שר הביטחון בני גנץ מבהיר בריאיון לאולפן ynet כי הורה לצה"ל להיערך לאפשרות של אירוע שיוביל להסלמה, ומביע חשש מכך שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' קיבל לידיו - או לידי חבר מפלגתו - תפקיד של שר במשרד הביטחון. "בעיניי מסתמנת בעיה", אמר גנץ. "כל התקופה שאנחנו הולכים אליה היא לכשעצמה רגישה, אנחנו רואים את אירועי הטרור כל לילה, ממשיכים במעצרים ובפעילות יזומה ביו"ש. ראינו רקטה מעזה, היינו עם התרעות ולזה צריך לצרף את האפשרות של התחממות בשטחים כתוצאה מסוגה של הממשלה".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"התקופה הקרובה - רגישה". בני גנץ
(צילום:יריב כץ)
אתה רואה הסלמה עכשיו? "הנחיתי את הצבא להיות מוכן לאפשרות שיקרה אירוע שיוביל בסופו של דבר להסלמה כזו או אחרת בתוך איו"ש ויכולה להתחבר לעזה. הדבר הזה יכול ועלול לקרות. בתוך המצב המורכב הזה צריך להוסיף את האתגר האיראני שיילך ויתגבר לדעתי בשנה-שנתיים הקרובות. ובמקום שתהיה אחדות פיקוד מסודרת, שלמה - לוקחים את אלו שנלחמים בטרור ושומרים על החוק ביו"ש ומפרקים אותם. בונים פה משרד בתוך משרד עם סמכויות משלו, עם ייעוץ משפטי משלו, עם כוחות משלו".
אתה מדבר על בצלאל סמוטריץ' או על איתמר בן גביר? "שניהם בעצם, כי מה יקרה? המנהל האזרחי יוכפף לסמוטריץ', המג"ב שמתעסק באכיפה של העניין הזה יוכפף בכלל למשטרת ישראל, למה שנקרא המשרד לביטחון לאומי".
4 צפייה בגלריה
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
"נתניהו יתעורר להרבה מאוד צרות". ראש הממשלה המיועד, סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי, הדר יואביאן)
סמוטריץ' כשר בתוך משרד הביטחון - זה דבר נפיץ? "כן. אני חושב שהוא ייכנס לשם ברגל גסה. אני חושב שנתניהו מאמין שהוא יוכל לשלוט בזה, אני חושב שהוא טועה, וזה חבל מאוד".
במקומו של שר הביטחון המיועד גלנט היית לא רק מקים קול צעקה אלא מוותר על התפקיד? "אני לא יודע להציע למי שמחליף אותי, ואני לא יודע אם זה יהיה גלנט או מישהו אחר. שיעשה את שיקוליו. אני במקום נתניהו הייתי נוהג באחריות, ולא נותן לעניין הזה לקרות. הרי ברור שהציבור אמר את דברו ואני מקבל את זה, 64 מנדטים לגוש הימין בראשות נתניהו. לאנשים האלה אין לאן ללכת. מה פתאום הוא מוותר לסמוטריץ' ככה? בחוסר אחריות ובמידה מסוימת של סחטנות הוא מוותר על הדברים הכי גדולים. אני חושב שזה קשור להסדרה המשפטית של נתניהו".
אתה שומע חשש בתוך הצבא? הרמטכ"ל אמר לך משהו שהוא מתנגד למהלך הזה? "בוא לא נתבלבל. הצבא שלנו הוא צבא ממלכתי, צה"ל כפוף לשר הביטחון ונתון למרותה של ממשלת ישראל, והרמטכ"ל מכבד את החוק. אם הוא יצביע אני מניח על הסיכונים הכרוכים בעניין הזה, הרי בסופו של דבר יש פה סיכונים בהפעלת הכוח, אי אפשר להכפיף יחידה צבאית לגוף שהוא לא צבאי, יהיו לזה השלכות אזוריות, עלולות להיות לזה השלכות בינלאומיות. יש לנו צבא מצוין ושדרת פיקוד מצוינת, הם כפופים לממשלת ישראל ומספיק אמיצים להגיד לראש הממשלה את מה שהם חושבים על הצעדים שקורים והמשמעות הביטחונית הנגזרת מזה. אני מתכוון להציף זאת בפני ראש הממשלה הנבחר, שיידע ללא צל של ספק מה הולך לקרות כתוצאה מהעניין הזה. זה אירוע חמור מאוד שיפגע בביטחון הצבא".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"בפועל הולכים להיות שני שרי ביטחון". יואב גלנט, שר הביטחון המיועד
(צילום: עידו ארז)
אתה חושש ממצב שבו נניח אורית סטרוק היא זו שתתמנה לתפקיד הזה? "אין ספק שמדובר בממשלה שהדופן הימנית שלה נוטה לקיצוניות בתחום המדיני ולדעתי גם בתחום הדתי, ונתניהו שוב חושב שהוא זה שיוכל לנהל את העניינים, ואני אומר לכם שיהיו הפתעות בעניין הזה. הוא יתעורר להרבה מאוד צרות".
