אירועי יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל שיחולו בחודש הבא הפכו לשנויים במחלוקת בצל המלחמה המתמשכת וכאשר 134 חטופים עדיין נמצאים בעזה. שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה כי טקס המשואות המסורתי יימשך כסדרו אך התכנים יושפעו מאירועי 7 באוקטובר.
היום (רביעי) נחשף לראשונה הלוגו הרשמי של אירועי העצמאות, שכולל מגן דוד עם צלע בצבע צהוב יחד עם הסלוגן "גבורה ישראלית". לפי יוצרי הלוגו, השימוש במגן דוד מבטא את החיבור לנצח ישראל, לצד העמידה האיתנה יחד ברוח הגבורה הישראלית. שילוב הגוון הצהוב באחת הצלעות מבטא את המחויבות לחטופים ולחטופות ולהשבתם הביתה במהרה, והזוויות החדות, בחומריות ובסגנון החיתוך של החלקים המרכיבים אותו מבטאים עוצמה, עמידה איתנה ונחישות.
2 צפייה בגלריה
לוגו טקס הדלקת המשואות
לוגו טקס הדלקת המשואות
לוגו אירועי יום העצמאות ה-76
ובעוד בערים רבות ברחבי הארץ החליטו על ביטול החגיגות המסורתיות לטובת אירועים מצומצמים , טקס המשואות הרשמי יוארך ב40-45 דקות וייערך בשני מוקדים - בדרום ובהר הרצל. בחלק הראשון יודלקו 12 אבוקות זיכרון לזכרם של הנופלים באירועי ה-7 באוקטובר, ב-12 אתרים מרכזיים, בהם בארי, כפר עזה, תחנת המשטרה בשדרות, אופקים, מוצב נחל עוז ואתר המסיבה בנובה.
ל-ynet נודע כי מארגני הטקס פנו למועצות האזוריות וביקשו שהן יהיו אלו שיבחרו מי ידליק את אבוקות הזיכרון לזכר הנופלים ומה יהיה המיקום. כך למשל בכפר עזה נבחרה משפחה להדלקת המשואה, וביישוב אחר נבחרו חברי כיתת הכוננות.
מדליקי משואות הזיכרון יקריאו טקסט קצר, בדומה לטקסט שמקריאים מדליקי המשואות שיכלול נוסח קבוע, אך גם חלק אישי שאותו יתאמו עם כותבי הטקס. המארגנים אומרים שלא יכתיבו להם את הטקסט, אך הם מצפים שיתעלו לגודל האירוע ו"לא יעשו פוליטיקה".
2 צפייה בגלריה
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס הדלקת המשואות בשנה שעברה
(צילום: שלו שלום)
אחרי חלק הזיכרון שיתקיים בדרום, השידור יחזור להר הרצל - אז יימשך הטקס עם הדלקת 12 משואות העצמאות. משיאי המשואות טרם נבחרו, אך סביר להניח שברשימה יהיה גם אזכור מכובד לסיפורי הגבורה של 7 באוקטובר. כפי שפורסם, דגלני צה"ל צפויים להציג בתרגילי הסדר ברחבה את סמל החטופים בצורת הסרט הצהוב, כמחווה למשפחות החטופים.
השנה הוחלט לבחון את צמצום מספר המוזמנים מקרב סגל א', זאת כדי לאפשר לכמה שיותר בני משפחות שכולות להגיע. בטקס עצמו יהיו 4,000 מוזמנים, אליהם יש להוסיף עוד 4,000 שישתתפו בחזרה הגנרלית. גם קיום האירוע בעיצומה של המלחמה דורש היערכות מיוחדת ולכן ישנה כוונה להציב בהר הרצל מיגוניות למקרה של ירי טילים.