"נבצרות זה דבר מטורף – זו ההוכחה הטובה ביותר (לנחיצות המהפכה המשפטית – א"א). זה מדהים. מיליוני בוחרים – ופקיד או פקידה יחליטו לבטל את תוצאות הבחירות. זה אולי היה מקובל בעבר. זה השיח האבסורדי אליו הגענו: אם אתה מבטל את הסמכות של פקיד לבטל את הדמוקרטיה, זו סכנה לדמוקרטיה".
במילים אלו התייחס אמש (יום ו') גורם מדיני בכיר לסוגיה שמנעה בחודשים האחרונים את התערבותו הפומבית של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהפכה המשפטית, סוגיה שכעת "נפתרה" מבחינתו עם העברת החוק שאמור למנוע את הוצאתו לנבצרות בשל החלטתו כעת להפר את הסכם ניגוד העניינים שלו, שעליו חתם בעקבות המשפט שבו הוא מואשם בשוחד ובמרמה והפרת אמונים. הגורם דיבר בתדרוך לכתבים שמלווים את נתניהו בביקורו בלונדון, לשם הגיעה גם המחאה נגדו. בפתח הידיעה: תיעוד של מפגינים קוראים "בושה, דיקטטוררים" לשרה נתניהו.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגלי בהרב מיארה
בנימין נתניהו וגלי בהרב מיארה
נתניהו והיועמ"שית. הוא הפר את ההסדר, וכבר לא בטוח שהיא תגן עליו בבג"ץ
(צילום: AP, מישל אמזלג, לע״מ)
4 צפייה בגלריה
מפגינים צועקים לשרה נתניהו בלונדון
מפגינים צועקים לשרה נתניהו בלונדון
שרה נתניהו יוצאת למכונית בלונדון, כשמולה מפגינים קוראים: "בושה, דיקטטורים!"
(צילום: יובל רייזמן)
נתניהו, נזכיר, הודיע שלשום, שעות לאחר שחוק הנבצרות אושר סופית בכנסת, כי מעתה הוא "נכנס לאירוע" של המהפכה המשפטית – בנאום שבו הבהיר גם כי החקיקה תימשך. לטענתו הוא יפעל כעת למצוא פתרון שירגיע את החששות מהרס הדמוקרטיה, אבל לא הכריז על שינוי כלשהו בנוסח החוק שיעלה בשבוע הקרוב להצבעה סופית, ויאפשר את השתלטות הקואליציה על מינוי השופטים, לפחות השניים הראשונים בכל קדנציה (שאחד מהם יהיה גם נשיא בית המשפט העליון).
בסביבת נתניהו טוענים שלא מדובר בהפרת ההסכם של ניגוד העניינים, אף שהיוע"משית גלי בהרב- מיארה הבהירה לו מפורשות שבמסגרת ההסכם אסור לו לעסוק בחוקי המהפכה המשפטית – חוקים שיכולה להיות להם השפעה ישירה על משפטו. אתמול בבוקר היא השיבה לו במכתב חריף ביותר שבו כתבה כי הצהרתו הייתה "בלתי חוקית", והבהירה שחוק הנבצרות לא פוטר אותו מהחובה לשמור על ההסכם – מכתב שמומחי משפט סבורים כי מעיד על אפשרות שבהרב-מיארה תתקשה להגן כעת על נתניהו בעתירות לבג"ץ הדורשות להוציאו לנבצרות, למרות החוק החדש.
בתדרוך אמש לכתבים נשאל הגורם המדיני הבכיר על הקריאות והיוזמות בקואליציה להדחת היוע"משית, והשיב כי נתניהו לא "מתייחס לזה ולא מתעסק בזה". לדברי הגורם, "ראש הממשלה לא מסתכן בשום ניגוד עניינים. אין לו שום ניגוד עניינים. במשבר בין הקשים ביותר שהיו פה במדינה – לא יכול להיות שראש הממשלה יעמוד מהצד. אין לזה שום השלכה בנושא של הסכם ניגוד העניינים".

בנוגע למאמציו להשיג כעת פתרון, טען הגורם כי נתניהו מוכן "לקחת על עצמו" ביקורת שאולי תגיע מהמחנה שלו אם הרפורמה "תרוכך", אבל הוסיף: "ראש הממשלה לא רואה אף אחד בצד השני. ראש הממשלה מחפש כל דרך וזה לא קל. ראש הממשלה מחפש איזה שותף בצד השני כי אם יהיה לו קצה חוט, הוא יידע איך למשוך אותו".

בנימין ארדואן?