מה אתה אומר לגלנט? שהוא בא למשרד ביטחון צולע? "אני אמרתי שבסופו של דבר מה שעושים פה זה ממשלת פירוקים. עושים את זה במשרד הביטחון, עושים את זה במשרד החינוך. עוד לא שמענו מה קורה עם שרי הליכוד, הרי גם שם יצטרכו לתת תפקידים וגם שם אני מניח שנראה כל מיני פירוקי משנה כדי שיוכלו לתת פינוקים מיניסטריאלים לאנשים".
גלנט יהיה חצי שר ביטחון? "בפועל הולכים להיות שני שרי ביטחון במדינת ישראל".
נתניהו אמר שאתה ולפיד מפיצים פייק ניוז ולא מקבלים את תוצאות הבחירות. הוא צודק? "הוא ממש טועה. ראשית אני לא מפיץ אף פעם פייק ניוז ושנית אני מקבל את תוצאות הבחירות. הוא זה שגרר אותנו ממערכת למערכת, אני נותן לגיטימציה לממשלה הזו והעומד בראשה. ראש הממשלה המיועד נתניהו היה בכנס של השב"כ ואפילו לא הזכיר את נוכחותו של ראש הממשלה. אז שלא יספר סיפורים על לגיטימציה".
אתה שומע קריאות - 'כנס, כנס'. למה אתה לא נכנס לממשלה? "זו ממשלה קיצונית שאני לא מוכן להיות חלק ממנה, וגם נתניהו לא ירצה את הדבר הזה כי אני אהיה מכשול להישגים המשפטיים שהוא רוצה להשיג. לא אתפלא אם נתניהו ישחזר את העניין של משתמש וזורק ובעוד כמה חודשים, אחרי שהוא יסדר את העניינים שלו, הוא יעשה איזושהי קריאת געוואלד כזו או אחרת".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"יאיר יהיה יו"ר האופוזיציה, לנו יש אג'נדה משלנו". לפיד
(צילום: עמית שאבי)
אם תהיה מתיחות ביטחונית? "אני מעולם לא אפסיק לשרת את מדינת ישראל. אני יכול לתמוך בה מהאופוזיציה, אני יכול לעשות כל מיני דברים אחרים. כשמדובר בביטחון ישראל אני תמיד אהיה שם".
יש נתק בינך לבין רה"מ יאיר לפיד? "אין נתק. לא הייתה שיחת טלפון לאחרונה, אבל תקשרנו גם אתמול ושלשום סביב כל הצורך לקום ולראות פעולה מתואמת שקשורה גם בנושאי משרד החינוך וגם בנושאי משרד הביטחון. האופוזיציה תהיה אופוזיציה מתואמת, יאיר יהיה יו"ר האופוזיציה, לנו יש אג'נדה משלנו. אנחנו רוצים להפגין אופוזיציה ממלכתית ואחריות - זאת אומרת להתנגד לכל מה שצריך, לתמוך במה שאפשר".
אתה לא מעריך את לפיד? "יש לי הערכה ליאיר לפיד ויש לי גם ביקורת ליאיר לפיד, הוא יודע את זה. אנחנו מדברים, משוחחים, מתקשרים. נדע לעבוד בצורה מתואמת".
בשבוע שעבר אמר איזנקוט - נוציא מיליון איש לרחובות. בליכוד אמרו שזו המרדה. יכול להיות שבאמת האמירה הזו הייתה מוגזמת? "לא, היא לא אמירה מוגזמת. אני חושב שזכות המחאה היא זכות אינהרנטית במדינת ישראל. מותר למחות ומותר לעשות הפגנות וזה דברים שהם לגיטימיים לחלוטין ואני חושב שצריך לשמור על הזכויות של ראשי הערים ומנהלי בתי הספר להחליט איזה תכנים נמצאים שם. אי אפשר לקחת את האדם הכי גזען וכמעט הכי חשוך במדינה ליברלית שמכבדת את כל אזרחיה ולתת לו לפרק את משרד החינוך".