"התקיפה האיראנית של כלי השיט לא תפגע בחופש הפעולה של ישראל. אם תהיה מטרה מופללת בזירה הימית - נפעל מולה", כך מבהיר גורם ביטחוני ישראלי לאחר תקיפת הספינה "מרסר סטריט", שאותה מנהלת חברה בבעלות ישראלית חלקית, בידי כלי טיס איראני בלתי מאויש. בינתיים מדווחים כלי התקשורת בבריטניה על אפשרויות תגובה של הממשלה בלונדון - ובהן תקיפה של כוחות מיוחדים נגד מפעילי המל"טים - כתגובה על מותו של מאבטח בריטי בתקיפה.
גורמים בישראל אמרו אתמול כי למרות התקיפה הזו, הפעילות שמיוחסת לצה"ל בזירה הימית - לפי פרסומים זרים - היא זו שהפכה את הזירה לכזו שבה האיראנים מורתעים ברמה הכי גבוהה. הם מורתעים בה אפילו יותר מאשר בזירות היבשתית והאווירית שגם בהן - לפי אותם פרסומים זרים - פועל צה"ל בשנים האחרונות במסגרת המערכה שבין המלחמות.

1 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
נזקי התקיפה בספינה
לדברי אותם גורמים, בניגוד לטענות שהושמעו בימים האחרונים - הזירה הימית לא מוצתה ואם יהיו יעדים מופללים ישראל לא תהסס לפעול בהם. העובדה שאין דיווחים זרים על תקיפות כאלה מלמדת שהאיראנים הם המורתעים והם אלה שאינם פועלים מחשש לסיכול ישראלי.
ה"דיילי מירור" הבריטי דיווח הבוקר כי בצבא הבריטי מגבשים תוכניות לתקיפה של כוחות מיוחדים נגד חוליית הטרור בגיבוי איראני שהפעילה את המל"טים נגד הספינה. לפי הדיווח מיקומה של החוליה ידוע לכוחות הביטחון של בריטניה, והכוחות המיוחדים הכוללים עשרות לוחמי קומנדו כבר הגיעו למזרח התיכון. מנגד ה"סאן" דיווח מפי גורם ביטחוני בכיר כי סביר שהתגובה תתבטא במתקפת סייבר ואמר כי "אף אחד לא יראה את זה, אבל יובהר להם מעבר לכל ספק שלא נעבור בשתיקה על הריגה של בריטי.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הגיב אמש בחריפות על הפגיעה האיראנית בספינה והגדיר אותה כ"מתקפה שערורייתית". הוא אמר כי איראן חייבת לשאת בהשלכות על המעשה. "זה לחלוטין בלתי מתקבל. זו מתקפה מזעזעת על השיט המסחרי", זעם ג'ונסון. "במתקפה מת אזרח בריטי. איראן, כמו כל מדינה אחרת, נדרשת לכבד את חופש השיט ברחבי העולם, ובריטניה תמשיך להתעקש על כך.
בתקיפה, שהתרחשה בלילה שבין חמישי לשישי מול חופי עומאן, נהרגו שני אנשי צוות - קברניט האונייה הרומני ומאבטח בריטי. אתמול זימנו בריטניה ורומניה את שגרירי איראן במדינותיהם לשיחות נזיפה. בישראל משוכנעים כי איראן ביצעה טעות אסטרטגית בתקיפה הזו שגם הפלילה אותה וגם הולידה לחץ בינלאומי נגדה, שאותו צריך לנצל בתקופה הקרובה בטרם תתבצע תגובה ישראלית. ההבנה היא כי האיראנים קיבלו ביטחון בעקבות התקיפות האחרונות של כלי שיט בבעלות ישראלית, גם אם חלקית, אבל הפעם עשו טעות מבצעית שתוביל בסופו של דבר לנזק שהם בוודאי כבר מתחרטים עליו כעת.
גם שר הביטחון, בני גנץ, התייחס לנושא אתמול בדיון במליאת הכנסת. "התקיפה האחרונה של ה'מרסר סטריט' שהביאה לרצח של שני אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה, בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר האנושי, היא עליית מדרגה", אמר גנץ. "זו בדיוק הסיבה שחייבים לפעול כעת מול איראן שלא רק חותרת לגרעין צבאי, אלא גם מביאה למרוץ חימוש מסוכן, ומפוררת את היציבות במזרח התיכון למיליציות טרור שמחזיקות מאות כטב"מים - באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות, כולם תוצרת התעשייה האיראנית. כולם מאיימים על המרחב - ביבשה, באוויר ובים".