בישראל עדיין ממתינים לעדכון בנוגע לעמדת חמאס על מתווה ההסכם שגובש בפסגה בפריז בתחילת השבוע, בצל המתיחות הכבדה בין הנהגת חמאס בעזה להנהגת חמאס בחו"ל. ההבנה בישראל הייתה שתשובה מחמאס תגיע עוד בסוף השבוע, אך לפי מסגרת הזמנים שנקבעה - ייתכן שארגון הטרור יספק את תשובתו לקטארים רק מחר.
4 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
הנייה, א-תאני ונתניהו. בישראל ממתינים לעדכון קטארי
( צילום: דנה קופל, Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP, AP /Jacquelyn Martin, Pool)
אתמול חזר ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני מוושינגטון לארצו, ולאחר שיקבל תשובה מאנשי חמאס במפגש פנים-אל-פנים - העדכון צפוי להגיע גם לישראל. בישראל מודעים לכך שאחד המכשולים לעסקה היא המתיחות הגדולה בין יחיא סינוואר לאיסמעיל הנייה, שלא החלה כעת.
הדיווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל", על חילוקי הדעות בהנהגת חמאס בנוגע לעסקה, תפס הבוקר את הכותרות בכלי התקשורת בעולם הערבי - ואלו גם מדווחים כעת על ריכוך בעמדה של ארגון הטרור, שלדבריהם נוטה לקבל את העסקה. לפי העיתון הסעודי "אילאף", חמאס כבר לא מתעקש על הפסקת אש מקיפה וקבועה של המלחמה בעזה בתמורה לעסקת "חילופי שבויים".
לפי הדיווח, שבו מצוטטים גורמים שמעורים בפרטים, ארגון הטרור עשוי להסתפק בערבויות הפסקת האש שמעניקים לו המתווכים - וכוללים את הגדלת הסיוע לרצועה. עם זאת, בחמאס מתעקשים לבחור בעצמם את המחבלים שישוחררו מבתי הכלא בישראל במסגרת עסקה, לאחר שאתמול אישרו רשמית כי ידרשו את שחרורו של מרואן ברגותי. בארגון הטרור גם עומדים על כך שתתאפשר חזרת התושבים לבתים בכל מקום ברצועה.
4 צפייה בגלריה
בלינקן יגיע שוב לאזור, בצל "ההתייעצויות הקשות" בחמאס
בלינקן יגיע שוב לאזור, בצל "ההתייעצויות הקשות" בחמאס
בלינקן יגיע שוב לאזור, בצל "ההתייעצויות הקשות" בחמאס
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, נמשכות "התייעצויות קשות" בין הנהגת חמאס בעזה בראשות יחיא סינוואר להנהגת חמאס בחו"ל איסמעיל הנייה. אמש דווח כאמור ב"וול סטריט ג'ורנל" על חילוקי הדעות בין השניים, וגורמים ששוחחו עם העיתון האמריקני טענו כי הדינמיקה הרגילה בארגון "התהפכה" - וכי כעת דווקא סינוואר, שעייף לדבריהם אחרי חודשים של לחימה, אומר שהוא מוכן לקבל את ההצעה להפוגה ראשונית של שישה שבועות - וכך גם בכירים אחרים של חמאס ברצועה.
מנגד, המנהיגים הפוליטיים של חמאס שנמצאים בחו"ל דורשים לפי הדיווח יותר ויתורים מצד ישראל ורוצים לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה. שר הביטחון יואב גלנט, נזכיר, אותת בחודש שעבר כי מי שתוקעים את המו"מ הם ה"קיצוניים שטסים במטוסי הפאר" - כשכוונתו להנהגת חמאס שחיה מחוץ לעזה.
4 צפייה בגלריה
אמל"ח שאותרו על ידי לוחמי עוצבת הקומנדו בחאן יונס
אמל"ח שאותרו על ידי לוחמי עוצבת הקומנדו בחאן יונס
כוחות צה"ל בחאן יונס. חמאס יסתפק רק ב"ערבויות" להפסקת אש?
(צילום: דובר צה"ל)
הנייה עצמו הצהיר אמש פומבית כי בשיחה עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה, הסכימו השניים שכל עסקה חייבת להוביל לסיום מוחלט של המלחמה, לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה, להסרת המצור על הרצועה ולשיקומה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר השבוע שלא יסכים לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, לסיום המלחמה או לשחרור אלפי מחבלים - שלושה תנאים שאותם הגדיר כ"קווים האדומים" שלו.
בדיווח הבוקר, ב"אילאף" הסעודי, צוין כי ההתייעצויות בחמאס רק מתגברות לקראת ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שיגיע בשבוע הבא לביקור השישי שלו באזור מאז פרוץ המלחמה. בכיר בארגון הטרור אמר אמש כי התשובה להצעה בפסגת פריז תימסר "בקרוב מאוד", אך בינתיים בישראל עדיין לא קיבלו עדכון רשמי כלשהו.
בדיווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, נכתב כי לחמאס אמנם יש "תיקונים" שהוא מבקש להחיל במתווה שגובש בפסגה בפריז, אולם הוא נוטה כאמור לקבל את העסקה חרף העובדה שהיא אינה כוללת הפסקת אש קבועה. בישראל, יש להדגיש, לא מצפים לקבל תשובה חד-משמעית מחמאס - וסבורים שהוא ישיב עם תנאים משלו. בשלה זה הכדור יעבור שוב לישראל, והציפייה היא שייקח זמן לפני שיחל משא ומתן של ממש.
4 צפייה בגלריה
הפגנת הנשים בתל אביב למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
הפגנת הנשים בתל אביב למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
מפגינים בדרישה לשחרור החטופים בתל אביב, ארכיון
(צילום: טל שחר)
מהפרטים שהוצגו לשרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שלשום, עולה כי לא גובשה עדיין טיוטה של ההסכם, אלא רק מסגרת שהביאו המתווכים ושמקובלת על ישראל. לפי הדיווחים טרם סוכמו פרטים מרכזיים כגון כמות המחבלים שישוחררו וזהותם. הפסקת האש, כך התברר בדיון, עשויה להימשך עד 142 ימים, לפי המתווה הבא: בפעימה הראשונה ישוחררו 35 חטופים במהלך 42 ימי הפוגה - יום הפוגה עבור כל חטוף שמוחזר ועוד שבעה ימים של משא ומתן לסיכום על הפעימה הבאה. לאחר פעימה זו יישארו בשבי עוד 100 חטופים, והמשמעות היא שייתכן כי ההפוגה תימשך 100 ימים נוספים.