שר החוץ יאיר לפיד הביע היום (רביעי) דאגה מהעובדה שלמרות אזהרות המסע החמורות לטורקיה, והקריאה לישראלים לצאת באופן מיידי מהעיר איסטנבול, ישראלים ממשיכים להגיע למדינה ולנפוש שם. "אנו מודאגים מהעובדה שאנשים עדיין נוסעים לטורקיה. אני יודע שזה מסובך לוותר על טיול שכבר תכננת ויש גם אובדן כסף, אבל האזהרות הן לא סימבוליות", אמר לפיד בתדרוך לתקשורת שערך לציון שנה לכהונתו כשר החוץ.
"אם ישראלי ייחטף או ייהרג באיסטנבול אני לא חושב שהמשפחה שלו תשלים עם העובדה שהתעלם מהאזהרה", הוסיף לפיד. "לעולם לא נגיד שזאת הבעיה שלך. זאת הבעיה שלנו. אבל אנשים צריכים להיות יותר זהירים ולקחת ברצינות את האזהרות". לפיד הודה פעם נוספת על שיתוף הפעולה מול ממשלת טורקיה, "בנושא של הגנה על ישראלים מטרור איראני בשטחי טורקיה".
9 צפייה בגלריה
לפיד ואיסטנבול. חשש מפיגוע איראני
לפיד ואיסטנבול. חשש מפיגוע איראני
לפיד ואיסטנבול. חשש מפיגוע איראני
(צילום: יואב דודקביץ', shutterstock)
9 צפייה בגלריה
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד האיה סופיה באיסטנבול, הבוקר
(צילום: AFP)
בישראל, נזכיר, חוששים כי סוכנים מטעם משמרות המהפכה של איראן שוהים כעת בטורקיה, בפרט באיסטנבול, ומנסים לבצע פיגוע נגד ישראלים כנקמה על חיסולים בתוך איראן שמיוחסים לישראל. בישראל מדגישים כי מדובר בניסיונות ממשיים: בחודש האחרון, כולל בימים האחרונים ממש, אזרחים ישראלים שטיילו בטורקיה ניצלו מפגיעה איראנית. אנשי ביטחון ישראלים, בשיתוף המועצה לביטחון לאומי ושב"כ, הצליחו לזהות את ניסיונות הפגיעה בהם ולהצילם.
באחד המקרים זוג צעירים בני 24 ניצל ברגע האחרון ממש. לפי הערכות האיראנים הגיעו אליהם לאחר שפרסמו ברשתות החברתיות את מיקומם. בעקבות כך, כוחות איראניים עקבו אחריהם, והם חולצו. לפי ההערכה, בעוד חוליה אחת שפעלה בשירות משמרות המהפכה נעצרה, ישנה חוליה אחרת שככל הנראה עדיין מסתובבת בשטח. בחוליה מעורבים אזרחים איראנים וטורקים. הרשויות בטורקיה מודעות להימצאות החוליה בשטח, ויש מצוד אחריה.
בתדרוך היום התייחס לפיד גם לאיום האיראני, ואמר כי לנוכח המבוי הסתום בשיחות הגרעין עם איראן הנושא צריך לחזור למועצת הביטחון של האו"ם – כדי שזו תפעיל את מנגנון ה"סנאפבק" בהסכם הגרעין. המנגנון הזה מאפשר להחזיר את כל הסנקציות הבינלאומיות נגד איראן שהוטלו במועצת הביטחון ובוטלו בעקבות ההסכם מ-2015 – שאותו איראן מפרה כעת בבוטות, אחרי שב-2018 ארה"ב פרשה ממנו בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ.
9 צפייה בגלריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א בווינה. השלב הבא אחרי הגינוי שם: החזרת הסנקציות הבינלאומיות במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום:AP)

"זה השלב הבא במאבק הבינלאומי המדיני שכן השלבים הקודמים נכשלו והחלטת סבא"א (הגינוי במועצת הנגידים נגד איראן, על כך שלא סיפקה תשובות על שרידי אורניום באתרי גרעין לא מוכרזים) אומרת שהם נכשלו. האיראנים ממשיכים לרמות, לשקר ולהגיע לגרעין בדלת האחורית – והגיע הזמן לעצור את זה. זאת לא הבעיה של ישראל אלא של העולם כולו", אמר לפיד. עוד אמר כי ישראל מנסה לבנות "ארכיטקטורה אזורית" שבה תוצב איראן תחת מצור ביטחוני ומדיני, והוא הדגיש כי איראן מהווה איום לאזור כולו ולא רק לישראל.
