הניצחון המכריע של גוש הימין בבחירות, שיביא מחדש לשלטון מפלגות חרדיות ודתיות שרבים מאנשיהן השמיעו לא פעם אמירות נגד זכויות קהילת הלהט"ב, מעורר כעת חשש הולך גובר בקרב חבריה. גם מסרי ההרגעה שמשדרים בכירי הגוש, מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ועד יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', לא עוזרים להפיג את החשש בקהילה – אך לצד זאת ניתן לשמוע ממנה קול ברור: אם זכויות כלשהן ייפגעו, חבריה ייצאו למאבק עיקש.
4 צפייה בגלריה
נתניהו מנסה להרגיע, אבל לא בהצהרה פומבית
נתניהו מנסה להרגיע, אבל לא בהצהרה פומבית
נתניהו מנסה להרגיע, אבל לא בהצהרה פומבית
(צילום: אלכס קולומויסקי, אסף מגל)
החשש מפגיעה בזכויות להט"ב מתעצם על רקע העובדה שהממשלה היוצאת קידמה שלל החלטות למען הקהילה, כמו החלטתו של שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ לאפשר להומואים לתרום דם במד"א וסנקציות שהטיל משרד הבריאות בהובלתו על אנשי בריאות שעוסקים ב"טיפולי המרה", ולצד זאת תוכנית סיוע בהיקף של 90 מיליון שקלים שקידם המשרד לשוויון חברתי.
ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת "נעם" שנכלל במקום ה-11 ברשימת הציונות הדתית וידוע בהתנגדותו הנחרצת לזכויות להט"ב, תרם לחששות כאשר אמר אתמול שבכוונתו "לבחון משפטית" את ביטול מצעד הגאווה. "נתחיל בירושלים, אחרי זה נראה לגבי תל אביב", אמר בריאיון לגל"צ. על האפשרות של החזרת האיסור על הומואים לתרום דם אמר מעוז כי "ארצה לשמוע את דעת הגורמים המקצועיים ונפעל לפי מה שיגידו". מעוז, יצוין, ינהל מו"מ קואליציוני באופן נפרד וכח"כ בודד, ולא צפוי להתמנות לשר.
התגובות בקהילה היו זועמות. "מדהים ולא מפתיע כאחד לגלות שבשיחת הטלפון הראשונה שלו עם בנימין נתניהו עסק אבי מעוז בדרכים בהם הוא יכול לפגוע בזכויות ובביטחון הקהילה הגאה", אמרה הילה פאר, יו"ר האגודה למען הלהט"ב. "סימון המטרה על הביטחון והזכויות שלנו הובהר באופן שאינו משתמע לשתי פנים. אנו קהילה שצמחה מתוך דיכוי, במשך עשרות שנים אנו נלחמים ונלחמות עבור עצם הקיום שלנו במרחב וניצחנו במאבקים רבים כי הצדק איתנו. אנחנו נלחמים בעד חיים, אהבה ושוויון זכויות. מטלטל להתעורר אל שחר של עידן בו מאיימים על הזכויות שלנו, על קיום התאים המשפחתיים שלנו ועל הביטחון שלנו במרחב הציבורי הכללי. לא נעמוד מנגד אל מול ניסיונות אכזריים לפגוע בנו, כל ניסיון שכזה יפגוש בקהילה חזקה ומאוחדת".
4 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
ח"כ אבי מעוז. רוצה "לבחון" ביטול של מצעדי הגאווה
(צילום: יואב דודקביץ )
יונתן ולפר, יו''ר הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, הוסיף: "מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים יתקיים השנה, כמו בכל שנה. עצוב מאוד שבמקום לטפל ביוקר המחיה, בתחושת הביטחון האישי ברחוב או במצב הביטחוני, שותפיו הבכירים של נתניהו עוסקים בלזרוע פחד וחשש בקהילה הגאה. נתניהו יכול להקים ממשלה עם מי שהוא רוצה, אבל אנחנו ב-1.6.23 נצעד ברחובות העיר בשמחה ובגאווה. הרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה ואנחנו ממש לא מתכוונות לחזור לארון".
הערב נודע ל-ynet כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הגיב למקורביו בשיחות סגורות על דבריו של מעוז, ואמר כי לא תהיה שום פגיעה במצעדי הגאווה או בסטטוס קוו הקשור בקהילת הלהט"ב. אבל נתניהו לא סיפק הצהרה פומבית, והעובדה הזו מעידה אולי על הזהירות שבה הוא נוקט בסוגיה מול שותפיו.
