אחרי חודשים של מאבק פוליטי חסר תקדים כשמדובר בסיוע צבאי לבעלות ברית של ארה"ב צפוי בית הנבחרים להצביע בסוף השבוע על חבילות סיוע לישראל, אוקראינה ובעלות ברית נוספות, בהן טייוואן. החלטת יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, להעלות את החבילות להצבעה, מגיעה למרות התנגדות חריפה מאוד של "אגף טראמפ" במפלגתו.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ביידן. בדרך לאישור הסיוע לכל בעלות הברית שזקוקות לו
(צילום: EPA/SHAWN THEW)
5 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
היו"ר ג'ונסון. ישלם בכיסא? "יהיה מה שיהיה"
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
סוף השבוע עשוי להכריע לא רק את גורל סיוע החוץ הקריטי, אלא גם את המשך הקריירה הפוליטית של ג'ונסון. רפובליקנים רבים מתכוונים להתנגד בטענה שבחבילה אין התייחסות למשבר ההגירה בגבול הדרומי של ארה"ב, ובעיקר משום שהאגף הזה במפלגה הופך יותר ויותר פרו-רוסי ופרו-פוטין. "אנחנו לא יכולים לשחק פוליטיקה עם זה; אנחנו צריכים לעשות את הדבר הנכון", אמר ג'ונסון, וכשנשאל אם הוא מסכן את מעמדו כיו"ר בית הנבחרים, ענה: "יהיה מה שיהיה. אם אפעל מתוך פחד שידיחו אותי, לא אוכל לעשות את העבודה שלי".
זהו שינוי של 180 מעלות בעמדה של ג'ונסון, שבמשך חודשים סירב להעלות להצבעה את חבילת הסיוע לאוקראינה. הנשיא ג'ו ביידן התעקש שהוא עצמו לא יאשר שום חבילת סיוע שלא תכלול את אוקראינה, ומכיוון שכך נתקע גם הסיוע לישראל. כעת נראה שג'ונסון מצמץ ראשון.
התוכנית של ג'ונסון כוללת ארבע הצעות שונות - לישראל, לאוקראינה, לטייוואן ועוד אחת המכילה סוכריות לרפובליקנים רבים, כולל איסור על שימוש בטיקטוק בארה"ב (או התניית השימוש בכך שטיקטוק תימכר על-ידי בעליה, ByteDance, חברה המקושרת לממשלת סין). החבילה תכלול בין היתר 60.1 מיליארד דולר לאוקראינה, 14.1 מיליארד לישראל, וגם עשרה מיליארד בסיוע הומניטרי לאזרחים באזורי עימות, כולל פלסטינים בעזה.
5 צפייה בגלריה
חברת הקונגרס הרפובליקנית מרג'ורי טיילור גרין צועקת לעבר ביידן בזמן נאום "מצב האומה"
חברת הקונגרס הרפובליקנית מרג'ורי טיילור גרין צועקת לעבר ביידן בזמן נאום "מצב האומה"
חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין. כבר גיבשה הצעה להדחת היו"ר
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
דנולד טראמפ במסיבת עיתונאים 12 באפריל
דנולד טראמפ במסיבת עיתונאים 12 באפריל
הנשיא לשעבר טראמפ. מחנה חזק בתוך הסיעה בקונגרס
(צילום: AP / Wilfredo Lee)
בסך הכל מגיע סכום החבילות הכללי ל-95 מיליארד דולר, והן דומות מאוד למה שהעבירו הדמוקרטים בסנאט כבר לפני כמה חודשים. שינוי אחד בחבילת הסיוע לאוקראינה הוא הפיכת חלק ממנה (9.5 מיליארד דולר) להלוואה במקום מענק, זאת בניסיון לרצות את טראמפ ואנשיו.
הלחץ על ג'ונסון להעלות את חבילות הסיוע להצבעה גדל בשבועות האחרונים, וכלל שיחה ישירה עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. הדמוקרטים בבית הנבחרים עבדו במקביל על עצומה שתכפה על ג'ונסון להעלות את חבילות הסיוע להצבעה, וכמה רפובליקנים שכן תומכים בסיוע לאוקראינה איימו להצטרף לדמוקרטים ולחתום על העצומה.
לרפובליקנים יש יתרון זעיר בבית הנבחרים (213-218), וג'ונסון יודע שכמה עשרות מהם יצביעו נגד. כדי שההצעות יעברו, יזדקק ג'ונסון לקולות של דמוקרטים, ואלה כבר הבטיחו שהם יספקו אותם. הוא גם יודע כי אם ההצעות יעברו, הכיסא שעליו התיישב רק לפני שישה חודשים יתנדנד מאוד. חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין מג'ורג'יה, הקרובה במיוחד לטראמפ, כבר הכינה הצעה להדחת ג'ונסון, ואליה הצטרף תומאס מאסי מקנטקי. חבר קונגרס נוסף, אנדי אוגלס מטנסי, צייץ ברשת X (לשעבר טוויטר): "אוקראינה יכולה ללכת לקבץ נדבות במקום אחר".
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בארה"ב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בארה"ב
נשיא אוקראינה זלנסקי. שוחח עם יו"ר בית הנבחרים כדי לשכנע
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
הנשיא ביידן מיהר להודיע על תמיכתו בכל ההצעות, שיבח את הכללת הסיוע ההומניטרי לעזה, ואמר שהעברת החבילה תשלח מסר לעולם: "אנחנו עומדים לצד החברים שלנו, ולא ניתן לאיראן או לרוסיה להצליח". הצבעה סופית צפויה בשבת בערב.