5 צפייה בגלריה
אסדת כריש
אסדת כריש
אסדת כריש
( צילום: אנרג׳יאן)
על רקע טענות בקואליציה על "פגיעה אנושה בהרתעה" עקב הסכם הגבול הימי עם לבנון ורמיזות כי זה מה שהוביל להסלמה הנוכחית, בכיר לשעבר בממשלת לפיד, שהיה מעורב במגעים לפני החתימה על ההסכם, אמר אתמול (ראשון) כי הטענות הן "קשקוש".
לדברי אותו גורם, הדברים שנאמרו הם "הסחת דעת מהחשש שהארגונים מזהים חולשה ביכולתנו להגיב, ומתריסים בסיכון גבוהה מהעבר". הוא הוסיף כי "לגופו של עניין, לפחות בינתיים, חיזבאללה עושה הרבה כדי להימנע מחיכוך ישיר מולנו. הפיגוע במגידו לא נועד להיחשף, וחמאס הוא זה שירה מלבנון כאשר חיזבאללה אפילו לא מגיב לירי שלנו, בשונה מאוגוסט 2021, שבו ירה לעבר ישראל".
גם תמיר היימן, ראש אמ"ן לשעבר, התייחס לטענות בקואליציה, ואמר כי "הסכם הגז נועד לאפשר לישראל להפיק גז ממאגר כריש ללא איומים (שיכולנו להם), אבל הם היו מעכבים את ההפקה ומייקרים אותה. ובהקשר משבר האנרגיה העולמי, ההסכם היה הכרחי לעתיד משק האנרגיה של ישראל".
5 צפייה בגלריה
תמיר היימן
תמיר היימן
"האירוע עימו אנחנו מתמודדים הוא אירוע פלסטיני רב-זירתי". היימן
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
המחשת החלוקה של הגבול הימי בין לבנון לישראל
לפי היימן, "סביב סוגיית מאגר כריש, נסראללה הצליח לייצר נרטיב של הרתעת ישראל באמצעות איום - נרטיב שנקלט בעיקר בישראל. בפועל הוא ידע שההסכם קרוב למימוש, והוא רק ירוויח אם יאיים וישיג לגיטימציה בלבנון ל'נשק ההתנגדות' על הדרך".
בנוגע למתיחות הביטחונית, ציין היימן כי "האירוע עימו אנחנו מתמודדים הוא אירוע פלסטיני רב-זירתי. הוא שונה מאירוע מגידו. באירוע הנוכחי חמאס מנצל מציאות נפיצה בהר הבית, בעיתוי נפיץ, על מנת להבעיר את הזירות השונות. ובאירוע מגידו, אלה היו חיזבאללה ואיראן שדחפו, ואין בדברים האלו לנקות את איראן מדירבון האלימות הנוכחית".
היימן סיכם כי "הבעיה הגדולה מול חיזבאללה היא ביטחונו העצמי המוגבר והכוזב, הנובע מאשליותיו שהוא יכול לצפות את מהלכי ישראל. זה מסוכן, ובזה צריך לטפל על ידי חריגה מציפיות. אפשר לנצל כל אירוע ביטחוני לטובת העיניין. גם את הירי האחרון של חמאס מלבנון היה ניתן לנצל לכך, והדבר לא בוצע".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
נתניהו ולפיד בפגישת העדכון הביטחוני בקריה
5 צפייה בגלריה
הודעה שבנימין נתניהו העביר בטלגרם
הודעה שבנימין נתניהו העביר בטלגרם
הפוסט של בנימין נתניהו בטלגרם - לפני שנמחק
אתמול, בתום פגישה ביטחונית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש האופוזיציה יאיר לפיד, מסר יו"ר יש עתיד כי "האופוזיציה תתן גיבוי לכל פעולה שזרועות הביטחון ימליצו עליה מול גל הטרור, ומול אויבינו בכל הזירות. הגעתי לתדריך אצל נתניהו מודאג, ויצאתי עוד יותר מודאג".
בתגובה, בליכוד ציינו כי "מצער שבשעה שישראל נלחמת בשלוש חזיתות, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין אותו לעדכון ביטחוני מקיף, יאיר לפיד בוחר לעשות פוליטיקה קטנה. לפיד, שפגע פגיעה אנושה בהרתעה בהסכם הכניעה שלו לחיזבאללה בעניין הגז, שחוזר על הנרטיב של חמאס בעניין הר הבית ושמצוטט בהרחבה באיראן כמי שמנבא את חורבן ישראל, השאיר לנו ירושה קשה שאיתה אנו נאלצים להתמודד בימים אלה".
ממש במקביל לפגישה עם לפיד, שיתף נתניהו בטלגרם דברים שאמר בריאיון לרדיו "גלי ישראל" המזרחן ד"ר מרדכי קידר, שידוע בתמיכתו בנתניהו, אשר רומזים כי הסכם הגבול הימי עם לבנון שנחתם בתקופת ממשלת לפיד הביא להסלמה הנוכחית. "המשמעות של הסכם הגז עם לבנון הייתה לא פחות מפיגוע לתדמית של ישראל", אמר קידר בדברים ששיתף נתניהו. "לא אשתמש במילה 'בגידה' אבל המשמעות שלו לא פחות חמורה מזה. ההסכם שלפיד רץ לעשות איתם נתן לישראל תדמית של ספוג שכל מה שאתה צריך לעשות זה לדרוך עליו כדי להוציא ממנו כל מה שיש לו". זמן קצר לאחר מכן, נתניהו מחק את הפוסט מערוץ הטלגרם שלו.
בתגובה לשאלה על הקשר בין ההסכם הימי עם לבנון למצב הביטחוני, לפיד השיב כי "זה כל כך מופרך. הטיעון לגבי ההסכם הימי עם לבנון לא קשור. כל גורמי הביטחון - אין אחד שחושב שיש קשר בין הדברים. זה דף המסרים של הליכוד שנועד להאשים אחרים. מה עם החמאס? יש לנו גם הסכם ימי עם החמאס, עם סוריה, עם איראן, עם עזה? זו טענה מקושקשת ואנשים רציניים לא יכולים לסמוך עליה. אמרתי שניתן לכל פעולה צבאית רשת ביטחון. אנחנו לא ניכנס לממשלה כזו כי כמו שאמרתי זו לא ממשלה שצריכה לנהל את מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 22:47, 09.04.23