גורמים מדיניים בכירים אומרים הערב (יום ג') לפני כינוס הקבינט הרחב כי חרף ההצהרות ושלל הדיווחים בנוגע למגעים בקהיר על עסקה מול חמאס, עד כה לא התקבלה מארגון הטרור תשובה להצעת הפשרה שגובשה בהובלת ארה"ב. "כדאי לחכות בסבלנות", אמרו. לפי ההערכות, תשובת חמאס עשויה להגיע תוך יום-יומיים.
6 צפייה בגלריה
עצרת בירושלים לציון חצי שנה שהחטופים והחטופות בשבי ארגון הטרור חמאס
עצרת בירושלים לציון חצי שנה שהחטופים והחטופות בשבי ארגון הטרור חמאס
הפגנה בירושלים בדרישה לשחרור החטופים. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הגורמים גם הכחישו את הטענה שנכללה בדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ולפיה ההצעה האמריקנית כוללת חזרה של עד 150 אלף עקורים עזתים לצפון רצועת עזה. שאלת חזרת הפליטים לצפון הרצועה היא אחת מסוגיות המחלוקת המרכזיות מול חמאס, שמתעקש על חזרה בלתי-מוגבלת – בעוד בישראל דורשים להגביל אותה ולפקח עליה כדי למנוע ממחבלים לחזור יחד עם הפליטים. בינתיים, בצה"ל הבהירו הערב כי פיקוד הדרום יידע להתמודד עם כל אילוץ מבצעי ולספק פתרונות - כולל סביב סוגיית חזרה של מאות אלפי עקורים לצפון הרצועה.
בנוגע לסוגיית האסירים הביטחוניים שישוחררו במסגרת עסקה, הגורמים מציינים כי יש דרישה לווטו ישראלי על זהות מחבלים עם דם על הידיים ולגירושם. "זה משפיע על מספר המחבלים שישוחררו וזהותם, עם וטו וגירוש ישראל יכולה להיות יותר גמישה", הסבירו.
לפי הדיווח שפורסם מוקדם יותר היום ב"וול סטריט ג'ורנל", ההצעה האמריקנית שהציג ראש ה-CIA וויליאם ברנס לישראל, חמאס, קטאר ומצרים, במסגרת השיחות בקהיר שנערכו ביום ראשון, כוללת הפסקת אש שתימשך שישה שבועות – שבמהלכה חמאס ישחרר 40 מתוך 133 החטופים שהוא מחזיק בשבי. זאת, בתמורה לשחרור 900 אסירים פלסטינים שכלואים בבתי הסוהר בישראל, ובהם 100 אסירים שמרצים עונשי מאסר ארוכים בגין עבירות טרור.
6 צפייה בגלריה
פלסטינים חוזרים לחאן יונס
פלסטינים חוזרים לחאן יונס
פלסטינים חוזרים להריסות בחאן יונס אחרי נסיגת צה"ל. לצפון הרצועה גם יוכלו לחזור?
גורמים המסייעים לתווך במשא ומתן ציינו כי שני הצדדים עדיין חלוקים בנוגע לכמה נקודות מרכזיות, כולל כאמור הנסיבות שבמסגרתן יורשו עקורים פלסטינים לשוב לצפון הרצועה, זהות האסירים הפלסטינים שישוחררו הכלא הישראלי – וגם השאלה האם ההפוגה הזמנית תהפוך לקבועה.
"אנחנו לא אופטימיים", אמר אחד הגורמים שדיברו עם העיתון, והזהיר מפני דיווחים על התקדמות בשיחות לעסקה לשחרור חטופים.
גם הבכירים המדיניים הבכירים מדגישים כי מוקדם מדי לדעת אם ניתן יהיה להגיע לעסקה: "אסור להעלות ציפיות. יש לחץ חזק של ארה"ב על המתווכות. מוקדם להיות אופטימיים כי סינוואר גורר רגליים ורוצה להמשיך להבעיר אש בעזה ובמזרח התיכון – ועד היום סירב לכל הצעה, גם מרחיקת לכת".
