישראלים, נגד אנשי צבא ישראלים ונגד דיפלומטים, שזו מטרה קלה יחסית כי הם נמצאים כל הזמן באותו מקום, בו בזמן שמדענים ואנשי צבא יוצאים מעט מישראל", הוא הסביר. "אבל במצב הנוכחי, כשאיראן בראייתה ספגה הרבה מאוד פגיעות שמקורן כנראה בישראל, יכול להיות שהאיראנים יעברו לאותו טרור שהם עשו בעבר נגד כל ישראלי או כל יהודי בעולם.
1 צפייה בגלריה
המתקן בפרצ'ין
המתקן בפרצ'ין
המתקן בפרצ'ין
(צילום: Google Earth, GeoEye)
"אנחנו זוכרים את האוטובוס בבולגריה ואנחנו זוכרים את השגרירות ואת הבניין של הקהילה היהודית בארגנטינה, בשנות ה-90. אלו פעולות טרור שהיו מכוונות נגד כל אזרח ישראלי או כל אדם יהודי. אנחנו אבל צריך לזכור שהעולם אחרי אסון התאומים ב-2001 הוא לא כל כך פשוט כמו שהוא היה בשנות ה-90 - המשטרות ומנגנוני הביטחון מאוד מאוד מחודדים. ראינו את זה בטורקיה וראינו את זה בהודו, כשהניסיונות האיראניים נכשלו. אנחנו צריכים להבין שהאיראנים גם לא רוצים לשלם את המחיר הדיפלומטי שקשור בפעולה במדינה אחרת ולכן הם מנסים לעשות את זה דרך שליחים, דרך פרוקסי. גם זה מסבך את הפעולה. אני חושב שישראלים צריכים להיות מאוד ערניים בימים אלו לאזהרות מסע".
לדברי ידלין, הישראלים לא לוקחים מספיק ברצינות את אזהרת המסע לטורקיה. "אני חושב שהם לא לוקחים את זה מספיק ברצינות. אני נותן הרבה מאוד הערכה לאיכות המודיעין הישראלי, ואם אזהרת המסע מבוססת על מודיעין שישראל אספה באיראן על פעולות של אותה יחידה, 840, הייתי מאוד נזהר מלצאת לטורקיה, כי האיראנים מאוד נחושים לנסות לנקום ולהרתיע את ישראל.