6 צפייה בגלריה
ביקור נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא תל השומר
ביקור נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא תל השומר
תרחיש האימים של בנט. רה"מ בביקור בשיבא
(צילום אוהד צויגנברג)
ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה בדיונים סגורים בהשתתפות בכירי משרד הבריאות להיערך לתרחיש מחמיר של 4,000 חולי קורונה שמצבם קשה, וזאת למרות שלפי הערכת המומחים נגיע בשבועות הקרובים למספרים של בין 1,000 ל-2,500 חולים קשה בעת ובעונה אחת. במקביל, מערכת הבריאות תפעל להוריד את מספר החולים קשה בשני אמצעים - הרחבת השימוש בתרופה נגד קורונה של פייזר שהגיעה לארץ בשבוע שעבר, ומתן חיסון לבני 60 ומעלה.
עד כה התחסנו בישראל קרוב ל-200 אלף ישראלים בחיסון הרביעי, מרביתם בני יותר מ-60. נכון לעכשיו, אין כל כוונה להוריד את רף הגיל למנה הרביעית מתחת לגיל 60. בדיון, שבו השתתפו גם בכירי משרד האוצר, הובע חשש מהיקף גדול של בידודים, שעלול לפגוע בתפקוד המשק. בדיון השתתפו גם בכירי משרד הביטחון ופיקוד העורף.

6 צפייה בגלריה
תרופות של פייזר לקורונה נחתו בישראל
תרופות של פייזר לקורונה נחתו בישראל
תרופות הקורונה של פייזר נחתו בישראל בשבוע שעבר, יבלמו קטסטרופה?
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בפתח תקווה
בדיקות קורונה בפתח תקווה
ההערכות: בשיא הגל - 150 אלף מאומתים מדי יום. "יש מקום לאופטימיות"
(צילום: gettyimages)
בנט הורה להרחיב את השימוש בבדיקות אנטיגן במקומות אסטרטגיים כמו בתי חולים, משטרה, מוסדות ומרכזי שלטון. עוד הנחה ראש הממשלה לבחון צמצום של העבודה במשרדי ממשלה והוצאת יותר עובדים לעבודה מהבית, וכן בחינה של הקלות נוספות במתווה הבידוד להורים שילדיהם מאומתים. ייתכן כי יקוצרו מספר ימי הבידוד למחוסנים.
במהלך הדיון הובהר כי האנטיגן המוסדי "בהחלט יעיל" לאיתור האומיקרון, החל מהיום השני של ההדבקה. החשש הוא שמאומתים לא יבצעו בדיקות אנטיגן פרטיות כנדרש, וידביקו אחרים. גורם שמעורה בפרטים אמר ל-ynet כי הירידה במספר המאומתים בגל הנוכחי תהיה "הרבה יותר מהירה", כשם שהעלייה במספרי המאומתים היא מהירה בהרבה.
6 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
אין כוונה להוריד את גיל המתחסנים במנה רביעית. מתן הבוסטר הנוסף בתל מונד
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בתל אביב
בדיקות קורונה בתל אביב
"האנטיגן בהחלט יעיל לזיהוי אומיקרון". בדיקות מהירות בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
לפי ההערכות, הגל יימשך כחודשיים, אז נתחיל לראות ירידה במספר המאומתים תוך שבועות בודדים. המומחים מעריכים שממוצע ימי האשפוז למי שנדבק באומיקרון עומד על כארבעה עד חמישה ימים, זאת לעומת תשעה ימי אשפוז ממוצעים למי שנדבק בזן דלתא.
המומחים מאמינים כי בשיאו של הגל יירשמו בישראל מספרי שיא של כ-150 אלף מאומתים ביממה ושתוספת מספר החולים שמצבם קשה בכל יום תגיע לעד 500 חולים. עם זאת, גם קצב התחלופה שלהם בבתי החולים יהיה גבוה, וכ-300 ישלחו הביתה מדי יום.
6 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
הערכת המומחים: 500 חולים קשים יתווספו מדי יום, 300 ישלחו הביתה
(צילום: דוברות הדסה)
"למזלנו הרב המחלה קלה ויש מקום לאופטימיות. הפתרון לנושא הווריאנטים לא יבוא מבוסטר של החיסון המקורי אלא מחיסון חדש שלא יהיה כמו הבוסטר. הוא ייתן מענה לווריאנטים", אמר הגורם.
בנט אמר בדיון כי "החמישה שבועות שקנינו מעבר לרכש תרופות זו המתנה הגדולה ביותר שקיבלנו. זה הביא לנו עוד ידע על אופי האומיקרון וזה אפשר לנו לבנות אסטרטגיה. המטרה להשאיר את המשק פתוח. עיקרון-העל שמנחה אותנו זה שאנשים מחוסנים ומוגנים יוכלו להמשיך לפעול בצורה רציפה גם אם נחשפים למגעים. הדבר השני זה להגן על מי שפגיע יותר. בני 60 ומעלה, שגם מקבלים את החיסון הרביעי".

ביסוס להערכות? בינואר אובחנו יותר מאומתים מבחודשיים הקודמים יחד

לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים לאמש בשעה 21:45, מחצות ועד אותה שעה נמצאו אתמול 11,227 ישראלים חיוביים לקורונה. שיעור החיוביים עמד על 8.16% והוא הגבוה ביותר מאז ספטמבר, וייתכן שהוא מושפע משינוי מדיניות הבדיקות, שייכנס לתוקף בחצות.
למרות הזינוק החד מאוד בתחלואה, מספר החולים קשה נותר יציב והוא עומד על 133. מנתוני משרד הבריאות עולה כי כ-61% מהחולים קשה אינם מחוסנים בכלל. בקרב החולים קשה שטרם מלאו להם 60, כ-90% אינם מחוסנים. בששת הימים הראשונים של חודש ינואר אובחנו 59,514 מאומתים לקורונה, לעומת 42,756 בכל חודש דצמבר ו-14,923 בכל נובמבר. כלומר, בתוך שישה ימים אובחנו יותר חיוביים לקורונה מאשר בחודשיים שלמים.

למרות נתוני התחלואה הגבוהים, מוקדם יותר אתמול עדכן מנכ"ל משרד הבריאות, כי בהמלצת משרדו, הלילה בחצות הוסרו כל המדינות מרשימת המדינות האדומות. עם זאת הוא ציין כי "יש להימנע מנסיעות לא הכרחיות". הוא הסביר את הצעד בכך שזן אומיקרון מתפשט גם ככה פה בארץ במספרים גבוהים. הוא נשאל האם מגבלת התקהלות נשקלת ואמר כי "אין בה טעם", מכיוון שלא תסייע להוריד את המספרים בצורה משמעותית.
פורסם לראשונה: 22:47, 06.01.22