לגבי הביקור בחודש הבא של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, שהוכרז אתמול רשמית, נשאל לפיד האם הממשלה תחזיק מעמד עד הגעתו – והשיב כי למצב הפוליטי אין קשר לכך: "אני אעשה הכול שהממשלה תשרוד – אבל ביקור הנשיא והיחסים הם הרבה יותר חשובים ומשמעותיים מכל אירוע פוליטי. וזה לא תלוי בכל אירוע פוליטי. אלה יחסים אסטרטגיים וידידות אמיתית. עשינו את הכול כדי להחזיר את המעמד הבי-פרטיזני (תמיכה של הרפובליקנים וגם של הדמוקרטים) של ישראל בארה"ב, כי זה מעבר לפוליטיקה. ולכן אני חושב שהנשיא ביידן יגיע לכאן בכל מקרה. אני לא פרשן פוליטי אבל אני מאמין שהממשלה תהיה כאן לקבל אותו על השטיח האדום ב-13 ביולי".
עוד אמר לפיד: "ביידן הודיע שיבוא לביקור ממלכתי כדי לקדם השלום והנורמליזציה באזור לדרגה חדשה. מיד בתום הביקור יטוס לסעודיה. הנשיא ידיד אמת של ישראל. הביקור הזה יהיה הזדמנות להראות את הקשרים הבלתי מעורערים בין המדינות והעומק והעוצמה של הקשר הבילטרלי אך תהיה לו השפעה על הביטחון האזורי וקשרים כלכליים במזרח התיכון".
9 צפייה בגלריה
הממשלה תשרוד עד החודש הבא? ביידן ובנט
הממשלה תשרוד עד החודש הבא? ביידן ובנט
הממשלה תשרוד עד החודש הבא? ביידן ובנט
(צילום: יאיר שגיא , AP)
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא האמריקני אתמול, במדשאת הבית הלבן לפני שעלה למסוק "מרין 1"
(צילום: AP )
בתשובה לשאלת ynet האם ביקור הנשיא ביידן בישראל ומיד אחר כך בסעודיה יביא לפריצת דרך ביחסים בין שתי המדינות, אמר לפיד: "אני מניח שלא תהיה קפיצה נחשונית, אבל יהיו קידומים קטנים – ומתוכן נייצר את השלום המיוחל עם סעודיה ועם עוד מדינות באזור".
לפיד גילה שבשנה האחרונה היה בקשר עם לפחות שלושה שרי חוץ של מדינות שאין לישראל איתן קשרים. עוד גילה כי שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה צפוי להגיע לישראל בתוך חודש-חודשיים כדי לפתוח שגרירות מרוקנית בישראל – מהלך שאושר על ידי מלך מרוקו. כמו כן צפוי לבקר בישראל שר החוץ של איחוד האמירויות.
"כשנכנסתי לתפקיד הגדרתי את המטרה שלנו מול הסכמי הנורמליזציה – שתפקידו להפוך אותם לסיפור הצלחה כי זה מה שיגרום להרחבתם. הייתה סדרה שלמה של 'יציקת תוכן' – בניית עולם תוכן שלם להסכמי הנורמליזציה. הייתי בבחריין ומרוקו וחתמנו על הסכמים. העובדה שביידן יטוס ישירות מכאן לסעודיה – מדגישה שיש קשר בין הביקור ליכולת לשפר היחסים באזור כולו. אנחנו מייצרים עולם שלם של תוכן ביטחוני, כלכלי ומדיני ובמקביל עובדים על הרחבה של הסכמי אברהם. לעולם לא הסתרתי שיש סדרה של מדינות יעד – סעודיה הראשונה ואינדונזיה אחריה".
9 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. אינטרסים משותפים עם ישראל
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
סעודיה ג'דה אש ועשן מ מתקן ש הותקף על ידי ה חות'ים מ תימן ערב מרוץ ה פורמולה 1
סעודיה ג'דה אש ועשן מ מתקן ש הותקף על ידי ה חות'ים מ תימן ערב מרוץ ה פורמולה 1
אש משתוללת בג'דה אחרי תקיפה של המורדים החות'ים בתימן, בעלי בריתה של איראן, במרץ האחרון
(צילום: AFP)
לפיד הוסיף כי לישראל ולסעודיה יש אינטרסים משותפים: "מתקפת הטילים על סעודיה בשנה שעברה רק מוכיחה שסעודיה אחת המדינות באזור שהן תחת איום איראני וכמובן שכל המדינות שיש להן אותו איום – צריכות למצוא דרכים לפחות לחשוב מה לעשות כדי להתמודד עם האיום". לדבריו, "אנו רוצים הסכם שלום עם סעודיה כמו כל מדינה אחרת באזור. ישראל מושיטה יד כדי לקיים שלום בר קיימא עם כל מדינה. זה משהו שאנו מצפים מהאזור. ברור לנו שארה"ב תהיה המתווך ההוגן ואני יודע שהם יעשו את מירב המאמצים שזה יקרה".

