נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו התמודד בשנים האחרונות עם כמה חקירות פליליות, אבל זו שבה נאלץ להעיד אתמול (יום ג') היא ללא ספקת העסיסית מכולן: בולסונרו התייצב עם עורך דינו בתחנת משטרה בסאו פאולו כדי להעיד בחקירה סביב החשד שבמהלך שיט מול חופי עיר הטריד לווייתן.
2 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו חשוד ב הטרדת לווייתן
נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו חשוד ב הטרדת לווייתן
בולסונרו ולווייתן גדול-סנפיר. אסור להתקרב לפחות מ-100 מטר
(צילום: AFP, shutterstock)
2 צפייה בגלריה
 נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו לכאורה מטריד לווייתן
 נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו לכאורה מטריד לווייתן
בולסונרו והלווייתן, מתוך הסרטון שפורסם. התרחיש הסביר: קנס כספי, אולי של 2,500 ריאל
החקירה נפתחה בעקבות סרטון וידאו מיוני 2023 שהופץ ברשתות החברתיות, ושבו נראה גבר שט בסירת מנוע סמוך ללווייתן גדול-סנפיר. בסרטון נראה כי הוא מתעד את המפגש עם הלווייתן בטלפון הסלולרי שלו. התובעים הפדרלים המנהלים את החקירה אומרים כי נראה שמדובר בבולסונרו.
לפי החוק הברזילאי, כלי שיט ממונעים חייבים לשמור על מרחק של 100 מטרים לפחות מלווייתנים ויונקים ימיים אחרים, וכל ניסיון מכוון להתקרב אליהם יכול להוביל לעונש של בין שנתיים לחמש שנים בכלא ולקנס כספי. האיש שתועד בסרטון נראה במרחק של כ-15 מטרים מהלווייתן.
מומחים לענייני משפט אומרים כי בפועל, אם המשטרה תצליח להוכיח שבולסונרו התקרב בכוונה אל הלווייתן סביר להניח שלכל היותר יוטל עליו קנס. לפי אתר החדשות G1, פוליטיקאי ברזילאי אחר שהורשע בעבירה דומה באותו המקום נקנס ב-2,500 ריאל (מעט יותר מ-500 דולר), ועובדה זו מחזקת את ההערכה.
כך או כך, עבור המוני תומכיו של בולסונרו, שבבחירות בשנה שעברה הפסיד בפער זעום של פחות משני אחוזים לאיש השמאל לולה דה סילבה, החקירה סביב תקרית הלווייתן היא עוד דוגמה לרדיפה פוליטית לכאורה נגד הנשיא לשעבר. רק בשבוע שעבר תושאל בולסונרו על-ידי חוקרים בחשד שתכנן הפיכה בברזיל בניסיון למנוע מלולה לקבל לידיו את השלטון. בולסונרו, שדרכונו הוחרם עוד לפני כן על-ידי המשטרה, בחר לשמור על זכות השתיקה.
רדיפה פוליטית? תומכי בולסונרו לועגים ברשת לחקירה:


לפי מסמכים שהוצגו לבית המשפט העליון של ברזיל, החוקרים סבורים שבולסונרו וכמה מעוזריו, בהם שרים לשעבר ויועצים צבאיים בכירים, ניסחו צו שיבטל את תוקפן של תוצאות הבחירות לנשיאות אם יתברר שבולסונרו הפסיד בהן. אף שהצו הזה לא הופעל בסופו של דבר, אחרי ההפסד ללולה סירב בולסונרו להכיר בתוצאות, ושכנע גם את תומכיו שלא לקבלן. במחאה על התוצאות פרצו אשתקד המונים ממצביעי בולסונרו אל הקונגרס בברזיליה וזרעו בו הרס, בתמונות שהזכירו את ההסתערות של תומכי דונלד טראמפ על הקונגרס בוושינגטון ב-6 בינואר 2021. בזמן שעבר מאז נאסר על בולסונרו לרוץ לתפקיד פוליטי עד לשנת 2030.
בולסונרו ומקורביו ניצבים בפני חקירות נוספות. בשנה שעברה נחקרו אשתו ועוזריו הבכירים בחשד שניסו להבריח לברזיל תכשיט יהלומים בשווי שלושה מיליון דולרים ושעוני יוקרה שבולסונרו קיבל כמתנה מסעודיה בזמן שכיהן כנשיא. המשטרה חוקרת גם חשד שסוכנות המודיעין הלאומית של ברזיל ריגלה אחרי יריביו של בולסונרו בימי כהונתו. הוא עצמו מכחיש בתוקף את כל ההאשמות.
בתוך כך, אחר הצהריים נמסר כי בולסונרו אושפז לבדיקות בבית חולים בסאו פאולו וייתכן כי יזדקק לניתוח נוסף לתיקון בקע בבטנו. בשנים האחרונות עבר בולסונרו כמה ניתוחים, שחלקם היו קשורים ישירות לפציעה שספג כשנדקר בבטנו על-ידי אחד ממתנגדיו במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ב-2018.