חמישה חודשים בלבד אחרי שהדיחו את יושב ראש בית הנבחרים הקודם מטעמם, וקצת יותר מחצי שנה לפני הקרב המחודש על הרוב בקונגרס בבחירות שייערכו בנובמבר, אנשי המחנה הקיצוני במפלגה הרפובליקנית מאיימים שוב בהדחת יושב הראש של הבית, אף שהם עצמם בחרו בו. חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילור גרין, אשת ימין קיצוני ואחת התומכות האדוקות ביותר של דונלד טראמפ, הגישה בסוף השבוע הצעה להדיח את יושב הראש מייק ג'ונסון, אחרי שזה אפשר את אישורה של חבילה בסך 1.2 טריליון דולר שתמנע את השבתת הממשל.
5 צפייה בגלריה
מרג'ורי טיילור גרין
מרג'ורי טיילור גרין
מרג'ורי טיילור גרין. "הספירה לאחור החלה"
(צילום: REUTERS/Alyssa Pointer/File Photo)
5 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון. "לא פועל מתוך פחד"
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
אירועי סוף השבוע הזכירו במידה רבה את אלה שהובילו להדחתו ההיסטורית של היו"ר הקודם, קווין מקארתי, באוקטובר: אנשי המחנה הקיצוני במפלגה הרפובליקנית זעמו אז על כך שמקארתי גיבש פשרה עם הדמוקרטים שתמנע את השבתת הממשל, ויזמו הצבעה על סילוקו. מכיוון שהמחוקקים הדמוקרטים, כסיעת האופוזיציה, תמכו בהצעה, הספיקו קולות המחנה הרפובליקני הקיצוני כדי להדיח את מקארתי, ונדרשו עוד שבועות עד שהושגה הסכמה על מינוי ג'ונסון למחליפו.
לפי שעה נראה כי סיכויי ההצעה של גרין להתקבל נמוכים יותר מסיכויי המהלך נגד מקארתי, והתמיכה שלה היא זוכה במפלגה הרפובליקנית פחותה מזו שזכתה לה היוזמה הקודמת. בית הנבחרים נמצא כעת בפגרת האביב, ולכן לא צפויה בימים הקרובים הצבעה על הדחת היו"ר, אבל האיום הזה ירחף מעליו כשהמחוקקים ישובו ויתכנסו, ובאמצעותו עשויים אנשי המחנה הקיצוני לסחוט ממנו ויתורים. "הוצאנו לדרך את הספירה לאחור לתחילת התהליך של בחירת יו"ר חדש", הכריזה גרין על מדרגות הקפיטול ביום שישי, אך היא לא אמרה מתי ימומש הצעד, והדגישה כי לפי שעה מדובר ב"אזהרה" לג'ונסון לשבועות הבאים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ג'ונסון נבחר ליו"ר הבית אשתקד. אין התלהבות רפובליקנית מהרעיון של עוד הדחה
(צילום: LEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בין שג'ונסון יודח ובין שלאו, עצם האיום לסלק גם אותו מהתפקיד מבהיר שוב שהסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים היא כעת סיעת רוב רק על הנייר: יו"ר הבית מטעמה אינו יכול לסמוך על קולות המחוקקים הרפובליקנים לצורך קידום חוקים, במיוחד בכל הקשור לענייני ליבה כמו מימון הממשל, ולא פעם הוא נאלץ להגיע לפשרות עם הדמוקרטים. פשרה כזו אפשרה ביום שישי להעביר בעזרת הדמוקרטים, ברוב של 286 מחוקקים מול 134, את חבילת המימון בסך 1.2 טריליון דולר שתמנע את השבתת הממשל. החבילה הזו הייתה למעשה הרכיב האחרון בעסקה שהיו"ר המודח מקארתי גיבש לפני כשנה עם הנשיא ג'ו ביידן במסגרת הפשרה שהובילה לבסוף להדחתו על-ידי חברי מפלגתו – וכעת היא מאיימת גם על היורש שלו ג'ונסון.

מאט גייטס נגד הדחה: "נקבל יו"ר דמוקרטי"

גם הרוב שיש לרפובליקנים על הנייר הצטמק מעשית בסוף השבוע, כשחבר בית הנבחרים הרפובליקני מייק גלאגר הודיע כי יפרוש בחודש הבא מהתפקיד ויותיר את המושב שלו ריק. עוד לפני הפרישה הזו היה הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים הרוב הקטן ביותר בהיסטוריה המודרנית – 218 מול 213 דמוקרטים (ארבעה מושבים אינם מאוישים כרגע). משמעות הפער היא שבכל הצבעה שבה נוכחים כל החברים המכהנים ומצביעים על פי שיוך מפלגתי, ג'ונסון אינו יכול להרשות לעצמו יותר משני עריקים.
5 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים מאט גייטס, שהוביל את הדחת מקארתי. היגינס: "מרג'ורי עשתה טעות"
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
האירועים האחרונים מותירים את הנהגתו של ג'ונסון שברירית למדי, במיוחד לקראת האתגר הגדול הבא – הטיפול בחבילת הסיוע לאוקראינה, שאנשי הימין הקיצוני במפלגה הרפובליקנית מתנגדים לה. ג'ונסון סירב עד כה לקדם להצבעה את חבילת הסיוע בסך 95 מיליארד דולר שאושרה בסנאט, אבל הבטיח שהטיפול בה יהיה הצעד הבא אחרי השגת האישור למימון הממשל. האיום להדיח את ג'ונסון יכול להשפיע כעת על קידום החבילה לאוקראינה. בחודשים האחרונים איימה גרין כמה פעמים שתפעל להדחת ג'ונסון אם יקדם את הסיוע לאוקראינה, אבל כשנשאל ביום שישי על האיומים להדיחו התייחס אליהם ג'ונסון בביטול ואמר: "אני לא פועל מתוך פחד".
הדחת היו"ר הקודם קווין מקארתי באוקטובר הסבה מבוכה גדולה לרבים מהמחוקקים הרפובליקנים, משום שהיא חשפה את הפילוג העמוק בתוך המפלגה ואת העובדה שאין להם רוב מעשי בבית הנבחרים למרות הרוב התיאורטי שהשיגו בבחירות האמצע ב-2022. המבוכה הזו ממשיכה ללוות אותם, כשנותרו שבעה וחצי חודשים בלבד עד לבחירות לנשיאות ולקונגרס בנובמבר.
5 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
הדוברת ז'אן-פייר. במחנה הדמוקרטי מרוצים מהקרעים אצל היריבה
(צילום: gettyimages)
כבר בסוף השבוע השמיעו את קולם מחוקקים רפובליקנים המתנגדים להצעת ההדחה של גרין. "מרג'ורי עשתה טעות גדולה", אמר בין השאר חבר הקונגרס השמרן קליי היגינס מלואיזיאנה. גם חבר בית הנבחרים מאט גייטס, שהוביל את מהלך ההדחה נגד מקארתי, הזהיר מהדחת ג'ונסון, ואמר כי הדבר עלול להוביל לבחירת יו"ר דמוקרטי, בניגוד לתרחישים האפשריים שהיו באוקטובר כשתמך בהדחת מקארתי.
כשדוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר התבקשה להתייחס לאירועים היא לא הסתירה את הנאתה מהקרעים בתוך המפלגה היריבה: "קחו פופקורן, שבו בכיסא – וצפו במה שקורה", אמרה.