3 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון מקבל מ שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה את טיוטת ההצעה ל גבול ימי כלכלי עם ישראל
נשיא לבנון מישל עאון מקבל מ שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה את טיוטת ההצעה ל גבול ימי כלכלי עם ישראל
נשיא לבנון מישל עאון מקבל משגרירת ארה"ב את טיוטת ההצעה. "נתן תשובה בהקדם האפשרי"
(צילום: EPA)
נשיא לבנון מישל עאון קיבל הבוקר (יום שבת) את טיוטת ההצעה של המתווך האמריקני בשיחות מול ישראל בנוגע לגבול בין המים הכלכליים של שתי המדינות. כך מסרה הבוקר לשכתו של הנשיא הלבנוני, שפרסמה תמונה שלו מקבל את המכתב מהמתווך עמוס הוכשטיין מידיה של שגרירת ארה"ב בלבנון, דורותי שיאה.
אתר החדשות הלבנוני "א-נשרה" דיווח כי בתום הפגישה אמרה השגרירה שיאה כי "העניינים נראים חיוביים מאוד". בנוסף, הערוץ "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי בתחילת שבוע הבא יקיימו בכירי הממשל הלבנוני דיון עם הדרגים הטכניים לדיון בתוכן ההצעה שהגיש המתווך האמריקני.
העברת הטיוטה לידיו של הנשיא הלבנוני מסמלת צעד נוסף בדרך להסכם מול ישראל, שישים סוף למחלוקת ארוכת השנים בין השתיים בנוגע לגבול ביניהם במים הכלכליים. הסכם שכזה עשוי מצד אחד להביא להפסקת איומי חיזבאללה לתקוף את אסדת הגז כריש, ומנגד יאפשר ללבנון להקים גם היא אסדת גז באזור המחלוקת שעשיר במשאבים טבעיים – ובכך לסייע לה לחלץ עצמה מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נתונה.
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס בנאומו הערב לסוגיית הגבול הימי - ונשמע מפויס בהרבה מדבריו בעבר נגד האסדה הישראלית. "זהו צעד חשוב מאוד", אמר מנהיג ארגון הטרור על הגשת הטיוטה לנשיא. "הנושא הזה הוא עניינה של הממשלה ונמצא באחריותה. הדרג המדיני הוא זה שיקבל את ההחלטה שתשרת את טובת לבנון. אנו לקראת ימים מכריעים בתיק הזה, ואנחנו מקווים כי הדברים ילכו לכיוון חיובי לטובת לבנון. אם בעזרת אללה הדברים ילכו לכיוון טוב, זה יפתח בפני לבנון אפשריות גדולות וטובות לעם הלבנוני".
בתקשורת הלבנונית דווח הבוקר כי הנשיא עאון התקשר ליו"ר הפרלמנט נביה ברי ולראש הממשלה נג'יב מיקאתי, והתייעץ עמם בנוגע להצעה שמסר לו המתווך האמריקני הוכשטיין. כמו כן, הוא דן עמם באופן שבו ימשיכו "עקוב אחרי הנושא" – כדי למסור תשובה להצעה ב"הקדם האפשרי".
3 צפייה בגלריה
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
אסדת הגז כריש. אופטימיות בשני הצדדים
(צילום: AFP / ENERGEAN)
בשבועות האחרונים הביעו שני הצדדים אופטימיות בנוגע לסיכויי ההצלחה במשא ומתן, והנשיא עאון אף הכריז בחודש שעבר שהוא מתמקד בסגירת עניינים טכניים. בצל ההתקדמות הזו בשיחות הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס ביום חמישי הקרוב. לא נמסרה סיבת ההתכנסות, אבל ייתכן מאוד שההסכם המתגבש מול לבנון יעלה בו לדיון.
למרות הציפיות והתקוות, במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות שלא ייחתם הסכם בסופו של דבר. ברקע זאת כינס ביום ראשון השבוע ראש הממשלה יאיר לפיד דיון ביטחוני שעסק בהיערכות הביטחונית לקראת הפקת הגז ממאגר כריש, שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מאיים כאמור לתקוף אותו אם לא ייחתם הסכם שיאפשר ללבנון לחפש באזורים שכיום נמצאים במחלוקת.
בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ, ראשי מערכת הביטחון וגורמי מקצוע מתחום האנרגיה. הדיון התקיים אף שעדיין לא נקבע תאריך לתחילת הפקת הגז מהמאגר, במטרה לבחון את היערכות המערכת הביטחונית לאפשרות שהפקת הגז תחל עוד טרם חתימת הסכם על הגבול הימי עם לבנון. צה"ל הציג בדיון את התוכניות שלו לכל תרחיש אפשרי.

הסכסוך הלא פתור בעניין הגבול הימי עוסק באזור חיץ משולש בשטח של 860 קמ"ר. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים ב-3%. ישראל ולבנון קיימו בשנים האחרונות משא ומתן לא-ישיר בתיווך אמריקני, שעדיין לא הגיע לכדי הסכם. בשטח זה החלו ב-2018 קידוחים ישראליים ולבנוניים לחיפוש גז, ואיתן גם הטענות הלבנוניות על הפרת ריבונותם באזור. חיזבאללה פרסמו אז איומים מפורשים על אסדות הגז הישראליות.
הסבב הראשון של שיחות המשא ומתן בין המדינות נקלע למשבר ופסק בנובמבר 2020 לאחר שהצד הלבנוני הקשיח את עמדותיו. בישראל התרשמו אז כי הלבנונים גררו רגליים בהמתנה לחילופי הממשל בארה"ב וכניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא, בהנחה שיהיה מאוזן יותר ומוטה פחות לצדה של ישראל. המו"מ חודש בחודש מאי אשתקד, אך הופסק עם מבצע "שומר החומות". באוגוסט 2021 מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התבטא בעניין, ואמר: "אני מציע לממשלת לבנון – יש לנו חברות איראניות שיש להן את היכולת והאומץ לקדוח ולהוציא את הנפט והגז. החברות האלה לא מפחדות מהפצצות ישראליות".
3 צפייה בגלריה
 אזור המחלוקת במים הכלכליים
 אזור המחלוקת במים הכלכליים
אזור המחלוקת במים הכלכליים
בתחילת השנה, שתי המדינות אותתו כי הן מעוניינות לחדש את המשא ומתן בתיווך ארה"ב, והמתווך מטעם ממשל ביידן, עמוס הוכשטיין, החל בסבב שיחות עם גורמים לבנונים וישראלים. ישראל לא קפאה על שמריה ובחודש יוני השנה הגיעה אסדת גז לשדה כריש, אזור הסמוך לשטח שבמחלוקת. במטרה להגן על האסדה נקבע אזור אסור לשיט במרחק של כ-500 מטר משוליה החיצוניים, וברדיוס של 1,500 מטרים סביב מיקומה. מאז הגביר נסראללה את איומיו בנוגע למתקפה אפשרית נגד האסדה, ובין היתר ארגון הטרור שלו שלח לקרבתה ביולי האחרון שלושה כלי טיס בלתי מאוישים - שיורטו על ידי צה"ל.