כשבוועד האולימפי הבינלאומי בחרו את הענפים החדשים שיצורפו לאולימפיאדת טוקיו – אחד מהדברים שהם ראו לנגד עיניהם היה הצורך בהחדרת רוח צעירה למשחקים האולימפיים. ספק אם הם תיארו לעצמם עד כמה צעירה תהיה הרוח שיביא עמו ענף הסקייטבורד, אחד מהמצטרפים הטריים למשפחה האולימפית.
טוקיו 2020 ב-ynet: המתחם המיוחד
שימו לב לנתון המדהים הבא: הגיל הממוצע של שלוש המדליסטיות בתחרות בקטגוריית הרחוב שנערכה הבוקר (ב') הוא 14, הצעיר ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים, וגם זה רק כי מדליסטית הארד בת ה-16 הרימה את הממוצע מעט למעלה. מומיג'י נישייה היפנית, ילדה בת 13 שסביר להניח שנמצאת כעת בחופש הגדול מחטיבת הביניים בה היא לומדת, מתהדרת החל מהיום בתואר הנחשק של אלופה אולימפית. גם סגניתה ריאסה ליל הברזילאית היא בת 13 בלבד.
7 צפייה בגלריה
ריאסה ליל ומומיג'י
ריאסה ליל ומומיג'י
פודיום צעיר מאוד
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
ריאסה ליל
ריאסה ליל
ריאסה ליל
(צילום: AFP)
זה מספר שנים שהתקשורת בכל העולם מפמפמת את שמה של סקיי בראון, סנסציית סקייטבורד בריטית-יפנית בת 13, שחוסכת מעצמה מאמן ובמקום זאת לומדת טריקים מצפייה ביוטיוב. בראון עוד תתחרה באולימפיאדה בקטגוריית הפארק בשבוע הבא, אבל אחרי מה שראינו היום בקטגוריית הרחוב, נראה שסיפורה ששווק ביחצ"נות אגרסיבית כסיפור ייחודי של ילדת פלא השואפת בגיל צעיר במיוחד לכבוש בסערה את האולימפיאדה, הוא שגרתי למדי בנוף של ענף הסקייטבורד.
יש בזה היגיון. סקייטבורד נתפס כתחביב המתוחם בטווח גילים מסוים. בניגוד לאופניים למשל, נדיר מאוד לראות אנשים בני 50 רוכבים על סקייטבורד ברחוב. עבור רובנו הסקייטבורד היה משובת נעורים חולפת. בנינו רמפת קרשים מאולתרת והתרברבנו בביצועינו בפני חברים לכיתה. לילדים של היום לעומת זאת ניתנה ההזדמנות לתרגם את יכולותיהם על משטח העץ עם הגלגלים לזכייה במדליה אולימפית.

7 צפייה בגלריה
מומיג'י נישייה בפעולה
מומיג'י נישייה בפעולה
לקחו את התחביב והלכו איתו לאולימפיאדה
(צילום: AFP)
הילדים הללו לקחו את הכלי המזוהה דווקא עם שנות ה-80' ומרטי מקפליי מ"בחזרה לעתיד" והפכו אותו לספורט של דור ה-Z. זו לא רק בראון ואימוני היוטיוב שלה. קחו לדוגמא את ריאסה ליל הברזילאית, כאמור החל מהיום מדליסטית כסף אולימפית. כשליל הייתה בת 7 בלבד היא כבר שיגעה את עולם הסקייטבורד כשהעלתה לאינסטגרם סרטון שלה קופצת ומבצעת היפוך של הסקייטבורד מעל לשלוש המדרגות בזמן שהיא לבושה בשמלה ועוטה כנפיים של מלאכית. אפילו טוני הוק, האורים והתומים של הסקייטבורד, שיתף את הסרטון בעמוד האינסטגרם שלו.
לטיסיה בופוני הברזילאית, אלופת עולם לשעבר בסקייטבורד ואחת המשתתפות היותר מבוגרות בתחרות היום (28) זוכרת שלא תמיד זה היה ככה. כשהייתה בת 10 אביה התנגד בחריפות שתחליק על סקיטבורד ואף שבר לה אותו לשניים במחאה. "בכיתי שעות. אבא שלי חשב שילדות לא צריכות להחליק על סקייטבורד, כי הוא מעולם לא ראה אישה מחליקה", היא נזכרת.
7 צפייה בגלריה
מומיג'י נישייה בפעולה
מומיג'י נישייה בפעולה
רוצה להיות מפורסמת בכל העולם
(צילום: AFP)
בופוני, כמו יתר המחליקות הוותיקות, מקווה שהילדות שגנבו היום את ההצגה בטוקיו לא יהיו רק ספורטאיות אדירות – אלא גם משפיעניות שינצלו את יכולות הסושיאל הטבועות בהן כדי לסחוף אחריהן לענף ילדות רבות. "מה שקרה היום הולך לשנות את כל המשחק. היום נפתחה הדלת להמון מחליקות שרבו עם ההורים שלהן – כדי שיאפשרו להן להתחיל להחליק", אמרה באושר המחליקה האמריקאית מריה דוראן.
לפחות על האלופה האולימפית הטרייה נישייה, אפשר בהחלט לבנות בכל הקשור ליחסי הציבור של הענף. "אני רוצה להיות מפורסמת בכל העולם", היא סימנה מטרות אחרי הניצחון בטוקיו, "אני רוצה לזכות במדליית זהב נוספת גם בפריז".
7 צפייה בגלריה
ריאסה ליל ומומיג'י
ריאסה ליל ומומיג'י
ויכול להיות שהיא תהיה
(צילום: EPA)

