נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ קרא בשיחות פרטיות להדחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך דיווח אמש (יום ה') מגזין "רולינג סטון", שמתבסס על שני גורמים שמעורים בפרטי השיחות הללו. הדיווח התפרסם פחות מיממה אחרי שטראמפ תקף את ראש הממשלה בפומבי והאשים ש"אכזב" אותו, מתקפה שאותה ניפק חרף העובדה שישראל נמצאת כעת בשעתה הקשה ביותר.
2 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו. הנשיא הדמוקרטי השיב לביקורת של קודמו על ישראל
ביידן ונתניהו. הנשיא הדמוקרטי השיב לביקורת של קודמו על ישראל
ביידן ונתניהו. הנשיא הדמוקרטי השיב לביקורת של קודמו על ישראל
(צילום: AP, רויטרס)
לפי הדיווח טראמפ הביע תמיכה בסילוקו של נתניהו מהשלטון בכמה שיחות טלפון שערך עם גורמים רפובליקניים פרו-ישראליים מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס בשבת. אלו תהו כיצד בכוונת טראמפ לטפל בסכסוך הישראלי-פלסטיני אם ייבחר מחדש לנשיא – הוא כזכור המועמד המוביל בפריימריז הרפובליקניים – ולצד הצעות כמו הפסקת כל הסיוע לפלסטינים או הסגרת פעילי חמאס, הגורמים אמרו שטראמפ פרק בשיחות את זעמו על נתניהו.
טראמפ, כך לפי הדיווח, אמר שהכנסת צריכה "להדיח" את נתניהו בגלל שמתקפת הטרור התרחשה במשמרת שלו. טראמפ, יצוין, השתמש לפי הדיווח במונח שמתאר תהליך שלא קיים בישראל (Impeachment, כלומר משפט הדחה – הליך שטראמפ עצמו עבר פעמיים בקונגרס, ושרד אותו). לדברי הגורמים, טראמפ הביע גם תקווה שאם ייבחר מחדש לנשיא, עד כניסתו לבית הלבן בינואר 2025 נתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה. הוא טרם הביע את העמדה הזו בפומבי, אבל לפי הדיווח שאל כמה מיועציו אם ראוי שיקרא לנתניהו להתפטר מתפקידו. מקורביו אמרו לו שכדאי לו להימנע מלעשות זאת בימים הקרובים, כל עוד נמשך הליך הספירה והזיהוי של המוני הגופות במתקפת הטרור.
דוברו של טראמפ, סטיבן צ'נג, הגיב בהודעה ברשת X (טוויטר לשעבר) וכתב: "זה 100% לא נכון. מעולם לא קרה. אותם 'מקורות' לא מזוהים פשוט ממציאים את זה מהאוויר. זו הדוגמה המובהקת ביותר של פייק ניוז".

טראמפ, נזכיר, שומר טינה לנתניהו עוד מאז שבנובמבר 2020 הוא התקשר לברך את ביידן על ניצחונו בבחירות, שטראמפ טוען שוב ושוב – תוך שהוא מפזר שקרים וטענות לא-מוכחות – שתוצאותיהן זויפו. עדות לזעם הזה הגיעה כאמור בנאום שנשא בלילה שבין רביעי לחמישי: טראמפ תקף בחריפות את נתניהו, תוך שהוא חוזר בכלל לאירוע שהתרחש עוד לפני הבחירות ב-2020: חיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתחילתה של אותה שנה. לטענת טראמפ, נתניהו סירב אז לספק לארה"ב סיוע בהתנקשות: "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר".
הנשיא לשעבר מתח גם ביקורת על ישראל בצל המחדל המודיעיני והמבצעי הכבד שאפשר את מתקפת הפתע של חמאס. גם בריאיון ל"פוקס ניוז" תקף טראמפ את נתניהו, ואמר כי רה"מ "נפגע מאוד" עקב המתקפה: "הוא לא היה מוכן. הוא לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה. ותחת טראמפ, הם לא היו צריכים להיות מוכנים". טראמפ גם התייחס להסלמה בחזית הצפונית, וטען ששר ישראלי כלשהו אמר שהוא "מקווה" שחיזבאללה לא יתקוף מצפון. "מי שמע על אידיוט שאומר דבר כזה", אמר, וציין כי אנשי חיזבאללה "חכמים מאוד".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
נתניהו, במהלך מסיבת עיתנאים אתמול עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. ביידן בגיבוי חסר תקדים
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, pool)
בניגוד לדברים הבוטים הללו של טראמפ, הנשיא ביידן (שייתכן מאוד כי ימצא עצמו מתמודד מול טראמפ פעם נוספת בבחירות בשנה הבאה), מקפיד בימים האחרונים לשאת שלל נאומים והצהרות פרו-ישראליות, כאלו שעוררו אהדה רבה בקרב ישראלים ויהודים ברחבי העולם. מוקדם יותר אמש מתח ביידן ביקורת על דברי טראמפ, והאשים שבדבריו על חיזבאללה הוא למעשה שיבח מחבלים. "התמיכה של האומה שלנו בישראל היא החלטית ובלתי מתפשרת. הזמן הנכון לשבח את הטרוריסטים שרוצים להשמיד אותה – אף פעם", צייץ ביידן ברשת X (טוויטר לשעבר).
ביקורת השמיעו גם בבית הלבן, והדובר אנדרו בייטס מסר אתמול: "הצהרות שכאלו הן מסוכנות ומופרעות. אנחנו לא מצליחים להבין איך אמריקני יכול לשבח ארגון טרור שנתמך על ידי איראן ולתארו כ'חכם'". לדברי בייטס, "זוהי העת עבור כולנו להתייצב יחד לצד ישראל אל מול הרשע הטהור". לא רק במחנה הדמוקרטי הביעו זעם על דברי טראמפ: יריבו בפריימריז הרפובליקניים, מושל פלורידה רון דסנטיס, מסר בתגובה: "זה אבסורד שמישהו, לא כל שכן מישהו שרץ לנשיאות, יבחר לתקוף את ידידתנו ובעלת בריתנו, ישראל".
גם שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) מתח ביקורת על טראמפ בריאיון בערוץ 13, שם אמר כי התקפותיו מעידות על כך שישראל לא יכולה להסתמך עליו. "מביש שאדם כזה, נשיא לשעבר של ארצות הברית, מסייע להפיץ תעמולה ואומר דברים שפוגעים ברוחם של חיילי צה"ל ואזרחי ישראל", אמר קרעי.
טראמפ דחה הלילה את הביקורת שהושמעה נגדו עקב הצהרותיו, ומסר כי "אין לישראל ידיד או בעל ברית טוב יותר ממני".