מבצע "מגן וחץ" התחיל בחיסול שלושה מחבלים בכירים בג'יהאד האיסלאמי, בהם האיש שהיה אחראי לשיגור יותר מ-100 רקטות בשבוע שעבר. במקביל, הכריז פיקוד העורף על הגבלות במרחק של עד כ-40 ק"מ מרצועת עזה, כולל איסור על לימודים, אבל נכון להבוקר (יום רביעי) - השקט נשמר. כעת נערכים בישראל לכמה ימי לחימה, אבל במקביל גם לאפשרות של הסרת ההגבלות, ומי שסובל מהמצב הנוכחי הם בעיקר תושבים בדרום ששגרת חייהם נעצרה.

מבצע "מגן וחץ" - עדכונים שוטפים

"השקט שאנחנו חווים עכשיו יכול לתעתע", אמר תת-אלוף במילואים חיליק (יחיאל) סופר, המסביר של פיקוד העורף. "הוא גם יכול להשתנות בכל רגע ולכן כולנו צריכים לגלות עירנות ולהיות מוכנים בכל מקום שבו אנחנו נמצאים, אם זה בעבודה, בבית, או בכל מקום אחר".
במערכת הביטחון אומרים כי אחת הסיבות לשקט הזה היא ה"הלם" של הג'יהאד האיסלאמי מאותה מכת פתיחה, אך גם בשני מבצעים קודמים בעבר נגד הארגון - "חגורה שחורה" ב-2019 ו"עלות השחר" ב-2022 - גם כן חוסלו בכירי בתפקידים דומים, ואז הג'יהאד דווקא הגיב. לכן, ייתכן שהפעם הג'יהאד מנסה להוציא לפועל תגובה בדמות "פיגוע איכותי" - כגון הניסיון לירות טילי נ"ט שסוכל על ידי צה"ל, שתקף אתמול אחר הצהריים חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים. גורמי הביטחון העריכו אמש כי הג'יהאד מחפש "מכת פתיחה" בדמות פיגוע נ"ט גדול, ולכן יש מאמץ גדול לסכל פיגוע כזה.

7 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי בשדרות ריק מאדם
המרכז המסחרי בשדרות ריק מאדם
המרכז המסחרי בשדרות ריק מאדם, הבוקר
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
מכולות שהוצבו בעוטף לסיוע במיגון והסתרה מפני טילים מהרצועה
מכולות שהוצבו בעוטף לסיוע במיגון והסתרה מפני טילים מהרצועה
מכולות שהוצבו למיגון מפני טילים
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
חסימות כבישים בעוטף עזה
חסימות כבישים בעוטף עזה
חסימות כבישים בעוטף עזה
(צילום: בראל אפרים)
בינתיים, ובזמן שישראל ממתינה, ביישובים שעליהם הוכרזו הגבלות מרגישים היטב את שיבוש השגרה. "תושבים יקרים, אנחנו מזכירים לכם כי הנחיות ההתגוננות שפורסמו אתמול עדיין בתוקף", הבהירו בעיריית שדרות לתושבים. "לפי ההנחיות אין לימודים, יש לשהות סמוך למרחבים מוגנים, מקומות עבודה ייפתחו רק אם ניתן להגיע למרחב מוגן עד 15 שניות, התקהלות בשטח פתוח עד 10 איש ובמבנה סגור עד 100 איש".
בעירייה קראו לתושבים לשים לב כי "על אף השקט בעוטף, הדריכות עודנה קיימת ויש חשש לירי מהרצועה ולכן המשיכו להקפיד על ההנחיות והעבירו זאת גם לילדיכם".