ענף שמקדש כישלון

הצפייה בתחרויות הסקייטבורד האולימפיות היא חוויה מוזרה. האולימפיאדה הרגילה אותנו לקדש את הביצוע המושלם, החף מטעויות. כשהמתעמל היפני האגדי קוהיי אוצ'ימורה נפל ביום שבת ממכשיר המתח, לכולם היה ברור באותו הרגע שהסיפור שלו גמור. הוא כבר לא יזכה במדליה הפעם. בסקייטבורד לעומת זאת הכישלון הוא חלק אינהרנטי מהספורט. כולם נופלים, כולם מחליקים וכולם מפספסים בדרך לביצוע של הטריק המנצח. לעין שהתרגלה לסימון ביילס (ואל תתקטננו איתנו על ההופעה הפושרת במוקדמות) לוקח זמן לעכל תחרות אולימפית עם כל כך הרבה נפילות. "בסקייטבורד אתה נכשל כל הזמן", הסבירה המחליקה הלנה לונג על אופי הענף, "אתה מכאיב לעצמך, אתה נחתך, אתה נחבל, זה די כואב. הייתי אומרת שבסקייטבורד אתה נכשל ב-80 אחוז מהזמן".
אפילו האלופה נישייה נכשלה לא מעט היום בדרך למדליית הזהב. שני הניסיונות הראשונים שלה לבצע טריק בתוך המתקן המדמה החלקה ברחוב עם מעקות ומדרגות, הסתיימו בהתרסקות. "כשהיינו באמצע התחרות לא חשבתי שאנצח", היא הודתה לאחר מכן וחשפה את הרוח ספורטיביות ותחושת הרעות בין המתחרות: "המחליקות האחרות עודדו אותי ושכנעו אותי שאני מסוגלת להמשיך ולהצליח".
7 צפייה בגלריה
אפשר לזכות בזהב גם אם נופלים
אפשר לזכות בזהב גם אם נופלים
אפשר לזכות בזהב גם אם נופלים
(צילום: גטי אימג'ס)
7 צפייה בגלריה
אפשר לזכות בזהב גם אם נופלים
אפשר לזכות בזהב גם אם נופלים
נפילות כואבות
(צילום: AFP)
למרות גילה הצעיר, נישייה היא דמות מוכרת בעולם הסקייטבורד. לפני שנתיים היא זכתה במדליית כסף באירוע ה-X Games, האולימפיאדה של משחקי האקסטרים, במיניאפוליס ובמדליית כסף באליפות העולם.
בכל הקשור לטבלת שיאי כל הזמנים, נישייה לא הצליחה לשבור את השיא לאלופה האולימפית הצעירה בהיסטוריה. זה עדיין שייך למרג'ורי גסטרינג האמריקאית שניצחה בתחרות הקפיצה למים באולימפיאדת ברלין 1936 כשהייתה בת 13 ו-268 ימים. נישייה הייתה היום בת 13 ו-330 ימים. סקיי בראון לעומת זאת עדיין לשבור את השיא של גסטרינג. ביום התחרות שלה ב-4 באוגוסט בראון תהיה בת 13 ו-28 ימים בלבד. היא אגב לא תהיה המשתתפת הצעירה ביותר, לצדה תתחרה קוקונה היראקי היפנית שתיכנס עם הסקייטבורד שלה לסקייט-פארק האולימפי כשהיא בת 12 ו-343 ימים.