ישיבת הממשלה השבועית מתקיימת היום (שני), לאחר שנדחתה עקב אשפוזו ומצבו הבריאותי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זו הפעם הראשונה שהופיע נתניהו בפומבי מאז ששוחרר אתמול מבית החולים שיבא בתל השומר ולאחר שהושתל בגופו מכשיר לאבחון הפרעת קצב לב. בפתח הישיבה אמר רה"מ: "אני רוצה להודות לאזרחים רבים ולמנהיגים ברחבי העולם וגם לרוחב הקשת הפוליטית בישראל על הדאגה ומילים הטובות. אני מודה לכולכם אני מרגיש מצוין".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
נתניהו הופיע לראשונה מאז אשפוזו. "מרגיש מצוין"
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה התייחס לדיונים בוועדת החוקה על צמצום עילת הסבירות ולצעדי המחאה נגד המהפכה המשפטית של אנשי מילואים שהודיעו כי לא התייצבו לשירות. "הטענה שבגלל תיקון עילת הסבירות הדמוקרטיה הישראלית תקרוס היא אמירה מנותקת מהמציאות שכל מטרתה להפחיד את הציבור. לכל אלו שמניפים את דגל הדמוקרטיה, בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה נבחרת ולא להיפך. במשטר צבאי המצב הפוך וזה הוא ההבדל היחיד בין דמוקרטיה למשטר צבאי".
נתניהו הדגיש: "ההסתה לסרבנות והסרבנות עצמה מנוגדות לדמוקרטיה ולחוק, אבל בדמוקרטיה שלנו הן גם מסכנות באופן ישיר את הביטחון של אזרחי ישראל. הקריאות לסרבנות מכרסמות בהרתעה מול אויבינו, שיכולים בקלות להתפתות למעשי תוקפנות נגדנו, והן מערערות את המשמעת בתוך הצבא שהיא היסוד לקיום הצבא מלכתחילה".
לדבריו, "לא ייתכן שקבוצה בתוך הצבא תאיים על הממשלה הנבחרת ותגיד: 'אם לא תעשו כרצוננו נוריד את השאלטר לביטחון', כפי שלא ייתכן שעובדים בחברת חשמל ומקורות יאיימו על הממשלה שאם לא תחוקק כרצונם הם יחשיכו את המדינה וימנעו מאזרחי ישראל לשתות מים. אף מדינה דמוקרטית לא יכולה לקבל תכתיב כזה, שהוא הרס הדמוקרטיה. הממשלה לא תקבל סרבנות ותפעל נגדה".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ישיבת הממשלה. "המדינה לא תקבל סרבנות ותפעל נגדה"
(צילום: מארק ישראל סלם)
יוצאי המ"מ (המבצעים המיוחדים) ואנשי הסייבר ההתקפי מסרו בתגובה לדברי נתניהו: "אנחנו מכירים אותך ויודעים שאתה בפאניקה. אל תרצה לנו על מהות הדמוקרטיה, שקוף שאתה מתכנן את פיטורי היועמ"שית ושאר שומרי הסף יום אחרי העברת חוק ביטול הסבירות". לדבריהם, "ראש ממשלה שדואג ללוחמיו לא שולח אנשים שיכנו אותם קיני טרור, לכו לעזאזל, ופלוגות אס-אה. ראש ממשלה שדואג ללוחמיו לא מפקיר אותם לבית הדין בהאג. איבדת לגיטימציה. תוכל לרמות את כולם, אבל את ההיסטוריה לא תצליח לרמות".
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), שקידם בעבר שינויים במערכת המשפט, התייחס במקביל לישיבת הממשלה למחאות, ומסר: "אני מתנגד לחקיקה הקיצונית, אבל המציאות המורכבת אינה מאפשרת להביע עמדה רק לגבי החקיקה המוצעת. הצעדים הננקטים על ידי אזרחים, שאני משוכנע שכוונותיהם טובות, עלולים לפגוע בביטחון המדינה, בצבא המילואים, בשירות בצה"ל ובכשירותו".
לדבריו, "לתחושתם הסכנה למשטר בישראל מצדיקה נקיטת צעדים אלה. אבל לא זו הדרך. המטרה אינה מקדשת את כל האמצעים. לישראל אין קיום ללא צה"ל, ומשום כך, צריך להשתדל להשאיר אותו מחוץ לעימות החברתי הקשה. יהיה כנראה בלתי אפשרי, לגדר בעתיד לאזרחים שהשקפותיהם שונות, מה הם הטעמים הלגיטימיים לפגיעה בשירות. כשכל אחד יעשה דין לעצמו על פי תפיסת עולמו - צה"ל לא יוכל לבצע את משימותיו".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
אמסלם. "חיים בעידן של אי-ודאות בגלל 20 איש"
(צילום: מארק ישראל סלם)
השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם התייחס בכניסה לישיבת הממשלה ל"יום השיבוש" ולהפגנות שצפויות להתקיים מחר ברחבי הארץ: "הרחובות היו פתוחים היום? מזל. אנחנו חיים בעידן של אי-ודאות. אתה לא יודע אם אתה מגיע לחתונה, לבר מצווה או לישיבת ממשלה. מדוע? 20-10 איש. אין מדינה בעולם שזה יכול לקרות, אלא אם יש יועמ"שית שתומכת במחאה. היא היועמ"שית של המחאה".
לשכתו של ראש הממשלה עדיין מסרבת להתייחס לשאלות באשר למצבו הבריאותי, כמו למשל אם נשלל חשד לאירוע נוירולוגי ומדוע הוחלט לאשפז אותו במחלקה הקרדיולוגית בשיבא ולא בבית החולים הלל יפה בחדרה הסמוך לביתו.
מצבו הבריאותי של רה"מ הוא סוגיה ציבורית חשובה. במדינות כמו ארצות הברית נהוג לעדכן במפורט על מצב הנשיא לפחות מדי חצי שנה, והדבר ממש מהווה סוגיה פוליטית במערכת הבחירות הלאומית.
ראש הממשלה פונה ביום שבת לבית החולים, לאחר שחש ברע. בעוד שעל פי ההודעות הרשמיות סיבת הגעתו ואשפוזו במשך הלילה הייתה התייבשות בלבד, תוך ציון העובדה שנתניהו נחשף לשמש בעת ששהה ביום שישי בכינרת – תוך זמן קצר התברר כי עיקר הבירור הרפואי בעניינו מתמקד בתחום הקרדיולוגי (מחלות לב וכלי דם).