7 צפייה בגלריה
המחבלים שנהרגו בקבאטיה: תושב הכפר אחמד עסאף ורני קטנאת מג'נין
המחבלים שנהרגו בקבאטיה: תושב הכפר אחמד עסאף ורני קטנאת מג'נין
המחבלים שחוסלו ליד ג'נין, הלילה
7 צפייה בגלריה
הרכב של חוליית הנ"ט שהותקף ברצועה
הרכב של חוליית הנ"ט שהותקף ברצועה
היום הראשון למבצע: חיסול בלב שכונה ברצועה, וסיכול חוליית נ"ט
(צילום: רויטרס)
בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" נטען הבוקר כי הג'יהאד האיסלאמי מתעכב בתגובה שלו מאחר שהוא "נערך לתגובה מתואמת עם הפלגים השונים, לרבות חמאס - ויישום טקטיקה המנוגדת לציפיות כי התגובה תהיה מהירה וניתנת להכלה לאור ההיערכות המוקדמת של ישראל". לדברי העיתון, "חמאס והג'יהאד החלו במגעים אינטנסיביים במישור המדיני והצבאי זמן קצר לאחר החיסולים כדי להיערך לפעולה מתאימה המקבילה ל'פשע החריג' שביצעה ישראל".
סיבה נוספת לעיכוב של הג'יהאד עשויה להיות ניסיון לתכנן תגובה שתכלול גזרות אחרות, כגון לבנון או יהודה ושומרון, וזאת לאחר ששני מחבלים חמושים חוסלו הלילה ליד ג'נין, אחרי שפתחו באש לעבר כוחות צה"ל. בג'יהאד גם נהנים לבטח מההמתנה ממושכת בישראל לתגובה הצפויה שלו, המתנה שיוצרת חרדה בקרב המוני אזרחים.
בנוסף, בג'יהאד רוצים גם להגדיל את ה"סנטימנט" כלפי הארגון, ולכן דאגו להמתין לסיום הלוויות הבכירים ושאר ההרוגים בפעולה הישראלית, בהם ילדים ונשים, באופן שיחזק את התמיכה בארגון בדעת הקהל הפלסטינית.
בנוגע לחמאס ישנם כמה תרחישים אפשריים, אבל הסבירות שארגון הטרור ייכנס "אול אין" למערכה ויוביל את התגובה היא נמוכה. אולם, מכיוון שחמאס הוא הריבון בעזה, הארגון לא יכול לשבת לגמרי על הגדר ולא להתערב – אך ייתכן שתהיה זו התערבות סמלית. ההערכה בישראל היא שכניסה למערכה שעלולה להימשך ימים ארוכים לא נמצאת באינטרס שלו כרגע, והוא חושש בין היתר מהפגיעה במצב הכלכלי שהשתפר בעקבות פתיחת המעברים והיתרי העבודה שניתנו ל-17 אלף הפועלים ברצועה. במצב שכזה ייתכן שחמאס יעודד תגובה של הג'יהאד ויפעל מצדו באופן דקלרטיבי.
7 צפייה בגלריה
 עשן בחאן יונס
 עשן בחאן יונס
תקיפת צה"ל בחאן יונס
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בדרום הארץ
סוללת כיפת ברזל בדרום הארץ
כוננות בדרום. סוללת כיפת ברזל
(צילום: שאול גולן)
השאלה אם חמאס יצטרף לשיגורי הרקטות או לא מושפעת מגורמים רבים, בהם התגובה הצפויה של ישראל לפעולה של הג'יהאד. כך למשל פגיעה רחבה בבלתי-מעורבים מצד צה"ל היא דבר שיקרב את חמאס ליטול חלק במערכה. בסופו של דבר ההסלמה החלה בשבוע שעבר בעקבות מותו של אסיר ששבת רעב ושהשתייך לג'יהאד ולא לחמאס – ובישראל כבר העבירו לחמאס מסרים שלפיהם המבצע ממוקד רק בג'יהאד ולא בו.
אתמול רמז מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל שחמאס אכן יצטרף לירי הרקטות, ואמר: "ההתנקשות העקובה מדם והנתעבת של כמה ממיטב עמנו בעזה היא פשע בוגדני – שיקבל תגובה נחרצת מצד כוחות ההתנגדות המאוחדים. אחדותם באה לידי ביטוי גדול בשטח". דבריו נאמרו שעה קלה לאחר שב"איראן אינטרנשיונל", גוף תקשורת שממומן על ידי סעודיה ומזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דווח כי איראן מפעילה כעת "לחץ כבד" על חמאס להגיב צבאית לישראל – ו"לפרוע את הצ'ק".
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", הלחץ האיראני מגביר את המחלוקת בהנהגת החמאס. מצד אחד, ראשי החמאס בעזה מבינים היטב את מחיר הפגיעה בתושבים ובכלכלה במקרה של כניסה לסבב מול ישראל ומודעים גם לאפשרות של פגיעה אישית בהם, כפי שנעשה לשלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי במכת הפתיחה אתמול בלילה – והם לא מעוניינים שהם והאוכלוסייה ברצועה ישלמו את מחיר ההתנהלות של הג'יהאד. מצד שני, גורמי ההנהגה של חמאס מחוץ לרצועה, בהם סאלח אל-עארורי – שתומכים בשיתוף הפעולה עם איראן ודוחפים לייצר "ברית הגנה" בין כל הארגונים שתחת חסותם – לוחצים להצטרף לירי הרקטות.