הגורם המדיני אמר ש"הצד השני" מנסה להציג את נתניהו כדיקטטור – "ממש כ'בנימין ארדואן'", כלשונו: "זה אנשים עם עיניים רושפות שמאמינים שאנו באמת הולכים להשמיד את הדמוקרטיה". הגורם חזר על הטענות שהשמיע נתניהו אמש, ולפיהן הוא מבקש להביא ל"איזון בין הרשויות" ומבטיח לשמור על זכויות הפרט. "השאלה מה עושים היא קשה כי יש בעיה מצד אחד ויש בעיה מצד שני ואנו צריכים למצוא הפתרון. ראש הממשלה ממשיך לעבוד למצוא את זה ועושה את זה מכאן (מלונדון)".
בתשובה לשאלה מדוע ראש הממשלה לא הסכים למתווה הנשיא כבסיס להידברות השיב הגורם המדיני הבכיר: "אף פעם לא אמרנו שלא ניכנס לחדר. אבל הם לא רוצים לדבר. בגלל ההשתלטות הקיצונית שהולכת עד הסוף וסרבנות שכנעה את האנשים שהולכים להקים כאן מדינת סטאן. הכניעה לסרבנות היא איום אסטרטגי לישראל".
על המתיחות מול האמריקנים וזימון השגריר הישראלי בוושינגטון, בעקבות החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון, אמר הגורם המדיני הבכיר: "המצב לא מידרדר, הוא קבוע. יש לנו חילוקי דעות בעניין ההתנחלויות. יש לנו הבנה והייתה פגישה נוספת בשארם א-שייח. הם מבינים יפה מאוד את המאמצים שלנו למנוע הסלמה. לגבי חומש הייתה כאן החלטה שנובעת מתהליך ארוך ובג"ץ שמחייב אותך להביא תשובה".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. הגורם האשים: "פעם הממשל האמריקני ניסה להוריד את נתניהו מהשלטון, עכשיו זה לא באותה רמה - אבל יש סחף לשם"
(צילום: רויטרס)
לדברי הגורם, ישראל הבהירה לוושינגטון שבחוק שמאפשר לישראלים לשהות שוב בשטחים שפונו מצפון השומרון, "לא הייתה הפרה של שום התחייבויות". הוא התייחס למכתב של אריאל שרון בזמנו לנשיא ארה"ב ג'ורג' הבן – בו שרון התחייב לפינוי ההתנחלויות והמאחזים בצפון הגדה – והאשים: "אם כבר הייתה הפרת הבטחה זה הפוך, מהמכתב של בוש. לא יכולים לחייב אותנו אחרי שלא מימשו את המדיניות שבוש אמר בתמורה להתנתקות – היינו אמורים לקבל בנייה חופשית בגושים ושום התייחסות למה קורה מחוץ לגושים. הבהרנו להם את כל הדברים. מבחינה מדינתית ממשלתית האם אנו הולכים להקים שם יישובים חדשים? התשובה לא".

סונאק הזהיר מהמהפכה המשפטית, הגורם טען: "הוא רק סימן וי"

בתשובה לשאלה האם הממשל האמריקני מתערב יותר מדי בעניינים הפנימיים בישראל, השיב הגורם המדיני: "לא יותר מהרגיל. הם ניסו להוריד את ראש הממשלה נתניהו מהשלטון פעמיים. הייתה התערבות בוטה בעבר של קלינטון שאפילו הודה בזה ואחר כך של ממשל אובמה. עכשיו לא הגענו לדרגה הזאת. אבל זה סחף שקיים כרגע. זה הבון טון".
הגורם המדיני התייחס גם למפגש בין נתניהו לראש ממשלת בריטניה, שבסיומו פרסם רישי סונאק הודעה ובה מסר כי בשיחה הוא הדגיש את "חשיבות השמירה על ערכי הדמוקרטיה". הגורם המדיני טען כי סוגיית המהפכה המשפטית הועלתה על ידי סונאק רק כדי "לסמן וי", כמו הצהרות בנוגע לתמיכה בפתרון שתי המדינות, ולדבריו ההערה שלו בסוגיה הזו נמשכה רק 47 שניות.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
נתניהו וסונאק. הגורם טען: "הוא רק סימן וי"
(צילום: EPA)
הגורם ציין כי בסוגיית האיום האיראני אמר נתניהו לסונאק כי "אסור לתת לאיראן לעבור להעשרת אורניום של 90%, כי אם הם יעברו זה לא יותיר הרבה ברירות וצריך למנוע את זה". לדברי הגורם, "האמריקנים יכולים למנוע את זה באיום צבאי יחד איתנו או בלעדינו. האירופים יכולים למנוע את זה באיום כלכלי של סנקציות שיוטלו מיד ויכולים לגבור. המסר של נתניהו שאסור שתהיה נסיגה לאחור וצריכים ללכת קדימה".
הגורם כי ציין כי בעוד ישראל קוראת ל"לחץ מרבי על איראן", הבריטים מתלבטים יש "לממש" את האיום על הגברת הלחץ איראן כבר עכשיו, או רק כשאיראן "תחצה את הקו". לדבריו, "המסר של נתניהו – תלחצו, תלחצו תלחצו. הניתוח שלהם את איראן לא שונה משל ישראל. שיתוף הפעולה עם שירותי המודיעין והשירותים המיוחדים שלהם נמצא ברמה הכי גבוהה, בדומה לשיתוף הפעולה עם האמריקנים. יש כאן שינוי מהותי, שכבר התחולל".
הגורם טען גם כי סוכם על ביקור של סונאק בישראל במהלך השנה הקרובה, וכי ישראל ובריטניה ישדרגו את יחסיהן, בין היתר באמצעות הסכם סחר חופשי. נתניהו, לדברי הגורם, קרא לבריטים להשתתף בפרויקטים משותפים במסגרת "הסכמי אברהם" – כמו פרויקט הרכבת האזורית, צינור נפט שאמור להגיע לחיפה וממנה דרך הים התיכון לרחבי העולם. נתניהו אמר עוד לסונאק: "אתם יכולים לעזור עם מדינות נוספות שינרמלו היחסים עם ישראל".
פורסם לראשונה: 20:00, 24.03.23