"אנחנו מצפים לשמוע אמירות ברורות, ולא רק שמועות והדלפות, על המחויבות של ראש הממשלה כלפי הקהילה הגאה", הגיבה לדברים מור נהרי, מנכ"לית חוש"ן – ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הגאה. "לא לפגוע בסטטוס-קוו הקיים, כפי שמגדיר נתניהו, זהו אינו הישג אלא דרישת סף שמגלמת את המחויבות של הממשלה לדאוג לנו. אבל הצהרה ברורה שמתייחסת לזכויות שלנו ולמתקפות להן אנו חשופים בימים אלו, יכולה להוות התחלה לעבודה משותפת שתצעיד אותנו קדימה".
נהרי הוסיפה: "בימים שחלפו מאז הבחירות אנחנו שומעים אמירות קשות של נבחרי ציבור כלפי הקהילה הגאה, אמירות שמכוונות בעיקר כלפי הנוער הגאה. חשוב שנזכור, שהנוער נמצא במתקפה וחשוף להתבטאויות קשות מאוד לא רק שלושה ימים, אלא לאורך כל מערכת הבחירות הנוכחית. זו אחריות של כולנו לייצר לנוער, במילים ובמעשים, עולם בטוח להיות מי שהם. אנחנו לא נאפשר לאף אחד לפגוע בנוער או לנסות לקדם המרה מסוכנת והרסנית לזהויות שלנו ונגיב כקהילה חזקה לכל ניסיון לאפשר פגיעה בכל אחד מחלקי הקהילה".
4 צפייה בגלריה
 מור נהרי מחוש"ן ורתם שורק מארגון מעברים לקשת הטרנסית
 מור נהרי מחוש"ן ורתם שורק מארגון מעברים לקשת הטרנסית
מור נהרי מחוש"ן ורתם שורק מארגון מעברים לקשת הטרנסית. "נגיב כקהילה חזקה לכל ניסיון פגיעה בכל אחד מחלקי הקהילה"
(צילום: חוש''ן, אביב ויצמן)
רתם שורק, מנכ"לית מעברים לקשת הטרנסית, הבטיחה גם היא מאבק על זכויות הקהילה: "אנחנו מבינות היטב למה במפלגות הימין מנסים להרגיע. נראה שהפוליטיקאים מבינים את המסר שהקהילה הגאה מנסה להעביר כבר הרבה שנים: אנחנו בכל מקום. הקהילה הגאה היא חלק מכל בית בישראל וחלק מבסיס מצביעיה של כל מפלגה, למרות שהרבה מאיתנו נמנעו מלהצביע לפי האמונות הפוליטיות שלנו מתוך פחד על זכויותינו וחיינו. הקהילה הגאה חזקה. לא ניתן לאף ממשלה לפגוע בזכויות הבסיסיות שלנו.
"בקהילה הטרנסית אנחנו לא מוותרות בקלות, ואנחנו יודעות איך להתמודד עם עולם שבו מי שמחזיקים בכוח לא מבינים ולא סובלים אותנו", היא הוסיפה. "אנחנו יודעים איך להיעזר אחד בשנייה ואנחנו יודעות איך לשנות את העולם גם כשאנחנו בעמדת מיעוט. נמשיך להיות קהילה חזקה שעוזרת אחת לשנייה לשרוד ולשגשג ונמשיך לעשות כל מה שצריך כדי להבטיח את הזכויות שלנו מול הממשלה הבאה, נדרוש מהנציגים במפלגות הימין לעמוד מאחורי מילות ההרגעה שלהם ונדרוש גם יותר. הסטטוס-קוו הנוכחי עדיין מפלה אותנו ודוחק אותנו לשולי החברה, אנחנו לא נפסיק להיאבק על הזכות שלנו לחיות כאן בשלום".
גם חן אריאלי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו, והממונה על השירותים החברתיים, הגיבה לדברי נתניהו: "נראה שהממשלה החדשה מציבה את הנושא הלהט"בי בתור הקורבן הראשון ליישום אג'נדה שמרנית, וממסכת את כוונותיה הרחבות יותר לפגיעה אנושה בכל מנגנון של שוויון וצדק. אם ראש הממשלה הנבחר רוצה להסיר מסדר היום כל יוזמה או תוכנית עבודה לצמצום זכויות הקהילה הלהט"בית ראוי שיאמר זאת בקולו.
4 צפייה בגלריה
חן אריאלי
חן אריאלי
חן אריאלי. "קיפאון ושימור המצב הקיים הם בקושי הרע במיעוטו"
(צילום: טל שחר)
היא הוסיפה: "המצב בישראל גם ככה מחייב שורה של תיקונים על מנת להשוות את מעמדה החוקי של הקהילה הגאה. קיפאון ושימור המצב הקיים הם בקושי הרע במיעוטו. כל פגיעה ביכולת של מערכת המשפט לקבוע תקדימים שיחייבו את המדינה לתקן עוולות בחוק, מונעת מחברות וחברי הקהילה לקדם שוויון, לא נאפשר זאת".