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סיוואר, והתיעוד שלו בתוך מנהרה. "ממשיך לגרור רגליים"
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
חמאס, שבהודעה רשמית לפנות בוקר הודיע כי הוא עדיין בוחן את ההצעה שהוגשה לו, תיאר אותה כהצעה "עקשנית" שלא עומדת בדרישותיו. למרות זאת, גורמים בארגון הטרור אמרו הערב לערוץ "א-שרק" הסעודי כי יש "מעט התקדמות". לדבריהם, יש צורך לתקן כמה נקודות ולקבל הבהרות נוספות בנושאים אחרים. עוד הוסיפו הגורמים כי ההצעה כוללת החזרת אזרחים לא חמושים לצפון הרצועה בתנאי שעמדות צבאיות ישראליות ימוקמו במרחק של 500 מטרים מהרחובות סלאח א-דין וא-ראשיד, שדרכן יעברו העקורים.
הערב יתכנס באופן חריג הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב – שמתכנס בדרך כלל בימי חמישי, אחרי קבינט המלחמה שמתכנס כעת. מחוץ לקריה מפגינות גם הערב משפחות חטופים ומפגינים למען חטופים. הפעילים אמרו כי "הזמן לעסקה בשל ויש עסקה קונקרטית על השולחן, אבל הקיצוניים ממשיכים בלחץ למניעתה ובצעדים לא אחראיים על חשבון החטופים והחטופות ובניגוד לרצון העם. אנו קוראות לממשלה לגלות אחריות ולסגור עסקה מיד, ולכל העם להשמיע את קולו: העם בוחר בחיים ובפדיון שבויים".
6 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
הפגנה מחוץ למשרד ראש הממשלה, הערב
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
6 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר לפני הישיבה כי רק חידוש הלחץ הצבאי, באמצעות כניסה לרפיח, יסייע בשחרור החטופים. סמוטריץ' אמר שהדיון הערב יהיה מורכב וקריטי, כחלק ממה שתיאר כ"צומת הדרכים שאנחנו נמצאים בו כרגע במלחמה". לדבריו, "העסקה הראשונה הגיעה כי היינו נחושים ומאוחדים ופעלנו עם לחץ צבאי עצום. עכשיו אנחנו נסוגים שוב ושוב מהקווים האדומים, שולחים הצעות משופרות ואומרים שהוא יעריך את ההתפשרות, אבל סינוואר מזהה חולשה".
בצל הלחץ של סמוטריץ' וגם השר איתמר בן גביר, ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בסרטון שפרסם אמש כי כבר נקבע מועד לכניסה לרפיח, אבל שר הביטחון יואב גלנט הבהיר לאמריקנים כי אין מועד שכזה.

בלינקן: "ההצעה לחמאס רצינית מאוד"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשאל הערב במסיבת עיתונאים על ההצהרה של נתניהו בנוגע לתאריך כניסה לרפיח, ושב על ההבהרה האמריקנית שוושינגטון לא מודעת לתאריך שכזה. הוא ציין כי השיח מול ישראל בנוגע לפעולה האפשרית ברפיח נמשך.
6 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן. "ההצעה לחמאס - רצינית מאוד"
(צילום: Johanna Geron / POOL / AFP)
בנוגע למגעים מול חמאס אמר: "אנחנו ממשיכים לעבוד עם ישראל, קטאר ומצרים על השגת הסכם להפסקת אש מיידית ושחרור חטופים. הסכם כזה גם ייצור תנאים טובים יותר למתן סיוע למי שצריך בעזה". לדברי בלינקן, "יש לנו הצעה לחמאס שהיא מאוד רצינית וצריכה להתקבל. חמאס יכול להתקדם עם זה מיד ולקבל הפסקת אש שתסייע לתושבים ברחבי עזה וגם תביא את החטופים הביתה. אני חושב שהעובדה שהוא ממשיך לא להגיד 'כן' – משקפת את מה שהוא באמת חושב על תושבי עזה, שזה בכלל לא הרבה".
בתוך כך, העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" מדווח כי לא הושגה התקדמות בנוגע להצעה שהועלתה בדבר הפסקת אש זמנית במהלך החג המוסלמי עיד אל-פיטר, שיתחיל מחר עם תום חודש הרמדאן ויסתיים ביום שישי. מצרים, כך נטען בדיווח, הגישה מסמך שכולל הפוגה הומניטרית של שלושה ימים במהלך החג, לכאורה מחוץ לעסקה שנידונה במשא ומתן. "קהיר חיכתה לתשובות מהצדדים אבל נראה כי הם לא מסכימים כיוון שהתשובה מאחרת לבוא", אמר גורם מצרי. לדבריו, ביום חמישי יתקיימו פגישות נוספות במצרים במסגרת המגעים, אחרי שבפגישות הקודמות כל צד נותר לטענתו בעמדתו ולא הוצגה לכאורה גמישות.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה