כינוס קבינט המלחמה נגמר, חמאס עדיין לא השיב רשמית, ובישראל ההערכה היא שתשובה חיובית חד-משמעית לא תגיע: הקטארים הבהירו לישראל שהמגעים בנוגע לעסקת החטופים שהמתווה שלה גובש בפסגת פריז מאוד מורכבים, אבל צריך לתת לזה עוד זמן.
4 צפייה בגלריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
לחצים פוליטיים מופעלים על ראש הממשלה. נתניהו וקבינט המלחמה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
מחלוקת בין ההנהגה הצבאית למדינית. סינוואר והנייה
(צילום: AFP)
יש מחלוקת חריפה בין חמאס חוץ, בראשות איסמעיל הנייה, לבין חמאס פנים - בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף - בשאלה אם להיענות להצעה. בישראל מעריכים שחמאס ינסה להציב תנאים וידרוש ערבויות להפסקת המלחמה, כפי שגורם מטעמו כבר צוטט אמש (ראשון).
גורמים שמעורבים במגעים אמרו כי האמריקנים מפעילים לחצים כבדים על ישראל להסכים לעסקה גם במחיר כבד, שכן הם מאמינים שתביא להפוגה שתאפשר להם להתחיל אפקט דומינו שיכלול את הפסקת הפעולות העוינות בצפון שיאפשרו הסדר מול חיזבאללה, והתנעת המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
היעד שהאמריקנים הציבו לכך הוא חודש אפריל. הם מאמינים שנורמליזציה בין ישראל לסעודיה לא תגיע בלי הפוגה ממושכת, והם חושבים שנורמליזציה תאפשר לנתניהו לתרץ את אי-חידוש הלחימה ואת הוויתור על היעד של מיטוט חמאס.
מאחורי הקלעים מופעלים לחצים פוליטיים כבדים על נתניהו. ראש הממשלה חושש שאם יילך על העסקה הוא יאבד את איתמר בן גביר, אך מבין שאם לא ילך על העסקה הוא יאבד את בני גנץ. לכן נתניהו ינסה למשוך זמן כמה שהוא יכול. הבעיה היא שחמאס מודע לתכנית הדומינו האמריקנית, וינסה - בשליחות איראן - לטרפד את הנורמליזציה עם סעודיה. לכן אין כלל ודאות שחמאס ייענה בחיוב למתווה.
4 צפייה בגלריה
יריב לוין הרצי הלוי מירי רגב
יריב לוין הרצי הלוי מירי רגב
השרים התלוננו שהרמטכ"ל לא מגיע לישיבות. לוין על העסקה: "יש דברים שאסור להסכים להם"
(צילום: שלו שלום, תומר שונם הלוי, יובל חן)
יש הבנה בישראל שהפעימה ההומניטרית היא הכי ריאלית בעת הזאת, ובכלל לא בטוח שניתן יהיה להמשיך אותה אחר כך, שכן המשך יהיה כרוך בשחרור רוצחים כבדים. מדובר במשחק שחמט מסובך עם הרבה מאוד נעלמים, אבל ההערכה היא שנתניהו בסופו של דבר צפוי לקדם את העסקה כי הוא מבין שרק היא תביא לו את הנורמליזציה עם סעודיה כי הסעודים לא יסכימו להצטלם איתו על מדשאות הבית הלבן בזמן שהמלחמה נמשכת.
מוקדם יותר קיבלו שרי הממשלה סקירה על המגעים לעסקת חטופים, וחלקם - ובהם השרים ניר ברקת, עמיחי שיקלי, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר, יריב לוין, יואב קיש ומירי רגב - הביעו התנגדות למתווה המתגבש. לשרים נאמר שהרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, יגיע לישיבת הממשלה הבאה וייתן סקירה ביטחונית. בישיבות קודמות התלוננו השרים על כך שהרמטכ"ל לא מגיע, וראש הממשלה הורה לבדוק אם הוא יכול להגיע. בנוסף, שרים שוב התלוננו על כך ששרי המחנה הממלכתי ושר הביטחון יואב גלנט לא הגיעו לישיבה.
"יש דברים שאסור להסכים להם, זה צריך להגיע לדיון פה", אמר שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה. שר החינוך יואב קיש אמר: "אם זה מה שאני שומע בתקשורת - לא אוכל לתמוך בעסקה כזו. עסקה שלא תכלול את כל החטופים יכולה לגרום לנו להפקיר את אלה שיישארו". שרת התחבורה מירי רגב התרעמה: "אחר כך אנחנו מקבלים את הדברים מוגמרים וצריכים להצביע בעד". שר החוץ ישראל כץ קבע: "אסור לעשות עסקה בלי כל החיילים - זו חובתנו המוסרית".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"ניתן לממשלת ישראל ולפוליטיקאים שלה לדבר בעד עצמם". בן גביר
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)

בארה"ב לא מתרגשים מבן גביר: "ניתן לפוליטיקאים שלהם לדבר, ואנחנו נדבר רק בשם עצמנו"

ובינתיים, בארה"ב לא לקחו ברצינות יתרה את אמירותיו של השר בן גביר, שביקר את הנשיא ביידן בריאיון לעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל. "עמדתנו ברורה, אנו נשארים מחויבים לתמוך בישראל במאבקה נגד חמאס, תוך בקשה ממנה לעשות הכול כדי למנוע אבדות באזרחים", אמר דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי. "לא מצפים מישראל לקבל מצב שבו אזרחיה ממשיכים לחיות תחת איום מצד קבוצת טרור שחותרת להשמדתה. במקביל, נמשיך במאמצים להכניס לעזה סיוע הומניטרי קריטי כדי להקל על סבל אזרחים פלסטינים שאין להם קשר לחמאס".
היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר בריאיון לרשת CNS: "אני אתן לממשלת ישראל ולפוליטיקאים הישראלים לדבר בעד עצמם, הם בהחלט לא מתקשים לעשות זאת. אנחנו נדבר רק בשם עצמנו ומנקודת המבט שלנו. עסקת בני ערובה, שמוציאה את החטופים, כולל האמריקנים, ומקבלת הפסקה מתמשכת בפעולות האיבה כדי שסיוע להצלת חיים יוכל להגיע בקלות רבה יותר לעם הפלסטיני".
פורסם לראשונה: 23:11, 04.02.24