לפיד מונה הישגים, אחרי שנה בתפקיד

בתדרוך הבוקר חשף לפיד כי נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין, שביקרה אתמול בישראל, התחייבה בפניו שתתניע את הסכם האסוציאציה (הסכם ההתאגדות) – שהוא הסכם הגג-הכלכלי של ישראל והאיחוד האירופי. המגעים לחתימה על ההסכם מעוכבים כבר 10 שנים בגלל מחאתם של האירופים על הבנייה בהתנחלויות ועל סוגיות הנוגעות לזכויות אדם. "לאחר שנחתום על ההסכם נוכל לייצר הסדר שישראלים שנוסעים לאירופה ישלמו פחות על שיחות הטלפון שלהם, ויהיו עוד אלפי דברים קטנים שנוכל לעשות", אמר לפיד.
לפיד מנה את הישגיו במשרד החוץ בשנה האחרונה וטען כי אלו כוללים בין היתר את שיקום היחסים עם ארה"ב והחזרת מעמדה של ישראל למעמד שבו היא זוכה לתמיכה דו-מפלגתית בארה"ב – אף שהמחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית שם ממשיך להיות ביקורתי ביותר כלפי ישראל. לדברי לפיד, גם היחסים עם האיחוד האירופי שוקמו. בנוסף, הוא הזכיר את ההחלטה של ממשל ביידן שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית ואת ההצבעה בקונגרס ברוב מוחץ שבה הוענק תקציב למילוי מאגר מיירטי מערכת כיפת ברזל. לדבריו, מדובר ב"ניצחון" של המדיניות הישראלית.
9 צפייה בגלריה
אורסולה פון דר ליין נשיאת הנציבות האירופית במהלך פסגה של מנהיגי מדינות האיחוד האירופי ב בריסל
אורסולה פון דר ליין נשיאת הנציבות האירופית במהלך פסגה של מנהיגי מדינות האיחוד האירופי ב בריסל
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. לפיד: "הבטיחה שנקדם את הסכם הגג-הכלכלי, נשלם פחות על שיחות טלפון באירופה"
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
וושינגטון ארה"ב
וושינגטון ארה"ב
הקונגרס האמריקני. לטענת לפיד, ישראל זוכה מחדש לתמיכת שתי המפלגות שם
(צילום:gettyimages)
הוא טען בנוסף כי היו מספר הצלחות במאבק נגד ניסיונות הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם והניסיונות להגדירה כמדינת אפרטהייד: "היו לנו הצלחות כמו נטישת מדינות המערב את ועידת דרבן וההצהרה האמריקנית נגד ועדת החקירה לשומר חומות. במבחן השנה הראשונה עמדנו פחות או יותר בכל המטרות שהצבנו לעצמנו, ובחלק מהמקרים אפילו יותר – כמו 'פסגת הנגב'". הוא הדגיש כי אף שיש כעת דיאלוג מחודש מול הממשל האמריקני בנושא האיראני, "יש לנו אי-הסכמה יסודית – הם עדיין חושבים שהסכם הגרעין הוא הדבר הנכון, ואנחנו לא".
על משרד החוץ עצמו אמר לפיד כי הוא קיבל מחדש את מעמדו כ"גורם שמוביל את מדיניות החוץ הישראלית", כשברקע הטענות שנשמעו נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שלכאורה פגע במעמד הזה של משרד החוץ. "מינינו 76 שגרירים וקונסולים כתוצאה של האדמה החרוכה שהייתה בו. הכרזנו על שלושה קורסי צוערים והגדלנו את התקציב של המשרד לגבוה בכל הזמנים", אמר לפיד – אף שברקע עיצומים של עובדי המשרד על תנאיהם. לפיד התגאה במיוחד בקידום נשים במשרד החוץ: "המספרים מדברים בעד עצמם. יש במשרד החוץ תשע סמנכ"ליות מתוך 19; 26 ראשי נציגויות מתוך 102; 18 רח"טיות מתוך 39".